2020-07-28, 10:54
Medlem
Lillemess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adde1234
Jag tror både Bajen och DIF kan blanda sig in i en guldstrid om de får till det. Hur långt efter var inte ni förra året? Var ändå bara en poäng ifrån.

Förstår inte varför man ska dra så långdragna slutsatser efter inte ens halva serien spelad när det "bara" skiljer nio poäng mellan bajen och Norrköping med två inbördes möten kvar.
Man får väl anse att vi gjort en helt okej inledning poängmässigt. Matcherna mot Örebro, Elfsborg och Östersund har vi varit spelmässigt mycket bättre än motståndarna och borde egentligen fått med oss mer poäng. Mot Malmö har vi oturen att inte Bachirou blir utvisad (solklar) samtidigt som Chili skadar sig. Hade sett jävligt bra ut i tabellen om vi fått mer utdelning där.

Sen ska man inte glömma bort att vi redan avvärjat Gbg, Peking, Malmö, aik och Elfsborg på deras hemmaplaner. De på förhand svåraste matcherna man kan göra.
Senast redigerad av Lillemes 2020-07-28 kl. 11:02.
Citera
2020-07-28, 11:03
Medlem
Citat:
Jag tror både Bajen och DIF kan blanda sig in i en guldstrid om de får till det. Hur långt efter var inte ni förra året? Var ändå bara en poäng ifrån.

Förstår inte varför man ska dra så långdragna slutsatser efter inte ens halva serien spelad när det "bara" skiljer nio poäng mellan bajen och Norrköping med två inbördes möten kvar.

För att det är statistiskt osannolikt, dessutom är det fler lag mellan Peking och Bajen, så det är inte bara Peking som behöver tappa poäng, det är alla andra också, framförallt Malmö. Visst om Bajen kan få till en liknande streak som förra året med låt säga 15 vinster och ett par oavgjorda på de återstående matcherna så finns det en möjlighet, men jag vet inte om jag skulle betta på det, dom har inte råd att tappa så många poäng till.

Skulle det krävas t ex minst 61 poäng i år behöver dom dra in 46 poäng av 57 möjliga, då har dom råd med t ex 2 torsk och 2 oavgjorda på 19 matcher.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2020-07-28 kl. 11:11.
Citera
2020-07-28, 11:08
Medlem
jultomtenbrannupps avatar
AIK kanske skulle värva Reine Almqvist? Meriterad tränare som verkligen vet hur man gör byten (från kant till kant)
Citera
2020-07-28, 11:09
Avslutad
ÖFK:s nya tränare säger att Kadiri är för bra för allsvenskan.

Vilket jävla skämt, han är en ok allsvensk anfallare, varken mer eller mindre. 5 mål på 21 matcher som anfallare är inte för bra för allsvenskan, det är snarare undermåligt. Han han ändå vissa intressanta egenskaper måste medges men han skulle nog inte starta i något lag på över halvan.
Citera
2020-07-28, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
För att det är statistiskt osannolikt, dessutom är det fler lag mellan Peking och Bajen, så det är inte bara Peking som behöver tappa poäng, det är alla andra också, framförallt Malmö. Visst om Bajen kan få till en liknande streak som förra året med låt säga 15 vinster och ett par oavgjorda på de återstående matcherna så finns det en möjlighet, men jag vet inte om jag skulle betta på det, dom har inte råd att tappa så många poäng till.

Skulle det krävas t ex minst 61 poäng i år behöver dom dra in 46 poäng av 57 möjliga, då har dom råd med t ex 2 torsk och 2 oavgjorda på 19 matcher.

Har inte sagt något om att betta om det, men att det är kört är ju fel att säga. Många hade ju redan räknat ut Malmö och nu är de favoriter igen.

Ingen har sagt att det är troligt.
Senast redigerad av Adde1234 2020-07-28 kl. 11:21.
Citera
2020-07-28, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillemes
Man får väl anse att vi gjort en helt okej inledning poängmässigt. Matcherna mot Örebro, Elfsborg och Östersund har vi varit spelmässigt mycket bättre än motståndarna och borde egentligen fått med oss mer poäng. Mot Malmö har vi oturen att inte Bachirou blir utvisad (solklar) samtidigt som Chili skadar sig. Hade sett jävligt bra ut i tabellen om vi fått mer utdelning där.

Sen ska man inte glömma bort att vi redan avvärjat Gbg, Peking, Malmö, aik och Elfsborg på deras hemmaplaner. De på förhand svåraste matcherna man kan göra.

Håller med. Vi ska ju ha straff i Norrköping också när Lauritsen tar med handen. Norrköping har verkligen haft flyt med domslutet så här långt. Var ju en parodisk straff mot Falkenberg. Sedan Elfsborgsmatchen har de också flyt när Ndione ska ha straff men får frispark emot sig istället.
Citera
2020-07-28, 11:25
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crooken
Hoppas att Giorgi och Sargon är med på Torsdag.
Hoppas även att den nya göken iallafall kan va med på bänken även om klubben säger nej.

Da Graca sprider bollar som en vattenspridare också, bra tankar och bra riktningar men alldeles för hårt allt som oftast.

Bra med 90 min på Jakob men han höll på att gå bort sig några gånger.

Synd att det inte isf är tanken som räknas beträffande Da Gracas passningar. Han har väl gjort några riktigt bra matcher under tiden hos oss men skall verkligen aldrig starta när vi har alternativ tillgängliga och ska ha bästa laget.

Bra och bra, visst ser jag gärna Jakob spela, det är en spelare som i full form är alldeles för bra för allsvenskan och som man bara kan vara lycklig över att han finns hos oss även i full form men 90minuter var inte tanken och frågan är hur hans kropp reagerar. Det var ju uppenbart att vi tänkt ta ut honom men då var vi tvungna att ta ut Da Graca istället (ständigt denne snubbe som förstör) och Jakob blev tvungen att spela 90.

Citat:
Eller så tänker man på föreningen och är trött på att jaga kortsiktiga framgångar(typ en 2a plats), trilla på målsnöret och sätta föreningen i skiten ekonomiskt, med ett antal år av medelmåttiga placeringar och ekonomisk sanering som följd. Tålamod är en dygd.

Sedan behöver man naturligtvis inte tycka om Poya eller Poyas fotboll, men att springa i samma trötta hamsterhjul är inte vinnarmentalitet för mig, vinner man inte(AS) så får man göra något annorlunda, och det kan ta lite tid.

På torsdag har vi chansen att vinna första titeln sedans 2015.

Vi har slutat låna i gubbar som under Gren vilket är mycket bra, vi kommer om inget drastiskt sker inte åka ur/kvala iår som vissa vill få det till och vi har nu satt ett bra spel, det som krävs är ju en forward som sätter bollarna.
Ingen gnällde på "poya-fotbollen" ifjol när Söder satte chanserna och vi vann... Hade vi haft en vettig forward nu med hade bollarna suttit och det hade varit en annan ton men vissa har ju varit stenhårt emot Poya sedan han presenterades.

Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Angående ditt andra inlägg om Poya, så jo. Han funkar inte. Man kan inte i evighet skylla på motståndare och otur när man får skador pga att man dräller med bollen så länge att man får en närkamp mot sig, dutta runt i sidled i timmar utan att passa framåt och sedan gnälla på enskild spelare som till slut tappar boll med baklängesmål på omställning som följd. Eller hävda det alltid är domarens fel när man inte vunnit. Osv osv. Nu kanske man kunnat se en bättring sista veckorna och en cupseger gör ju stor skillnad, men blir det cuptorsk och två allsvenska matcher till utan seger måste det komma ett byte. Både av tränare och spelsätt. Instruktion nr 1: ”Motståndarmålet är beläget längs planens kortsida”.

Som någon skrev beträffande Norling "man vet vad man har men inte vad man får" vem sjutton hoppar på blåvitt-tåget nu? Det är så lätt att gapa om att Poya ska bort men utan att ha ens en vettig lösning på vem som ska ersätta.

Domarna har vi väl gnällt på ett par gånger, när det varit direkt horribelt.

Visst är målet beläget på kortsidan men vi skall alltså- som den raden egentligen betyder- börja tjonga uppåt igen för att göra mål? Vi ska alltså med en spelande trupp spela "brottarfotboll"? Hur tusan ska det gå till?
Det har ju utvecklats spelet sedan Poya tillträde, visst att slutet av 2018 blev tillbaka till grunderna för att rädda kontraktet men sedan så. Dessutom med en ytterst begränsad trupp stundtals.

Visst att du syftar på en längre period men vi ska alltså sparka Poya om det inte blir seger i en cupfinal mot MFF, sedan ingen seger mot samma MFF i serien och då inte spelar nån roll om det blir seger mot ÖFK?

Citat:
Ursprungligen postat av trazke
ÖFK:s nya tränare säger att Kadiri är för bra för allsvenskan.

Vilket jävla skämt, han är en ok allsvensk anfallare, varken mer eller mindre. 5 mål på 21 matcher som anfallare är inte för bra för allsvenskan, det är snarare undermåligt. Han han ändå vissa intressanta egenskaper måste medges men han skulle nog inte starta i något lag på över halvan.

Realism har väl aldrig varit ÖFKs starka sida?
Citera
2020-07-28, 11:27
Medlem
Citat:
Har inte sagt något om att betta om det, men att det är kört är ju fel att säga. Många hade ju redan räknat ut Malmö och nu är de favoriter igen.

Ingen har sagt att det är troligt.

I teorin är det såklart inte kört, Gnaget eller för den delen vi skulle också kunna få en superstreak och vinna allsvenskan i år, men sannolikheten för det är ännu mindre än att Bajen skulle fixa det.
Citera
2020-07-28, 11:28
Medlem
Citat:

Spelmässigt har Bajen varit otroligt svaga. Känns bara naivt att tro att ett så dåligt lag som Bajen 2020 har med guldet att göra när man efter 11 matcher har typ 100 minuters total speltid som faktiskt är bra. Det handlar inte bara om de nio poäng som skiljer.
Citera
2020-07-28, 11:38
Medlem
Keldons avatar
Varför kör Mjällby Avicii som måljingel?
Citera
2020-07-28, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Vi har slutat låna i gubbar som under Gren vilket är mycket bra, vi kommer om inget drastiskt sker inte åka ur/kvala iår som vissa vill få det till och vi har nu satt ett bra spel, det som krävs är ju en forward som sätter bollarna.
Ingen gnällde på "poya-fotbollen" ifjol när Söder satte chanserna och vi vann... Hade vi haft en vettig forward nu med hade bollarna suttit och det hade varit en annan ton men vissa har ju varit stenhårt emot Poya sedan han presenterades.

Framförallt har vi fått fram flera a-lagsspelare från den egna verksamheten, vilket måste vara en central del av föreningens verksamhet, där var väl iofs Gren en del i, men det är ju först efteråt som det börjat hända saker, jag vill se det fortsätta även om ekonomin skulle börja stabiliseras, och det är ju också vad föreningen har som målsättning.

Jörgen kom i princip till ett dukat bord, misslyckades, och sedan började den oundvikliga nedgången när truppen blev för dyr, och så började det lånas in spelare. En sådan kille som SebO hamnade under fiskpinnarna, under Poya blev han lagkapten och en galen fartdåre längs med högerkanten, som dessutom var den bättre i "matchen i matchen" dueller mot t ex Rieks.

Skulle vi vinna cupen går vi väl in i omgång 2 i Europakvalet vilket är någon gång i september har jag för mig, så då har vi typ 1,5 månad där vi bara kan fokusera på allsvenskan, då vill jag se fler poäng in.
Citera
2020-07-28, 11:46
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Framförallt har vi fått fram flera a-lagsspelare från den egna verksamheten, vilket måste vara en central del av föreningens verksamhet, där var väl iofs Gren en del i, men det är ju först efteråt som det börjat hända saker, jag vill se det fortsätta även om ekonomin skulle börja stabiliseras, och det är ju också vad föreningen har som målsättning.

Jörgen kom i princip till ett dukat bord, misslyckades, och sedan började den oundvikliga nedgången när truppen blev för dyr, och så började det lånas in spelare. En sådan kille som SebO hamnade under fiskpinnarna, under Poya blev han lagkapten och en galen fartdåre längs med högerkanten, som dessutom var den bättre i "matchen i matchen" dueller mot t ex Rieks.

Skulle vi vinna cupen går vi väl in i omgång 2 i Europakvalet vilket är någon gång i september har jag för mig, så då har vi typ 1,5 månad där vi bara kan fokusera på allsvenskan, då vill jag se fler poäng in.

Så var det och är det.
Gren var väl trots allt inte så pigg på att släppa fram yngre förmågor utan var enbart tvingad till det i fallen det ändå skedde i.

SebO är ett tydligt exempel på vad en tränare som tror på en kan göra, Lennartsson kommer jag aldrig förlåta för matchningen 2016 när vi spelade i europa.

Schemat blir rätt hårt även i "bara" allsvenskan så det blir intressant att se hur vi hanterar det augusti ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in