Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-07-28, 14:20
Medlem
bibbarsmutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Personen är den journalist som skrev artikeln i SvD om de 12 personerna i officersupproret. Förhörd 180830.

https://arbetartidningen.se/2011/03/04/marinofficerare-moraliskt-ansvariga-for-mordet-pa-olof-palme/

''Bland de högerextrema utmärkte sig marinens officerare. Den 10 nov 1985 publicerade Svenska Dagbladet (SvD) intervjuer med tolv höga marinofficerare i vad som i praktiken utgjorde ett ”officersuppror” mot en folkvald regering. Ledningen för ett helt vapenslag – marinen – förklarade att den saknade förtroende för regeringen! Om något liknande hade skett, exempelvis i USA eller Frankrike, skulle regeringen omedelbart ha avskedat samtliga officerare. Dessutom skulle sannolikt den tongivande av officerarna ha ställts inför rätta för högförräderi.''

Måste vara denna personen. Artikel publicerad 200711.

https://www.expressen.se/nyheter/palme-utredarna-forhorde-bildts-nara-medarbetare-om-hemliga-natverket/

''Palmeutredningen förhörde en av Carl Bildts närmaste män, visar tidigare hemligstämplade handlingar.

Lars Christiansson, som ingick i Bildts inre krets, fick frågor om sina kontakter med hemliga nätverket Stay behind.

– Jag var inte överraskad av att bli kallad till förhör, jag var glad att utredningen breddade sina perspektiv, säger Lars Christiansson.

Den 30 augusti 2018 infann sig Lars Christiansson för förhör i Polishuset i Solna. De båda Palmeutredarna Sven-Åke Blombergsson och Peter Steude ställde en rad frågor om Christianssons kontakter och källor. Han förklarade att han under mordnatten arbetade som journalist.

Lars Christiansson säger, enligt protokollet, att han som journalist hade ”kontakter med den polisiära och den militära underrättelsetjänsten” och ”regelbundna kontakter med personer inom IB”.

Den mest fantastiska upplysningen är att han själv jagade officerare för att få ihop 12 stycken. Det var alltså inte så att de 12 var edsvurna i förväg. Upproret var organiserat av SvD.
Värt att framhålla ett annat propagandanummer Lars Christiansson stod bakom: boken "Vem värnar Sverige?" (utgiven av Timbro), författad av Christiansson tillsammans med Fredrik Braconier. Budskapet var att Olof Palme och socialdemokraterna var flata mot Sovjetunionen och att Palme var en säkerhetsrisk.
Citera
2020-07-28, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bibbarsmuts
Det är den gamla propagandamaskin Lars Christiansson, känd inte minst för att han själv låg bakom det s.k. officersupproret, Bodström-affären och en del andra viktiga kampanjer mot Palme och SAP.

Inte jätteförvånande egentligen att han var inkopplad i Stay Behind och andra hemliga funktioner. Christiansson hade också haft tjänsten som informationschef på Industriförbundet. Saker börjar klarna när man ser personkopplingarna:

https://www.expressen.se/nyheter/palme-utredarna-forhorde-bildts-nara-medarbetare-om-hemliga-natverket/
Tja tydligen är det redan publicerat i Expressen!

Intressant att de som håller i förhören har så specifika frågor om specifika personer. Tyder kanske på att man har tillgång till detaljerad information.

Är dessa maskade förhör drivkraften bakom att hastigt och lustigt SE-spåret presenterades? Det utmanar ju starka politiska krafter att förhöra folk på den nivån. Att Christiansson kände sig kränkt över frågorna och menar att det är sekretesskyddat och att förhörsledaren inte har rätt att ställa frågorna säger allt. Vi har alltså belägg för att utredningen förhört folk på hög politisk nivå om specifika uppgifter kring SB spår och spår som leder mot gamla IB kretsar dvs samma nätverk som lanserat flera som det visat sig substanslösa spår.

Oavsett vad HH sa och inte är det här väl ganska nära begrepp som skaka Sverige i sina grundvalar.
Citera
2020-07-28, 14:24
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Personen är den journalist som skrev artikeln i SvD om de 12 personerna i officersupproret. Förhörd 180830.

https://arbetartidningen.se/2011/03/04/marinofficerare-moraliskt-ansvariga-for-mordet-pa-olof-palme/

''Bland de högerextrema utmärkte sig marinens officerare. Den 10 nov 1985 publicerade Svenska Dagbladet (SvD) intervjuer med tolv höga marinofficerare i vad som i praktiken utgjorde ett ”officersuppror” mot en folkvald regering. Ledningen för ett helt vapenslag – marinen – förklarade att den saknade förtroende för regeringen! Om något liknande hade skett, exempelvis i USA eller Frankrike, skulle regeringen omedelbart ha avskedat samtliga officerare. Dessutom skulle sannolikt den tongivande av officerarna ha ställts inför rätta för högförräderi.''

Måste vara denna personen. Artikel publicerad 200711.

''Palmeutredningen förhörde en av Carl Bildts närmaste män, visar tidigare hemligstämplade handlingar.

Lars Christiansson, som ingick i Bildts inre krets, fick frågor om sina kontakter med hemliga nätverket Stay behind.

– Jag var inte överraskad av att bli kallad till förhör, jag var glad att utredningen breddade sina perspektiv, säger Lars Christiansson.

Den 30 augusti 2018 infann sig Lars Christiansson för förhör i Polishuset i Solna. De båda Palmeutredarna Sven-Åke Blombergsson och Peter Steude ställde en rad frågor om Christianssons kontakter och källor. Han förklarade att han under mordnatten arbetade som journalist.

Lars Christiansson säger, enligt protokollet, att han som journalist hade ”kontakter med den polisiära och den militära underrättelsetjänsten” och ”regelbundna kontakter med personer inom IB”.

Den mest fantastiska upplysningen är att han själv jagade officerare för att få ihop 12 stycken. Det var alltså inte så att de 12 var edsvurna i förväg. Upproret var organiserat av SvD.

SVD må ha varit organisatör men var de också "anstiftare"?. Det är väl en fråga som nog aldrig kommer att få nåt svar. Det var/är nog inte bara personer som är "assets" utan också massmedia för "större intressen"
Citera
2020-07-28, 14:24
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Tack, fortfarande möjligt att tidigt vara vid Dekorima. Polisförhören kommer att vara intressanta.

Vet vi med säkerhet att polisförhören kommer att släppas? Om det släpps, kommer de se ut som SB-dokumentet som länkades någon sida tillbaka? Hela sidor maskade?
Citera
2020-07-28, 14:25
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Värt att framhålla ett annat propagandanummer Lars Christiansson stod bakom: boken "Vem värnar Sverige?" (utgiven av Timbro), författad av Christiansson tillsammans med Fredrik Braconier. Budskapet var att Olof Palme och socialdemokraterna var flata mot Sovjetunionen och att Palme var en säkerhetsrisk.
Kände jag inte till. Tack för det! Här har vi alltså en person som medvetet eldade på Palmehatet. Ur ett fosterländskt perspektiv.
Citera
2020-07-28, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Vet vi med säkerhet att polisförhören kommer att släppas? Om det släpps, kommer de se ut som SB-dokumentet som länkades någon sida tillbaka? Hela sidor maskade?

Om de inte släpps tolkar jag det som att man missbrukar OSL för att skydda medskyldiga till MOP.
Citera
2020-07-28, 14:33
Medlem
Citat:

Jag tror de flesta ser och anar vilka trådar och nätverk som löper här bakom kulisserna. Iheso blir säkert nöjd när Timbro nämns så ofta.

Vi har ett antal personer som ser OP som säkerhetsrisk (som demokratiskt vald statsminister) samt ihärdiga rykten att han aktivt håller på förråder landet och kopplingar direkt in mot högerfalangen av underrättelsetjänsten, militären och en falang av Stay behindrörelsen förankrad mer hos storkapitalet än i S som efter mordet låtasa hjälpa till att lösa mordet på sitt hatobjekt.
Citera
2020-07-28, 14:33
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Om de inte släpps tolkar jag det som att man missbrukar OSL för att skydda medskyldiga till MOP.

Ja, därav min fråga. Men missbrukar man inte redan offentlighets- och sekretesslagen när man maskar så mycket som man gör i andra dokument? När man läser vissa dokument så kan man få känslan att det ibland är någon form av slumpgenerator som bestämmer vilka ord eller namn som ska maskas. D v s att det är helt godtyckligt sida upp och sida ner.
Citera
2020-07-28, 14:42
Medlem
Citat:
Ja, därav min fråga. Men missbrukar man inte redan offentlighets- och sekretesslagen när man maskar så mycket som man gör i andra dokument? När man läser vissa dokument så kan man få känslan att det ibland är någon form av slumpgenerator som bestämmer vilka ord eller namn som ska maskas. D v s att det är helt godtyckligt sida upp och sida ner.

Ställ en polisiär organisation med befogenheter att hämta folk till förhör och att frihetsberöva dem enligt lagens regelverk till mitt förfogande så skall vi nog lösa upp de två avsnitten inom de återstående spåren så att alla förstår vad som skett och vilka som är de skumma i sammanhanget.

Jag lovar att allt kommer att publiceras publikt som videoförhör utan minsta hack och redigering. Full genomskinlighet.
Citera
2020-07-28, 14:44
Medlem
I-van-Toers avatar
Här är ett förhör med AA från 1993-06-16
https://drive.google.com/file/d/1HjYSneryRcPeMPNdTqplEd9MffZhaEuk/view
Citera
2020-07-28, 14:45
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Min känsla är att olika granskare maskar olika. För säkerhets skull. För att inte få problem efteråt.
Citera
2020-07-28, 14:48
Medlem
Citat:

OSL kan i konkreta situationer vara rätt snärjig eftersom det tas hänsyn till flera variabler och jag har lagt en länk till en uppsats om det i länktråden

(FB) Palmemordet -länktråd-

Hade det varit, låt säga en privatperson finskorna hade träffat hade det nog offentliggjorts tidigare.

Jag funderar på om det kan vara någon Säpo/fd Säpo vars identitet man vill skydda. Då är vi inne på missbruk av OSL på grund av försvarssekretess.

Missbruk av försvarssekretessen
Myndigheter hänvisar till försvarssekretessen (15 kap 2 § OSL) för att inte behöva lämna ut uppgifter om sin personal. Ett återkommande tema är att man är en del av totalförsvaret och att personalen kan hotas.
Källa: https://blogg.mrpoyz.net/missbruk-av-forsvarssekretessen/

Tio typfall av försvarssekretess
Vad är det egentligen som omfattas av försvarssekretess? Det är en fråga som alla som fått till uppgift att genomföra en säkerhetsanalys eller menbedömning ställt sig. Genom att metodiskt använda de beskrivna tio typfallen kan man mer rationellt och med större precision bedöma vilka uppgifter som omfattas av försvarssekretess.
Källa: https://blogg.mrpoyz.net/10typfallavforsvarssekretess/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in