2020-07-27, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urre01
Amir Birjandi......Suttit i 32 år för mord på en 24 årig kvinna. Eskilstuna tingsrätt friade honom från mordanklagelser, men Svea hovrätt dömde honom till livstid.

Okej då har vi en (1) kille som suttit inne så länge för (1) mord. Alla andra har suttit betydligt mindre tid. Gissar dessutom att denna Amir inte hade vänsterfolk som stöttade honom? Varför har han inte blivit frigiven? Har han missköt sig fängelsevistelse? Får han varningar? Får han rapporter för olämpligt uppträdande osv? I så fall är det pga detta som han inte har blivit frigiven.

Nu har jag ingen statistik på exakt hur många mördare vi har haft i Sverige senaste 100 åren, som enbart begått ett mord, men skulle tippa på att 99% avtjänar mindre än 25-30 år.
Citera
2020-07-27, 17:32
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CS128
Han var ett EX - som pojkvän från Onsdag fram till Torsdagen - då han sannolikt bragt henne om livet.

Ok, det var det som var min poäng. Om BO dumpade honom på onsdagen och uslingen mördade henne på torsdagen. Då ska inte media springa omkring och kalla honom för "pojkvännen". Det vore ju smaklöst. Men jag reagerade mest på vad någon annan användare uppgav och kan inte själv se någon media som kallar honom för pojkvännen.
Citera
2020-07-27, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blundetto
Ok, det var det som var min poäng. Om BO dumpade honom på onsdagen och uslingen mördade henne på torsdagen. Då ska inte media springa omkring och kalla honom för "pojkvännen". Det vore ju smaklöst. Men jag reagerade mest på vad någon annan användare uppgav och kan inte själv se någon media som kallar honom för pojkvännen.

Vänstermedia vill helst framställa honom så mänsklig som möjligt. Då blir det bättre att kalla honom "pojkvännen" än "ex-pojkvännen". Media försöker generellt sätt skriva så fint som möjligt om våra mördare, så att det ska bli trevligare att läsa om dem samt locka till fler klicks och fler likes.
Citera
2020-07-27, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoF8
Han kommer inte frias i HovR. Jag har skummat genom domen nu och den är välskriven. Det är ett indiciemål, men åklagaren har på ett bra sätt påvisat att T var den enda som hade tillgång till platsen där hon mördades och under en begränsad tid. Han är körd, han kommer få fastställt i HovR om han väljer att överklaga. Domen beskriver väl vad de har att ta ställning till för att döma honom.

Hans förklaring sågas helt av TR och på goda grunder. Såhär skriver TR
saknas någon rimlig alternativ förklaring som skulle kunna utesluta Tishko Ahmed som gärningsman

Ja, formuleringen är tydlig. Även om han t.ex fått hjälp med logistiken efter mordet är han bunden till själva dödandet.
Citera
2020-07-27, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matte01
Tack som fan! Väntat på svar ett tag nu, blir att kolla upp!

Stort tack för att du letar! Kom ihåg, om ni hittar något, rör ingenting utan backa undan och ring 11414 så ni inte förstör ev. spårsäkring.

Som någon annan användare skrev, det saknas bl.a ett duschdraperi men också Tischkos röda, långärmade tröja han hade på sig tidigare på morddagen samt Wilmas mobil och bankkort. Så håll utkik efter allt som inte passar in i naturen dvs inte bara kropp/ kroppsdelar! Att fira ner en ficklampa i snöre låter som en mkt bättre idė än att klättra ner själv i brunnar. Ta med kofot så ni kan lyfta av locken.

Berätta gärna sen hur det gick för er. Tack igen.
Citera
2020-07-27, 17:48
Medlem
Charlemanges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trenmacka
Fira inte för tidigt nu, det kommer gå en sväng i HR och det finns flera liknande fall då HR har friat GM helt efter en livstidsdom.

I detta fallet finns det flera omständigheter som faktiskt kan fria honom om han har tur.

Vi tar oss själva på stort allvar hör jag. Vi sitter inne på sanningen vi tror oss kunna och veta.
Vi glömmer att vi skrev ordet faktiskt. Samt ordet kan. Det är just där din brist på kunskap visar sig. Tills skillnad från rättens ledamöter och åklagaren. T har uppenbarligen lurat dig.
Vi glömde det, eller hur. Vi var lite för snabba i att komma med lösningen som ingen annan sett. Vi ville så gärna så gärna alla skulle hylla oss vi skulle få våra fem minuter i rampljuset.
Saken är den att T sitter djupt fast i sin egen skit. Det räcker med de fysiska bevisen.
Citera
2020-07-27, 17:49
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FMR
Hade velat veta hans reaktion när dom läste upp domen 😁
Hade velat se hans familjs reaktion. Speciellt den härliga familjemedlem som på sista rättegångsdagen skrek att han är oskyldig. Precis när T gav familjen alltså Wilmas fuck off tecken.

Tror dock att familj fortsatt kommer hävda att T är oskyldigt dömd, vad ska de säga annars. Handlar om familjens heder i deras kultur.
Citera
2020-07-27, 17:50
Medlem
Rättspsykatriskt utlåtande - var visst nån som frågade efter den. Jag har lagt ut den innan i tråden, men kanske lite svår att hitta nu.

https://docdro.id/IkJ5yGf
Citera
2020-07-27, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brunett73
Ååå , tack och lov! Jag har varit så jävla irriterad på hans försvar. Jag har lyssnat på rättegången och hans advokats slutframförande gjorde att jag fick stänga av flera gånger. Det går bara inte och lyssna på henne. Jag blev speciellt förbannad när hon menade på att varken syster eller mamma kämpat för Wilma. Hon menade på att om Wilma nu hade det så jobbigt med pojkvännen då kunde de väl ha hjälp henne därifrån??! Och ja det kan jag hålla med om ur ett moraliskt perspektiv osv jag har redan i ett tidigare inlägg ifrågasatt framför allt hennes mamma men vad fan nu blev hon mördad det är ju det rättegången handlar om inte huruvida mamma tagit sitt ansvar. Mammans ansvar är en annan diskussion. Ska ju inte vara fritt fram och mörda Wilma och komma undan med det även om man tkr hennes livssituation var lite si eller så. Jag är så nöjd, nöjd med domen, tack så mycket!

Jag med!! Jag tål inte rösten på advokaten!
Citera
2020-07-27, 17:55
Medlem
Krakems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EmileoX
Det är bara dumt att vara rasist. Du hade också flytt i krig. Gillar inte att du drar alla över en och samma kant, är du verkligen så lågintelligent?

Citat:
Ursprungligen postat av Ovcharka
Korkad brud. Tyvärr läser inte korkade brudar nyheter, så framöver kommer det här ske igen, dvs att tjejer ingår förhållande med araber och liknande.

En svensk kvinna mindre i samhället. En arab med löpande kostnader inspärrad. Två minus för landet.

Kvinnor är generellt sett korkade och tänker med fittan (eller känslor) så fler kroppsdelar kommer hittas i sopsäckar runtom i landet innan det mångkulturella experimentet är klart. Det eller om föräldrar vågade sätta ner foten men pga rädsla för att vara rasist låter man det bero och inshallah så klarar hon sig.
Citera
Medlem
CS128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skewie
Inte så säker på det.

Silbersky fick ju starka reaktioner när han i rättegången mot Englas mördare två gånger valde att citera ur novellen "Att döda ett barn" som handlar om hur en helt vanlig man råkar köra på ett barn.
Resultat: Englas mamma blev upprörd, Silbersky bad om ursäkt och domen blev ändå livstid.

Håller med dig - men ibland så verkar det som att om ngn ordnar en "kändis"-advokat så går gärningsmän/förövare fria - aningens lättare och oftast mildare dom.
Citera
Medlem
Säkert svårt att besvara, men ni som vet / har en aning svara gärna!
Om det nu överklagas till hovrätten, vilket dom säger att att den ska göras.
När kommer hovrättens dom? Veckor? Månader? Någon som vet? Tack
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in