2020-07-28, 10:41
Medlem
WHO: Allvarligaste nödläget hittills
På torsdag är det sex månader sedan Världshälsoorganisationen utlyste internationellt hälsonödläge.

Över 650 000 människor har avlidit och antalet bekräftade fall är över 16 miljoner, enligt Johns Hopkins University.
– Det är den sjätte gången som WHO utlyst ett globalt nödläge. Men denna gång är den allvarligaste hittills, sa WHO:s generaldirektör Tedros Adhanom Ghebreyesus under gårdagens presskonferens.

Den allvarligaste varningen
WHO meddelade också att coronafallen har fördubblats under de senaste sex veckorna samtidigt som pandemin fortsätter att accelerera, skriver The Guardian.

– När jag utlyste hälsonödläget den 30 januari – som är den allvarligaste varningen – var det mindre än 100 fall utanför Kina och inga dödsfall, berättade Tedros Adhanom Ghebreyesus.

Rapporter kommer från flera länder om en ökad smittspridning. Kina rapporterar 68 nya coronafall det senaste dygnet och landet kämpar mot den mest aggressiva smittspridningen på flera månader, där viruset har spridit sig till flera regioner, skriver Reuters. Även i Hongkong uppger myndigheterna att regionen plågas av sin värsta smittvåg hittills.
Citera
2020-07-28, 10:44
Moderator
Sun Rulers avatar
Vissa saker förändras ständigt men vissa saker består:

Citat:
Men något krav på karantän är inte aktuellt för de svenska semesterfirare som återvänder från områden där smittspridningen tilltagit. – Nej, vi har inte jobbat så. Folk kan stanna hemma frivilligt eller om de har symtom. Det behöver vi inte ändra på, säger Anders Tegnell.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/GGo51B/oro-for-en-andra-vag-nar-smittspridningen-okar-i-europa

Det låter otäckt bekant gällande sportlovsresenärer. Han blundar ständigt för den pre- och asymptomatiska spridningen.
Citera
2020-07-28, 10:44
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det är mycket möjligt att jag inte har koll på detaljerna i de olika faserna för just detta vaccin. Jag har inte brytt mig om att sätta mig in i dessa.
No shit sherlock! Och ändå skall du ge dig i kast med att diskutera saker som du inte ens satt dig in i.
Herregud...

Citat:
Det är dock irrelevant till det att du har missuppfattat det mest kring statusen på vaccinkandidaterna där ute och det mesta andra också tydligen.
Det framgår säkert för var och en att jag har VÄLDIGT bra koll på detta. I synnerhet Oxford-vaccinet. Av rent intresse. Du borde också sätta dig in i detta. I synnerhet om du skall debattera saken. Och att hänvisa till skvallerpress gör dig ÄNNU mer töntig.

Citat:
Hade man ett färdigt vaccin - och i den definitionen räknar man med ett testat, säkert och fungerande vaccin - så hade allt varit löst. Och alla ägare till Astra Xeneca-aktier hade jublat.
Absolut. Dock hade jag hållt inne med investeringarna i Astra Zeneca eftersom de inte är inblandade i utvecklingen av vaccinet annat än i produktionshänseende. Det är INTE ett Astra Zeneca-vaccin. Fatta.

Citat:
Nu finns inget sådant mer än i din skruvade fantasi.
Jag tror du får skilja lite på "godkänt" och "färdigt vaccin". Du fixar uppenbarligen inte den distinktionen.

Citat:
Och detta blir det sista från mig i ämnet.
I won't hold my breath...
Senast redigerad av Takadongtakadang 2020-07-28 kl. 10:46.
Citera
2020-07-28, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler

Det låter otäckt bekant gällande sportlovsresenärer. Han blundar ständigt för den pre- och asymptomatiska spridningen.
Han "Tagetes" fortsätter i samma STUK.
Citera
2020-07-28, 10:48
Medlem
Citat:

Varför oroa sig för återvändande resenärer när vi har en rätt så fri smittspridning inom landet? Fördelen med att inte ha gjort en massa lockdowns, man behöver inte sitta och bita på naglarna varje gång en potentiell smittad kommer in i landet.
Citera
2020-07-28, 10:50
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Kloka ord av Björn Olsen.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/bjorn-olsen-en-sekt-kring-den-svenska-strategin

Fast i demokraturen Sverige tillåts tomtarna i FHM fortsätta styra.

Han verka också ha sagt, "Medias bisarra idolisering av Tegnell måste granskas" och "Media har legat på knä och tillbett som i the twilight zon" Sommar i P1 som jag inte själv lyssnar på men enligt Fria tider.

https://www.friatider.se/olsen-medias-bisarra-idolisering-av-tegnell-maste-granskas.

Men det är inte bara där som, icke självständigt tänkande och lite smådumma människor idoliserar Tegnell. Här i tråden också.
Citera
2020-07-28, 10:50
Medlem
Nya massutbrott i Spanien – svenska Åsa: Kom inte hitFlera länder återinför karantän för Spanienresenärer efter nya coronautbrott – Katalonien är värst drabbat.

Samtidigt kommer uppgifter om att hela landets dödstal är långt högre än rapporterat.

Nu uppmanar svenska Åsa Öhqvist, boende i Barcelona, svenskar att stanna hemma.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/nya-massutbrott-i-spanien-svenska-asa-kom-inte-hit/
Citera
2020-07-28, 10:51
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av termozen
Tegnell kommer gå till WHO då han ensam stod pall för världens masspsykos.

Har är rätt gammal borde få pension snart. Men det är skönt om han försvinner till sina polare från Afrikas horn de som dominerar i WHO.
Citera
2020-07-28, 10:52
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Varför oroa sig för återvändande resenärer när vi har en rätt så fri smittspridning inom landet? Fördelen med att inte ha gjort en massa lockdowns, man behöver inte sitta och bita på naglarna varje gång en potentiell smittad kommer in i landet.
Du tänker på alla riskgrupper som befinner sig i en ständig instängning till följd av (S)veriges strategi...
Citera
2020-07-28, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Hur tänker du nu? Om Stockholm är tomt innebär det att den största smitthärden i Sverige har lämnat staden och åkt ut i övriga landet, detta skulle ju om något vara en trigger för en explosiv smittspridning i landet. Tågen har varit fullsatta i södra sverige i några veckor nu, det är mer folk som åker kollektivtrafik nu än någon gång mellan april - juni. Senast igår såg jag ett tåg i Skåne så fullsatt att folk stod upp i gångarna (600 sittplatser). Folk resor troligtvis runt mer i Sverige nu än något år tidigare, hotellen på orter som Kalmar, Karlskrona osv är fullbelagda sen slutet av juni. Om något borde vi sett en explosiv ökning av fall och inlagda redan nu om det vore så farligt som folk vill få det till här. Uteserveringarna i Malmö har varit proppfulla 2 månader nu.

Semestertider om något skulle sprida viruset i landet om det vore så farligt som du vill få det till.
Social distancing enligt nedanstående källa, har gått ner hela juni och markant ner sen början av juli som semestertiden börjar (runt v28). Det kan bara ha en anledning och det är för att semestern har börjat.
Stockholmare håller sig på landet i sina sommarstugor. Jag tror inte det är många som åker runt.

https://covid19.healthdata.org/sweden
Citera
2020-07-28, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
WHO: Allvarligaste nödläget hittills
På torsdag är det sex månader sedan Världshälsoorganisationen utlyste internationellt hälsonödläge.

Över 650 000 människor har avlidit och antalet bekräftade fall är över 16 miljoner, enligt Johns Hopkins University.
– Det är den sjätte gången som WHO utlyst ett globalt nödläge. Men denna gång är den allvarligaste hittills, sa WHO:s generaldirektör Tedros Adhanom Ghebreyesus under gårdagens presskonferens
Så ungefär 3000 döda per dag är alltså värst hittills, men alla de betydligt fler som dagligen dör av dåligt vatten, näringsbrist etc. räknas alltså inte? Sen så får man ju påpeka att utav de ca 3000 som dött dagligen så var många svårt sjuka och många dog inte ens av C19 utan av annat och felbehandling i sjukvården.
Citera
2020-07-28, 10:58
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:

Man hänskjuter helt enkelt lösandet av de praktiskt-ekonomiska frågeställningarna till den anställde och arbetsgivaren.

Notera ”man”. AT är nog (?) medveten om riskerna, men detta är politik på högre nivå. Det ligger dessutom i linje med policyn som är att skjuta ansvaret ifrån sig och till ”individen” och slå ett slag för ”Folkvettet”. Höga vederbörande tvår sina händer.

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
Senast redigerad av Rad-i-Kalle 2020-07-28 kl. 11:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in