2020-07-28, 01:36
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AraltNigri
Uppgiften om fyra personer på brottsplatsen i skottögonblicket lämnas av det lätt anstrukna men icke desto mindre mycket vakna vittnet AB, som kastar sig in i en portavsats. I viss mening talar även LP om fyra personer på brottsplatsen, två GM, som hon tidigare hade iakttagit utanför statsministerbostaden. Och, när går "Tensonmannen", som enligt vittnet NF följer tio meter efter makarna utanför Skandiahuset, upp i rök?
Anders Björkman vittnar om tre personer som han ser framför sig.

Olof Palme står upp i minst en halv sekund efter första smällen. Inge Morelius ser t.o.m. att han börjar vrida huvudet vänster bakåt innan smäll nummer två, då han träffas av den omedelbart dödande kulan som trasar sönder ryggrad och kroppspulsåder.

Den första smällen är fake och får allas uppmärksamhet att riktas mot Dekorima.
Citera
2020-07-28, 01:42
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Den första går inte att ladda ner. Programmet säger att förhandsvisning ej är tillgänglig eftersom dokumentet ligger i en papperskorg?
Då försöker jag en gång till.

https://drive.google.com/file/d/1JsOvpNiyNIYTOoBMitnYPQsfyuo9jMcb/view
Citera
2020-07-28, 01:54
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Okej, ja du ser. Men en FS 5000 field station kunde alltså kommunicera endast med basstationen om jag förstår rätt. Så "inrapportering" var möjlig alltså. Men inget snack direkt mellan harpunerna.
Det väsentliga med artikeln är att det framgår hur avancerad denna lösning var 1986 (den rullades ut 1985-1988) och ändå krävde den en ryggsäck eller portfölj. Notera att om man hade skippat det kraftiga KV-slutsteget (’transmitter’) och byggt en apparat med säg 1W uteffekt för UKV/VHF så hade den krympt en hel del. Kruxet är fortfarande att kryptera tal vilket kräver talkodare och processorkraft för kryptering. Detta var kommersiellt möjligt 1991 när de första GSM-telefonerna kom. Jag är ingen expert på radiokonstruktion, men jag utgår från att redan de första GSM-apparaterna hade någon form av dedikerade radio-ASIC för att fixa detta.

Jag har fortfarande inte sett en uppgift om en militär digital krypterad ”WT-radio” redan 1986, men det kan inte uteslutas att USA/NATO hade något sådant. WP däremot, helt osannolikt.
Senast redigerad av farbror_barbro 2020-07-28 kl. 01:57.
Citera
2020-07-28, 02:15
Medlem
Citat:
Lysande, tack. Det var vänligt av dig. Ja, nu sprutar det ju fram nya förhör och dokument hela tiden. Man hinner inte med. Men då vet jag, ska genast ladda ner och läsa förhöret med Monica Tärnåsen.

Själv är jag djupt nere i Säpos PM och därtill hörande uppgifter och förhör. Har även beställt fram ytterligare några förhör för att försöka få en bättre helhetsbild.
Här har du alla nya länkar angående narkotikaspaningen.

(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986

Senast redigerad av andersaanderssona 2020-07-28 kl. 02:20.
Citera
2020-07-28, 02:20
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Då försöker jag en gång till.

https://drive.google.com/file/d/1JsOvpNiyNIYTOoBMitnYPQsfyuo9jMcb/view

Och nu fungerade det, tack.
Citera
2020-07-28, 02:52
Medlem
ieshos avatar
Nästan ingen, ens av alla luttrade i denna tråd, förstår fullt ut att utredningen var fejk från Holmér via Ölvebro till Petersson. Dan Andersson (då VD1) var själv ute och på stan i ett ej uppgivet ärende denna natt.

När man förstår så måste alla upptagningar av vittnesmål och övriga handlingar läsas ur det perspektivet.

PU har från dag ett hävdat att första smällen innebar avlossandet av en kula som dödade Olof medan andra smällen kom från det skott som snuddade Lisbets båda skulderblad. Men var och varannat vittnesmål motsäger detta.

Många vittnen hörde en smäll och tittade mot Dekorima och såg Olof Palme stå upp, vilket är helt omöjligt med de skador han fick av det dödande skottet.

I vart och varannat vittnesmål från Sveavägen kan man läsa att PU är en bluff. Men det går liksom inte in...
Citera
2020-07-28, 02:55
Medlem
I-van-Toers avatar
Angående motiv. Skulle man tänkas kunna hitta ett motiv i de lagarna och lagändringarna som trädde i kraft efter valet 1985 och i början av 1986 och de lagarna som skulle träda i kraft sommaren 1986? Säg till om ni hittar något intressant.

SAP behöll makten i september 1985 så de två följande länkarna är väl de mest relevanta i frågan.

Lagstiftningen i riksdagen hösten 1985
https://svjt.se/svjt/1986/130

Lagstiftningen i riksdagen våren 1986
https://svjt.se/svjt/1986/462

För övrigt har jag nu till slut kämpat mig igenom hela Gärningsmannaprofilen från 1994-05-09. Vissa delar har jag fått läsa om flera gånger eftersom jag ofta knappat har trott på vad jag läst. Jag trodde ofta att jag förstått fel men sedan efter att ha läst igen förstått att det verkligen står som det står och att man drar de slutsatserna man drar. Det här dokumentet är lika barockt, groteskt och absurt som Warrenkommissionen. Det är skrämmande att i en så kallad rättsstat som Sverige få publicera något sådant och där rapporten sedan drygt 25 år senare används för att anklaga en död person för att ha mördat Olof Palme. Sinnessjukt!

Kom det någonsin fram vem OP började bråka med på Dramaten på Annandagen den 26 december 1985? Det verkar ju också ha varit ett tillfälle där varken John-Erik Hahne och Björn Söderberg var närvarande.
Senast redigerad av I-van-Toer 2020-07-28 kl. 03:05.
Citera
2020-07-28, 03:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Angående motiv. Skulle man tänkas kunna hitta ett motiv i de lagarna och lagändringarna som trädde i kraft efter valet 1985 och i början av 1986 och de lagarna som skulle träda i kraft sommaren 1986? Säg till om ni hittar något intressant.

SAP behöll makten i september 1985 så de två följande länkarna är väl de mest relevanta i frågan.

Lagstiftningen i riksdagen hösten 1985
https://svjt.se/svjt/1986/130

Lagstiftningen i riksdagen våren 1986
https://svjt.se/svjt/1986/462

För övrigt har jag nu till slut kämpat mig igenom hela Gärningsmannaprofilen från 1994-05-09. Vissa delar har jag fått läsa om flera gånger eftersom jag ofta knappat har trott på vad jag läst. Jag trodde ofta att jag förstått fel men sedan efter att ha läst igen förstått att det verkligen står som det står och att man drar de slutsatserna man drar. Det här dokumentet är lika barockt, groteskt och absurt som Warrenkommissionen. Det är skrämmande att i en så kallad rättsstat som Sverige få publicera något sådant och där rapporten sedan drygt 25 år senare används för att anklaga en död person för att ha mördat Olof Palme. Sinnessjukt!

Kom det någonsin fram vem OP började bråka med på Dramaten på Annandagen den 26 december 1985? Det verkar ju också ha varit ett tillfälle där varken John-Erik Hahne och Björn Söderberg var närvarande.

Denna proposition var med rätta rejält omdiskuterad och hårt kritiserad, angående att poliser ska underställa sig en ockupationsmakt (som av de flesta antas vara Sovjet) i händelse av krig. Den kan säkert av vissa bekräftat deras bild av OP som sovjetlakej.

"Prop. 1985/86: 15

Regeringen föreslår riksdagen att anta de förslag som har tagits upp i bifogade utdrag av regeringsprotokollet den 28 november 1985,

På regeringens vägnar Olof Palme"

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/proposition/om-polisens-stallning-i-krig_G90315

Den fick t.e.x. en folkpartist att lämna in en motion där han bl.a. skriver:

"Ingen Vidkun Quisling skulle i radion kunna mana alla rättrogna landsmän
att lägga ner vapnen och samarbeta med en invaderande makt."

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/polisens-stallning-i-krig_G902Ju219
Citera
2020-07-28, 03:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Nästan ingen, ens av alla luttrade i denna tråd, förstår fullt ut att utredningen var fejk från Holmér via Ölvebro till Petersson. Dan Andersson (då VD1) var själv ute och på stan i ett ej uppgivet ärende denna natt.

När man förstår så måste alla upptagningar av vittnesmål och övriga handlingar läsas ur det perspektivet.

PU har från dag ett hävdat att första smällen innebar avlossandet av en kula som dödade Olof medan andra smällen kom från det skott som snuddade Lisbets båda skulderblad. Men var och varannat vittnesmål motsäger detta.

Många vittnen hörde en smäll och tittade mot Dekorima och såg Olof Palme stå upp, vilket är helt omöjligt med de skador han fick av det dödande skottet.

I vart och varannat vittnesmål från Sveavägen kan man läsa att PU är en bluff. Men det går liksom inte in...
Det var söndagen andre mars 1986 som HH och PU gick ut med att OP dödades med första skottet och att Nieminen mötte mördaren. Alltså före någon form av analys. Före alla vittnesmål hämtats in.

Det var Holmer ensam som bestämde att varken Lisbet eller SE skulle delta i en rekonstruktion.

Dessa postulat har PU sedan dess följt slaviskt. Precis som senare när det bestämdes att mordet utfördes av en ensamagerande gärningsman via Ölvebro, GMP och en profilerare hos FBI.

Krister Petersson sade på pressträffen att flera undersökningar inom PU kommit fram till att OP inte var övervakad mordkvällen. Samtidigt har jag aldrig hört någon förundersöknings/spaningsledare nämna Säpos övervakningspromemoria.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-07-28 kl. 03:30.
Citera
2020-07-28, 03:40
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Westrogothia
Denna proposition var med rätta rejält omdiskuterad och hårt kritiserad, angående att poliser ska underställa sig en ockupationsmakt (som av de flesta antas vara Sovjet) i händelse av krig. Den kan säkert av vissa bekräftat deras bild av OP som sovjetlakej.

"Prop. 1985/86: 15

Regeringen föreslår riksdagen att anta de förslag som har tagits upp i bifogade utdrag av regeringsprotokollet den 28 november 1985,

På regeringens vägnar Olof Palme"

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/proposition/om-polisens-stallning-i-krig_G90315

Den fick t.e.x. en folkpartist att lämna in en motion där han bl.a. skriver:

"Ingen Vidkun Quisling skulle i radion kunna mana alla rättrogna landsmän
att lägga ner vapnen och samarbeta med en invaderande makt."

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/polisens-stallning-i-krig_G902Ju219

Ja, Militärlagstiftningen och dess olika propositioner är garanterat det som står ut under den här tiden. Att polismakten inte ska kunna tas i anspråk för militära uppgifter, speciellt i krigstid, är absolut en anledning till att någon eller några kunde ha sett "rött". Speciellt vissa element inom VD1 Norrmalm, men även i andra vaktdistrikt ute i landet. Hur man än vänder och vrider på det här så är det här ett starkare motiv för mord en alla tänkbara motiv en ensam GM kunde ha haft. Åren går och Gärningsmannaprofilen skapas 1994. Den är skapad på det sättet att den alltid kommer att gå att använda mot en tänkbar, ensam GM...
Citera
2020-07-28, 04:15
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Det var söndagen andre mars 1986 som HH och PU gick ut med att OP dödades med första skottet och att Nieminen mötte mördaren. Alltså före någon form av analys. Före alla vittnesmål hämtats in.

Det var Holmer ensam som bestämde att varken Lisbet eller SE skulle delta i en rekonstruktion.

Dessa postulat har PU sedan dess följt slaviskt. Precis som senare när det bestämdes att mordet utfördes av en ensamagerande gärningsman via Ölvebro, GMP och en profilerare hos FBI.

Krister Petersson sade på pressträffen att flera undersökningar inom PU kommit fram till att OP inte var övervakad mordkvällen. Samtidigt har jag aldrig hört någon förundersöknings/spaningsledare nämna Säpos övervakningspromemoria.
Otaliga uppgifter talar om en extrem aktivitet i City med polisspanare, Barbrogruppen, FMN, WT-män, män som beter sig konstigt nära Palme vid tidpunkten, en son till en Säpokommissarie testar Palmes eventuella skydd vid station Rådmansgatan...

Det är säkert inte så att City drällde av ivriga och blodtörstiga konspiratörer, men jag tror att alla dessa säkert mycket olika aktioner övervakades och samordnades från mycket hög nivå.
Citera
2020-07-28, 04:56
Medlem
Övervaknings-PM.

150 vittnen på Grand har förhörts. Den ende som påstår att någon följde efter OP är Mårten.

Har nu återigen läst de tillgängliga Grand-förhören. De konfirmerar att det Lisbet, Mårten och Ingrid har berättat är korrekt. Ett flertal har följt efter kvartetten till bokhandeln för att därefter passera. En del har passerat sällskapet Palme när de redan står vid bokhandeln och samtalar. Ingen av alla dessa vittnen uppger att de på sin väg söderut mot Kungsgatan har sett någonting av värde. En del har fått frågan om de sett WT? Men nej.

En rolig detalj är att flera biobesökare fortsatte till Tre Backar. Alltså det stället som LJ lämnade.

Intressantast är förhöret med Schaeffer.

Hon uppger att hon stod vid busshållplatsen på Sveavägens östra sida mitt för kyrkan på andra sidan. Klockan var då 23,17 eftersom hon kollade aktuell tid för att jämföra med tidtabellen. För att senare stå och vänta i 30 sekunder innan hon fortsatte. Vilket ger en cirkatid om 23,18. Detta innebär att hon passerade Dekorimahörnan bara några minuter före mordet.

Hon mötte senare en man som kan vara Fauzzi. Annars såg hon ingenting av intresse. För övrigt ett av de mest trovärdiga vittnesmål jag sett genom åren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in