Citat:
Ursprungligen postat av
liksom-fb
Givet vad du skriver så lär det vara mycket som är gåtor i din värld.
Då har du inte gjort som jag sagt. Dvs gått tillbaka och läste innantill om vad jag skrev om vissa föreningar. Och så länge du inte gör det så blir det bara fel.
Sedan är det (som jag också förklarat) inte bara adm. Föreningen måste ikläda sig ett ansvar så att banken kan stämma dom på sina förluster/kostnader om inte pantregistret upprätthålls korrekt. Det kan styrelsen vilja ha ansvarsförsäkring för. Vilket kostar på avgiften. Men var det en gammal förening med lite lån så kan nog årsmötet ha gått med på det. Men detta är undantag. BR kostade inte så mycket på 80-talet, eftersom föreningarna satt på stora lån. Min köpte jag för 4 månadslöner och det var en stor BR.
Jag ställde några frågor ang din invändning. Dom är helt obesvarade. Du har ju uppenbarligen inte det mista koll på vad du invänder om. Om du ska invända så bör du ju begripa vad du invänder om och vilken signifikans det har.
* Hur stor andel av 1988 års lagfarter med tillträde 1988 väntade inte SCB in?
Svara på det.
* Hur stor påverkan på index för 1988 utgör detta?
Svara på det.
* Hur står påverkan på frågan har detta?
Svara på det.
Index visar att en typvilla kostade drygt 700 kSEK.
Om vi tar worst case visar index ett fall på 20%. Dessa 20% skall bli flera miljoner. Säg 2 miljoner då. Då talar vi om en köpeskilling på 10 miljoner.
Klarar du av att se en skillnad mellan 10'000'000 och 720'000?
Hur stor är skillnaden?
Din indexfråga som du jämrar dig om handlar om det skall vara 720'000 eller 721'000. Förstår du ditt fatala fel?
---------------
De som fick betydande problem i 90-talseländet var företagare. Hade dom blandat in sin privata ekonomi i företaget så kunde dom få gå från hus och hem och sitta med skulder.
Finns ett sådant känt fall med en av (S)-ministrarna som sin ungdom hyrde en villa, vilken förstördes, och entreprenörerna återhämtade sig aldrig från den smällen. Det är sådana som kan ha skulder kvar.
Du blandar och ger rätt bra. Och du läser utan att förstå.
Nu vet jag inte var du bodde eller vilken typ av brf. du var verkssam innom under denna period.
Men uppenbarlige har du svårt att relatera till världen utanför din bubbla.
När det gäller statestiken från scb måste du vara medveten om att peaken kom 1991 inte 1989 enligt den statestiken.
Bakgrunden att man inte ser fallet före 1992 beror på den eftersläpning som administrationen av lagfarter tar.
Exakt hur mycket är omöjligt att säga men en bra början är att ta referensen från 1991 års peak(då de flesta kontrakt som skrevs 1990 kom med) och inte 1989(då de flesta kontrakten skrevs 1988).
Att du hade svårt att ta ett hyppotekslån då vet jag inte(Kan ha varit att din bank och förening var ovana med den hanteringen) HSB och sparbanken i stockholm hade klara rutiner 1988 men kanske inte gällande överbryggningslån.
Att likställa prisbilden i hela sverige och under hela 80talet blir lite knepigt.
Själv köpte jag min lägenhet 1984 för ca 2 månadslöner sålde den 1989 för en årslön(Och då relaterar jag till min dåvarande situation dvs inc löneökning). Prisstegringen hade varit 700%. En liten men ändamålsenlig lägenhet i miljonprogrammet på.41 m2.
1988 bytte jag jobb och tittade då på 2 olika städer i den jag flyttade till kostade en br. 5500 i stockholm hamnade priset på en motsvarande storlek på 750 000. I det fallet jag valde hade jag inga problem att betala den kontant och behålla min tidigare br. för att hyra ut tills jag visste om flytten blev ok. I fallet med stockholm hade jag ingen chans att köpa den då min inkomst var på tok för låg.
Lite reflektioner om det som hände runt 90tals krisen.
Det var inte bara företag som råkade illa ut, t.ex den privatperson som byggde kompisens kåk. Han stod med en skuld på 850000 när fastigheten slutligen b.ev såld. Hur det gick rent personligen för den personen vet jag inte. Men jag hade haft det tuft med 4 årslöner i skuld utan äga något.
Nu råkade mina grannar inte riktikt så illa ut, men ett par jag senare umgicks med hade en skuld på 220000 som då blev blankolån då br. försvann och senare åtekom med ett försummbart värde(Via en rekonstuktiomän av brf.) Det slet hårt på dem ekonomiskt och de hade inte en spänn över trots 2 heltidsjobb fram till 2007.