2020-07-27, 17:27
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duffie
Förstår egentligen inte varför så många tror att AIK bara varit starka dom senaste 10 åren, AIK har varit utanför top 5, 3 gånger på 22 år. 2004, 2005 & 2010.

Jag tänker mest tillbaka från comebacken från Superettan men inser nu att bara det är 15 år sedan.
Citera
2020-07-27, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InnesI
Jag förstå mig inte på AIK. SM Guld och sedan topplacering (om än med tråkigt spel - med det är ju AIK-stilen). Sedan sätter andra press på att Norling ska spela ett spel han inte har grundat under sin återkomst i AIK - det går dåligt - Norling får sparken. De borde givetvis ha sagt att det är helt ok att gå tillbaka till det spel som gjorde AIK framgångsrikt. Vad ska de göra nu? Hitta en annan tränare som ska försöka få AIK att spela fotboll som vi (Hammarby) under förra säsongen?

Jag tror visserligen det kan gå bättre på kort sikt med ny tränare för er men på lång sikt tror jag det hade varit bättre om Norling fått gå tillbaka till det han gjort bra de senaste åren hos er.

Fanns det någon glädje ens bland spelartruppen och ledarstaben förra säsongen? Effektivt på många sätt, men t ex efter segern mot oss(Blåvitt) var det ju inga muntra miner ens bland spelarna och ledarna, visst är det skönt och tillfredsställande att vinna matcher, men om man inte kan glädjas över att ens slå rivaler i en viktig match(vilket det var då)så är något fel, jag tror iaf att det måste finnas mer glädje på arbetsplatsen så förändringar spelmässigt var nog nödvändigt.

Norlings omdöme efter den matchen var...

– Vi spelar riktig jävla skitfotboll.

Gillar Norling, en riktig karaktär men i år har det inte fungerat, svårt att säga om det här var rätt eller fel, men något behövde dom göra.

Edit: Det skall väl sägas att det är en skicklig tränare också, men jag tror Norling och spelarna var rätt så trötta på vad dom gjorde förra året, så det var nog inte bara supporters, styrelse etc som ville ändra spelstil och taktik.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2020-07-27 kl. 18:17.
Citera
2020-07-27, 18:54
Medlem
Pallestroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Needs.more.brandy
När det gäller att ha en "skev kravbild" så har jag hellre det än att fostra generationer i Trelleborgs anda. Var är de nu liksom? Sen behöver man kanske inte storma planen och attackera de egna spelarna just när man har en framgång och går upp till högsta serien, som vissa polska klubbar, men jag ser heller inte att det är det som AIK gör.

Finns mycket som gör AIK till en mycket större klubb än malmö någonsin kommer att bli.

Går det någonsin en dag du varken tänker på eller nämner Malmö FF?
Citera
2020-07-27, 18:55
Medlem
johnny_viciouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duffie
Anledningen till förändringen var väl delvis på grund av att spelsättet inte lockade ny publik, samt att vi inte hade tillräckligt många unga spelare som kunde säljas, som toppklubb i allsvenskan behöver du sälja spelare dyrt om du inte har 30k på läktarna och bra sponsorer.

Känns lite som Norling ville bli sparkad, han verkade inte tro på det själv och kändes grinig att han tvingats att ändra spelsystem.
Jag kan på sätt och vis förstå den sportsliga ledningen om det nu var de som gav order om ett nytt spelsystem, vad ska man göra i AIKs situation liksom? Harva vidare år efter år och komma 2a, missa europaspel, tappa talanger alldeles för tidigt och kanske ta en titel vart 10e år?
Citera
2020-07-27, 19:52
Medlem
gato12s avatar
Nog för att resultaten uteblev men jag kan tycka det är jävligt synd att en sån profil som Norling lämnar Allsvenskan.
Hoppas han får nåt expertjobb på nån TV kanal
Citera
2020-07-27, 20:18
Medlem
Ace Venturas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forever Winter
Kan inte komma ifrån att jag är besviken att Norling tvingas lämna. 11 omgångar... inte mycket till tålamod där inte. I år är ju ett perfekt år att experimentera. Ingen hetsande publik att tampas med.
Tycker han kunde fått lite längre på sig att bevisa något.
Hur långt blir tålamodet med nya tränaren om resultaten inte kommer?

Avd: Man vet vad man har, men inte vad man får.
Jag måste hålla med här. Är inte heller helt nöjd med att Norling får gå. Ok, AIKs B-lag slog A-laget igår med 1-0 och det är naturligtvis inget gott tecken. Men segen var knappast rättvis sett till hela matchen, trots att avsaknaden av det nya vassa offensiva spelet fortfarande är frapperande. Det är däremot knappast Norlings fel att den här säsongen blivit helt skruvad och möjligheterna att gå igenom och träna bort misstagen som görs i det nya systemet är minimala mellan matcherna med det intensiva spelschema som blivit. Så lite bättre tålamod borde nog klubbledningen ändå haft

Men visst. Gjort är gjort. Nu får man blicka framåt istället, och jag väntar med spänning på vad en ny tränare kan åstadkomma. Har ingen tydlig kravbild på resten av säsongen inom mig mer än att jag verkligen hoppas innerligt på att även den nya tränaren behåller juniorerna i startelvan i så stor omfattning som möjligt. Det kan mycket väl vara så att en stor pusselbit i att kunna nå fram till ett nytt SM-guld inom bara något år läggs till grunden om de får fortsatt förtroende (imo).
Senast redigerad av Ace Ventura 2020-07-27 kl. 20:56.
Citera
2020-07-27, 20:19
Medlem
jultomtenbrannupps avatar
Han har väl fått sparken förut? Han tar ett jobb i en annan allsvensk klubb, blåvitt kanske, vinner SM-guld med dem och sen minns AIK att han inte är så pjåkig tränare och återanställer honom. Han vinner SM-guld med AIK och får sparken nåt år senare då det går lite trögare.

And repeat
Citera
2020-07-27, 20:20
Medlem
MartinDahlinsMammas avatar
Kalmar kommer komma tvärsist.
Citera
2020-07-27, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adde1234
Lindkvist sägs sitta på en rätt bra lön. Kolbeinn, Lundström, Michel, Dimitriadis, Granli, Asani och Stefan Silva med flera var alla etablerade dyra spelare när de kom till aik. Rashidi är nog hyfsat billig ändå.

Sedan att de är värdelösa nu är en annan femma.

Att truppen består av så många juniorer beror väl mycket på att Norling har satt flera av de etablerade i frysboxen.

Du vet om att Asani var på Gotland idag istället för i matchtruppen? Var är Stefan Silva? Var är Dimitriadis?

Tror du inte att de kostar pengar bara för att de inte är med i matchtruppen?

Ni har samma trupp som förra året förutom Elyounoussi.
Om de du nämner Lindkvist, Lundström, Michel, Dimitriadis, Granli och Silva har höga allsvenska löner så är det verkligen snett. Jag har dock "hört" det omvända.

Asani är bara på lån och de förlängdes i juni. Kolbein har prestationsbaserat, som det presenterades.

Angående att Norling får gå, tycker jag fortsatt att tålamodet var för kort (om det inte är så att "han tappat omklädningsrummet"). Något som kännetecknat AIK de senaste åren, är väl ovanligt stabilt tålmodigt.

Apropå bytet av spelsystem, så tror jag att resonemanget var att 3-5-2 nådde vägs ände 2019. Rikard hade inte kunnat utveckla det mer, ändå räckte det inte till europakval. Inte ens med den dyraste truppen som AIK-haft.

Då var det dags för en ny resa och Atalantas och Gasperinis 3-4-1-2 är intressantast. Jag hoppas man fortsätter på den resan framåt och inte kikar bakåt.

Apropå bakåt, dessa har vi testat i modern framgångsrik tid. 😉

2019 Norling
2018 Norling (SM-guld)
2017 Norling
2016 Alm, Norling
2015 Alm
2014 Alm
2013 Alm
2012 Alm
2011 Alm
2010 Stahre, Wesström, Miller
2009 Stahre (SM-guld + cupguld)
2008 Norling
2007 Norling
2006 Norling
2005 Norling
2004 Money, Englund
2003 Money
2002 Larsson, Uhrin
2001 Nordin
2000 Baxter
1999 Baxter (cupguld)
1998 Baxter (SM-guld)
1997 Hamrén (cupguld)
1996 Hamrén (cupguld)
1995 Backe & Hamrén
1994 Backe
1993 Söderberg & Lyth
1992 Söderberg (SM-guld)
1991 Söderberg
....
1936-37 Kaufeldt (SM-guld)

https://www.aikfotboll.se/tranare-genom-tiderna
Citera
2020-07-27, 20:46
Medlem
Var orolig för att det skulle lossna för Hammarby. Kanske deras prestationsångest släppte för att AIK tog på sig sig den rocken och det blev inget kvar åt dem. Det här kommer, dessvärre, räcka långt.
Hur känner sig Tankovic nu?
Citera
2020-07-27, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Om de du nämner Lindkvist, Lundström, Michel, Dimitriadis, Granli och Silva har höga allsvenska löner så är det verkligen snett. Jag har dock "hört" det omvända.

Asani är bara på lån och de förlängdes i juni. Kolbein har prestationsbaserat, som det presenterades.

Angående att Norling får gå, tycker jag fortsatt att tålamodet var för kort (om det inte är så att "han tappat omklädningsrummet"). Något som kännetecknat AIK de senaste åren, är väl ovanligt stabilt tålmodigt.

Apropå bytet av spelsystem, så tror jag att resonemanget var att 3-5-2 nådde vägs ände 2019. Rikard hade inte kunnat utveckla det mer, ändå räckte det inte till europakval. Inte ens med den dyraste truppen som AIK-haft.

Då var det dags för en ny resa och Atalantas och Gasperinis 3-4-1-2 är intressantast. Jag hoppas man fortsätter på den resan framåt och inte kikar bakåt.

Apropå bakåt, dessa har vi testat i modern framgångsrik tid. 😉

2019 Norling
2018 Norling (SM-guld)
2017 Norling
2016 Alm, Norling
2015 Alm
2014 Alm
2013 Alm
2012 Alm
2011 Alm
2010 Stahre, Wesström, Miller
2009 Stahre (SM-guld + cupguld)
2008 Norling
2007 Norling
2006 Norling
2005 Norling
2004 Money, Englund
2003 Money
2002 Larsson, Uhrin
2001 Nordin
2000 Baxter
1999 Baxter (cupguld)
1998 Baxter (SM-guld)
1997 Hamrén (cupguld)
1996 Hamrén (cupguld)
1995 Backe & Hamrén
1994 Backe
1993 Söderberg & Lyth
1992 Söderberg (SM-guld)
1991 Söderberg
....
1936-37 Kaufeldt (SM-guld)

https://www.aikfotboll.se/tranare-genom-tiderna

Aik har samma trupp som förra året förutom Elyounoussi. Linnér och Haugaard är väl rätt jämna i löner skulle jag tro. Sedan har väl fyra fem juniorer till fått alagskontrakt också som täcker Tariks lön.
Förra året hade aik nästa högst lönebudget. Varför tror du att samma trupp som förra året tjänar mindre i år?
Citera
2020-07-27, 20:56
Medlem
Valvantos avatar
Äntligen lossnade det med målskörden. Aimar Sher fortsätter imponera och spelet såg betydligt bättre ut när Mujo (som har tankar på annat håll) & Kaca satt på sidan. Hoppas detta är vändningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in