2020-07-27, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Men du tror inte myndigheterna mörkar, utan att det beror på den mänskliga faktorn?

Svår fråga, jag "tror" det finns en strategi att förminska när det finns problem i Sverige. Maktens nationalism. Sverigebilden. Vet inte hur djupt det tränger i detta fall. Det finns ju också länder som ser ut att ha slutat rapportera. Så i det fallet är Sverige lite bättre.
Citera
2020-07-27, 18:32
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Att ni inte förstår vad det är som försiggår när jättar som Google, Facebook, Apple och Siemens tillåter folk att jobba hemifrån tillsvidare. De håller på att bygga upp en infrastruktur som gör arbetet oberoende av plats så att det kan outsourcas till låglöneländer. Folk som jobbar med IT och utveckling borde vara livrädda för detta.

Detta hsr INGET med ett fjantvirus och göra. Viruset är ett svepskäl för att forma om samhället och sätta en sista dolkstöt i det som vi idag kallar för medelklass. Och medelklassen hejar på utvecklingen. Tragiskt!

Tycker det är mer tragiskt med de som försöker förneka utvecklingen och spenderar tiden med att försöka stoppa eller bromsa den istället för att ägna energin åt att se vad de själva kan få ut av den utveckling som hela tiden sker.

För länge sedan måste man gå till en slaktare för att köpa kött, till mjölkbutiken för mjölk, smör och grädde, och ananas och avocado kunde man se på en teckning. Sedan kunde man plötsligt gå till ett varuhus och handla allt, inklusive ananas, avocado och ett par jeans. Nu kan man handla allt hemifrån, om man vill.

Förr gick man i stora antal till sågen, milan eller kvarnen för att jobba. Sedan kunde och behövde man gå till ett kontor. Nu kan man jobba hemifrån om man vill.

Allt detta är en naturlig utveckling. Inget som någon försöker ”skylla på” viruset för att göra i smyg. Däremot så har nog viruset inneburit att vi tagit ett litet snabbare skutt i utvecklingen och kapat bort 2-3 år, så då blir den oundvikliga utvecklingen lite tydligare kanske.
Senast redigerad av Richard-III 2020-07-27 kl. 18:34. Anledning: Korr
Citera
2020-07-27, 18:32
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det verkar vara väldigt många med tanke på att det bara är knappt 80.000 som bekräftats smittade.
Ja, det verkar många men dessa är ju de som insjuknade tidigt, mars-april, och de flesta har antagligen inte fått testa sig. Nu är det ju försent för många. Antikroppstest möjligtvis för vissa men inte för pågående infektion.
Citera
2020-07-27, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Ja, det verkar många men dessa är ju de som insjuknade tidigt, mars-april, och de flesta har antagligen inte fått testa sig. Nu är det ju försent för många. Antikroppstest möjligtvis för vissa men inte för pågående infektion.
Så du menar att vi har eller har haft, över 260.000 smittade i Sverige?
Citera
2020-07-27, 18:39
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/qL23Oo/sverige-tycks-inte-forbereda-sig
Utdrag:

”Antalet coronasmittade ökar kraftigt i USA och Spanien.

I Sverige ligger smittspridningen på en låg nivå – men än kan vi inte andas ut.

– Vi har ju en väldigt speciell situation just nu och fram till mitten av augusti när skolorna börjar och folk går tillbaka till jobbet. Det finns otvetydigt en risk att vi får en ökning då, säger virusforskaren Lena Einhorn.”
Citera
2020-07-27, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Svår fråga, jag "tror" det finns en strategi att förminska när det finns problem i Sverige. Maktens nationalism. Sverigebilden. Vet inte hur djupt det tränger i detta fall. Det finns ju också länder som ser ut att ha slutat rapportera. Så i det fallet är Sverige lite bättre.
Det är synd att du har så litet förtroende för Sverige som stat. Vi har en mycket gammal tradition av myndigheter och en stolthet i att kontrollera, räkna och säkerställa statistik. Längst i världen skulle jag tro, eller åtminstone i toppskiktet. Det är synd att de sk Sverigevännerna lyckats solka denna hedersstämpel genom sin smutskastningskampanj som pågått under decennier. Och det är synd att sådana som du, som jag tolkar är en vuxen man, går på eländet och sväljer det med hull och hår.
Citera
2020-07-27, 18:41
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Pinsamt igen. TonyDR sprider fler lögner.

#AvgåTonyDR!!
Nu var det ju ingen lögn direkt? Det står ju att en hel del finlands-svenskar verkar ha struntat i att sätta sig i karantän?

Tony skriver ju inte att det är konstaterat utan att det verkar så?
Citera
2020-07-27, 18:43
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Så du menar att vi har eller har haft, över 260.000 smittade i Sverige?
Nej, det sa jag inte. Jag tror absolut att siffran är för hög men att det är en hel del är jag övertygad om.
Citera
2020-07-27, 18:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Vägarna är fina men det tar ändå flera timmar att köra till närmaste sjukhus i Östersund. Helikoptern löser samma uppgift på en havtimme. Slipper blockera ambulanser i flera timmar, som kan behövas bättre på andra platser.

Du vet inte vad du pratar om, det tar inte flera timmar att köra, hur kom du fram till den slutsatsen? Det går att köra den sträckan (11 mil) på under en timma.
Citera
2020-07-27, 18:46
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Just nu på nyheterna Dr1.

Var sjunde positiv är symptomfri. Jag hörde inte allt så jag ska lyssna bättre nästa sändning.
Citera
2020-07-27, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Det rättfärdigar inte faktumet att en del människor över 70+ inte får vård efter att de smittades av covid. Att även andra människor inte får vård gör det hela inte bättre. Regeringen kunde ha sett till att sjukvården får mer resurser så att alla som behöver vård för vård. Det har de inte gjort. Det kan tolkas som att de vill att gamlingar ska dö, eftersom de bara kostar pengar.

Till skillnad från dig ser jag skogen också, inte bara trädet. Du är inte bara pinsam utan också hjärtlös och saknar kritiskt tänkande.
Känns lite som om du själv missat att sjukvården i Sverige har enorma resurser till sitt förfogande och fick ännu mer resurser för att klara Coronavansinnet. Du missar också att läkare vårdadministratörer och sköterskor har eget ansvar som de inte alltid tar.
Citera
2020-07-27, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Pinsamt igen, verkar som svenskar smittar ner i Finland

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/07/24/allt-fler-coronatestas-thl-oroa-er-inte-det-beror-pa-en-forkylning-med-feber

Sverige har nu 17 gånger döda Finland.

Hade varit så otroligt intressant att veta vilken regim du jobbar för, men tyvärr bryter ju en sådan fråga mot reglerna här.

Att du har en agenda står ju klart..
När inte siffrorna går din väg, så börjar du hitta på också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in