2020-07-26, 15:54
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnubbenXX
Är också sugen på bear av samma argument. Tycker det verkar vettigt.

Det enda som skulle kunna ställa till det är ett vaccin. Det nämnde du inte. Förvisso kommer det inte ge fullgott skydd.

Frågan är hur det kommer påverka, för att det kommer vet alla och ungefär hur effektivt det är som sagt. Men ingen vet när, eller?

Hur kommer vaccination in i bilden tror ni?
Jag har skrivit mycket om vaccin i denna tråd. Problem med vaccin:
1) tar 1-2 år till?
2) vissa virus kan man inte vaccinera t.ex HIV
3) vissa vaccin har bara 50% verkningsgrad
4) I USA där det finns vaccin-förnekare har 30% i en poll sagt att de aldrig kommer att ta vaccin
5) Det tar minst 1-2 år att vaccinera ett stort land som USA

Summa summarum bra nära noll procents sannolikhet att corona utrotas i USA innan 2022, om den inte utrotas sig själv eller de börjar ha munskydd.

Viktigare är sannolikt om man hittar medicinering mot följdverkningar så ingen längre dör av corona. I så fall behövs inte vaccin och vi kan bara låta alla på jorden få corona.

Oavsett detta så är pengarna slut både på individnivå och landsnivå, även upp till EU-nivå i 2-3 år framåt.
Citera
2020-07-26, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jag har skrivit mycket om vaccin i denna tråd. Problem med vaccin:
1) tar 1-2 år till?
2) vissa virus kan man inte vaccinera t.ex HIV
3) vissa vaccin har bara 50% verkningsgrad
4) I USA där det finns vaccin-förnekare har 30% i en poll sagt att de aldrig kommer att ta vaccin
5) Det tar minst 1-2 år att vaccinera ett stort land som USA

Summa summarum bra nära noll procents sannolikhet att corona utrotas i USA innan 2022, om den inte utrotas sig själv eller de börjar ha munskydd.

Viktigare är sannolikt om man hittar medicinering mot följdverkningar så ingen längre dör av corona. I så fall behövs inte vaccin och vi kan bara låta alla på jorden få corona.

Oavsett detta så är pengarna slut både på individnivå och landsnivå, även upp till EU-nivå i 2-3 år framåt.

1) Budet är ju att vi har ett vaccin i vinter från bl a Astra
2) Detta är inte HIV
3) Det är minimikravet för upphandling, men bedömningen är ett lite bättre skydd. Det behöver inte vara 100% för att ge flockimmunitet
4) Ja, vad gör man med foliehattarna? Men så många är de nog inte.
5) USA ger flunsavaccin varje säsong. Företagen vaccinerar sina anställda gratis. Notera även att Astra redan påbörjat massproduktion. Lagren är fyllda när vaccinet godkänns.
Citera
2020-07-26, 17:25
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
1) Budet är ju att vi har ett vaccin i vinter från bl a Astra
2) Detta är inte HIV
3) Det är minimikravet för upphandling, men bedömningen är ett lite bättre skydd. Det behöver inte vara 100% för att ge flockimmunitet
4) Ja, vad gör man med foliehattarna? Men så många är de nog inte.
5) USA ger flunsavaccin varje säsong. Företagen vaccinerar sina anställda gratis. Notera även att Astra redan påbörjat massproduktion. Lagren är fyllda när vaccinet godkänns.
Ingen i världen har någon aning om det går att göra ett vaccin mot corona. Så det finns ingen som utlovar ett vaccin i vinter.

För flock-immunitet krävs 60-70% immuna. Dvs om 30% i USA struntar i vaccinet + vaccinet fungerar till 70% (vilket är bra) så får du 49% genomslag och inte immunitet, och corona kan slå till när som helst. Och detta hur som helst inte förrän 2022 eftersom det tar 1-2 år att vaccinera alla i USA. Det är 30% foliehattar om man frågar dem själva. Oddsen för att alla dina förhoppningar slår in är mycket små.
Citera
2020-07-26, 17:42
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Lund är en typisk contrairian. Går det upp måste det snart gå ner, och vice versa.

Ja, fast dessa 'contrarian indicators' är också sant för alla inlägg som lägger väldigt stor vikt vid det som inte är själva prisdatan. Något som är konstigt i sig då om man är intresserad av prisdatan först bör titta på prisdatan och väga detta högst kan man tänka sig.

Annat blir lätt något som lika väl kan läggas i delforumet "Konspirationer och alternativa teorier".

Just nu finns trots allt några väldigt enkla 'take aways' om man ser till den dagliga datan och t ex SPY (S&P500):

1. Det gick ned i mars
2. Det gick sedan upp
3. Det har sedan fortsatt gå upp
4. Precis som man kan förvänta sig har det varit en del pullbacks på vägen; dvs det har gått ned ett par dagar för att sedan fortsätta upp

Vid samtliga pullbacks är det givetvis någon som påstår att "vändningen är här", skulle man lyssna på sådant istället för att t ex bara följa trenderna eller något annat enklare skulle man kortat marknaden redan i början av april. Det hade minst sagt varit något av ett uselt val.

Pullbacks/korrigeringar för SPY (S&P500) i uppgången:

31 mar-3 apr: -6.88%
20-21 apr: -5.15%
30 apr-1 maj: -4.02%
12 maj-14 maj: -6.07%
9-15 jun: -8.21%
23-29 jun: -4.95%
-
23-24 jul: -2.44%

Nuvarande pullback är dock så liten så att det är tveksamt att ens kalla en sådan, det måste ned ett par % till för något sådant.

Det som talar för någon typ av pullback är att t ex S&P500 och DJI börjar ligga väldigt nära +/-0 från "Corona-dippen". Det som inte talar för någon långvarig sådan är att den pullback som skedde 9-15 juni (SPY; S&P500) är en av de större sedan den stora dippen i mars. Utöver detta har bl a just SPY skapat en högre högsta på dagliga och trenderna ... fortsatt positiva som sagt.
-

För att bli mer on-topic och återigen svara på frågan som trådstarten ställer:
Ett sätt att gå in på är när trenderna är tydligt positiva (de korta inte brutit de längre) t ex på dagliga och det sedan uppstår en dipp utan att trenderna bryts. Dvs en ingång hade varit vid varje nämnda pullback som jag skrev om högre upp.
Citera
2020-07-26, 18:04
Medlem
Klart är att ingen riktigt fattar någonting.

Men det här är nog mitt livs bästa tillfälle. 2008 missade jag.

Om jag får gissa så tror jag inte man riktigt kan jämföra det här med något tidigare för vi som lever nu. Över 100 000 döda människor bara i USA. Lätt att glömma det när man bara sitter och stirrar på grafer.

Bear eller bull? Ja det är frågan det 🤔
Citera
2020-07-26, 19:20
Medlem
Citat:
Bemöt med argument istället om du har annan åsikt. Det vore mer intressant för alla.

Läs tråden så är de så uppenbart att de inte behövs något argument ,men ja kan Citera de åt dig.

Lund: marknaden kmr gå ner jag ligger 77 mkr i bear!!
vad hände?
marknaden gick upp närmare 15%.

Då skriver Lund..
Citat
"Tur jag inte gjorde som ja skrev utan istället la 77 miljoner i BULL"

De är pinsamt hur han ändrar sina historier i efterhand.
han har haft fel sen Första gången han skrev i tråden tills nu.

lyssnar du på han gör du förmodligen ett lika stort misstag som 2008. just tellin ya
Jag har gjort tvärt emot allt han sagt.
Och de måste ha varit de smartaste och bästa jag någonsin gjort.
"tesla är övervärderad på 500 USD"
Jag köpte direkt när han skrev.
Sålde på 1560 dollar.
han är en pajas , sämst , värdelös..
Men man kan använda loosern som en karta. genom att göra tvärtemot de han säger..
Så lägg dina pengar i "nio ADR" (om den går under 10 USD)
tack mig 2022
puss
Citera
2020-07-26, 23:57
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Ja, fast dessa 'contrarian indicators' är också sant för alla inlägg som lägger väldigt stor vikt vid det som inte är själva prisdatan. Något som är konstigt i sig då om man är intresserad av prisdatan först bör titta på prisdatan och väga detta högst kan man tänka sig.

Annat blir lätt något som lika väl kan läggas i delforumet "Konspirationer och alternativa teorier".

Just nu finns trots allt några väldigt enkla 'take aways' om man ser till den dagliga datan och t ex SPY (S&P500):

1. Det gick ned i mars
2. Det gick sedan upp
3. Det har sedan fortsatt gå upp
4. Precis som man kan förvänta sig har det varit en del pullbacks på vägen; dvs det har gått ned ett par dagar för att sedan fortsätta upp

Vid samtliga pullbacks är det givetvis någon som påstår att "vändningen är här", skulle man lyssna på sådant istället för att t ex bara följa trenderna eller något annat enklare skulle man kortat marknaden redan i början av april. Det hade minst sagt varit något av ett uselt val.

Pullbacks/korrigeringar för SPY (S&P500) i uppgången:

31 mar-3 apr: -6.88%
20-21 apr: -5.15%
30 apr-1 maj: -4.02%
12 maj-14 maj: -6.07%
9-15 jun: -8.21%
23-29 jun: -4.95%
-
23-24 jul: -2.44%

Nuvarande pullback är dock så liten så att det är tveksamt att ens kalla en sådan, det måste ned ett par % till för något sådant.

Det som talar för någon typ av pullback är att t ex S&P500 och DJI börjar ligga väldigt nära +/-0 från "Corona-dippen". Det som inte talar för någon långvarig sådan är att den pullback som skedde 9-15 juni (SPY; S&P500) är en av de större sedan den stora dippen i mars. Utöver detta har bl a just SPY skapat en högre högsta på dagliga och trenderna ... fortsatt positiva som sagt.
-

För att bli mer on-topic och återigen svara på frågan som trådstarten ställer:
Ett sätt att gå in på är när trenderna är tydligt positiva (de korta inte brutit de längre) t ex på dagliga och det sedan uppstår en dipp utan att trenderna bryts. Dvs en ingång hade varit vid varje nämnda pullback som jag skrev om högre upp.

Bra inlägg som är viktigt att förstå.
Med de makro ekonomiska stimulanser som görs nu ihop med sämre investeringsalternativ (vad händer med värdet på pengar om det skapas enorma mängder? - och folk frågar sig varför guld inte har kontakt med börsen längre, som att värdet på en reell tillgång skulle styras av börsen och inte vad det egentligen är och värderas mot, spec om det penningmängden ökar...). Givetvis har det en viss koppling kortsiktigt att guldet skulle rasa vid ett börsfall för att folk förlorar pengar och blir fattigare men ligger du lång i fastigheter (med låg belåning, aktier, metaller osv. till och med mat...) så ökar det i värde om en inte blir tvungen att avyttra. Sedan blev det en dum jmf för en fastighet bör inte enl mig köpas i spekulation.

Helt rätt med dipparna, jag har köpt senaste 28-29 juni och i fredags.
Vätgasaktierna köpte jag på mig fler av. EU har slagit väg för det, det är undervärderat på lång sikt (2023-2025, förutsatt att de lyckas, förhoppnings..) 30 % av EUs krisfond går till förnybar och "grön energi". Tror inte exakta andelen är klarlagd, lär bli något lägre.
Men detta började redan St:a Greta bana väg för. Den gröna vågen.
EU har som sagt låst väldigt snyggt vid anklar och handleder fram till 2050, vi är nu Europas Förenta stater. Väldigt skickligt spelat av de som drar i trådarna på våra marionetter.
Tankade NEL, Powercell och CellImpact, även Metacon, Vestas, Eolus, Yara, Industrial Solar mfl. Samtliga rasade mellan 5 - 10 % i fredags, kommer säkerligen fortsätta i veckan.
Fyllde även på Embracer och Novo..
Fick igenom skambud (som inte var tänkta att faktiskt gå igenom) på Investor (525 först sedan rasslade 522 igenom) - Likaså EQT (Först gick 215 igenom, sedan 212, sedan 208 och 206 - vem trodde det liksom).
EVO fick jag en på 611 kr som jag precis som EQT och Investor köpte slutet av juni och sedan tyvärr sålde för tidigt innan rapporterna...
Svingar sistanämnda 3... Tyvärr tror jag att jag kommer behöva dricka isvatten för jag tror att fallet fortsätter ett par dagar.

Kommer sälja av Lyko, Saniona imorgon m fl...

Trevlig kväll
Citera
2020-07-27, 13:53
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Trenderna är fortsatt positiva på dagliga om man faktiskt ser på prisdatan för index.
Alla börser ligger dessutom sedan ett par veckor bakåt nu över saker som SMA200 på dagliga och vi är nu i ett läge där börserna handlas under guldkors på dagliga. Guldkors på dagliga är historiskt inte direkt någon stark björnsignal ...

Under 2008 när ekonomin gick som allra sämst gick börsen som bäst. Att då väga in för mycket av det makroekonomiska hade varit en förlust.

Att börsen går som bäst när ekonomin går som sämst är ett återkommande mönster. När/om ekonomin går som sämst är trots allt en historisk kontraindikator; ett läge att börja putta in pengar på börsen.

Så när du skriver saker som:
"Alla siffror jag ser är katastrofer, från corona-utveckling i USA och Australien, länders BNP, antal försvunna turister i världen, jätteföretag som tappat all vinst och 40% av omsättningen, EU-bidrag på triljoner [...]"

... är detta alltså att betrakta som mer tjur än björn.

Sedan förstår jag inte varför du puttade in pengar på börsen i mars, då var allt blodrött och en tidpunkt då björnarna terroriserade denna tråd som allra värst. Då såg det knappast heller bra ut.

Varför gick du in i mars när det var dåligt men inte nu ... när det fortfarande är dåligt?
Du använder samma argument för att gå lång marknaden som att korta den, något svårt att förstå.

-

Mitt råd till dig är att gå ur eller gå kort om EMA10 korsar EMA21 på dagliga, 95% av den badbollseffekt i februari du skriver om kunde ha undvikits på så vis. Just EMA10 och 21 fungerar väl för starkare rörelser *OM* man kan acceptera att inte pricka exakta toppar och bottnar; om man alltså kan acceptera att man inte kommer att korta eller ta vinst på absoluta toppen. Ett ganska billigt pris att betala för att inte gå ur eller gå kort vid helt fel tillfälle dock. -5% är trots allt bättre om man avkastat 50% än om man avkastat 30%. :-)

Här är en video för alla andra som funderar att väga in för mycket av hur läget är och varför man inte bör väga in för mycket av det:
https://www.youtube.com/watch?v=6hWxHM4HHWA&t=67s

Om man ändå vill det kan man använda makroekonomisk data t ex UNRATE (googla) + MA12 för att sätta på/stänga av t ex ett glidande medelvärde (SMA/EMA etc). Då tar man höjd för saker som lågkonjunktur men har ändå ett filter som skvallrar om nuvarande trend och har därav ändå möjlighet att kliva in på marknaden.

Vad är shorta det vill säga korta eller long (långa). Jag vet att jag kan kolla upp det men höra det från dig.

Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Med de makro ekonomiska stimulanser som görs nu ihop med sämre investeringsalternativ (vad händer med värdet på pengar om det skapas enorma mängder? - och folk frågar sig varför guld inte har kontakt med börsen längre, som att värdet på en reell tillgång skulle styras av börsen och inte vad det egentligen är och värderas mot, spec om det penningmängden ökar...). Givetvis har det en viss koppling kortsiktigt att guldet skulle rasa vid ett börsfall för att folk förlorar pengar och blir fattigare men ligger du lång i fastigheter (med låg belåning, aktier, metaller osv. till och med mat...) så ökar det i värde om en inte blir tvungen att avyttra. Sedan blev det en dum jmf för en fastighet bör inte enl mig köpas i spekulation.

Vätgasaktierna köpte jag på mig fler av. EU har slagit väg för det, det är undervärderat på lång sikt (2023-2025, förutsatt att de lyckas, förhoppnings..) 30 % av EUs krisfond går till förnybar och "grön energi". Tror inte exakta andelen är klarlagd, lär bli något lägre.
EU har som sagt låst väldigt snyggt vid anklar och handleder fram till 2050, vi är nu Europas Förenta stater. Väldigt skickligt spelat av de som drar i trådarna på våra marionetter.
Tankade NEL, Powercell och CellImpact, även Metacon, Vestas, Eolus, Yara, Industrial Solar mfl. Samtliga rasade mellan 5 - 10 % i fredags, kommer säkerligen fortsätta i veckan.
Fick igenom skambud (som inte var tänkta att faktiskt gå igenom) på Investor (525 först sedan rasslade 522 igenom) - Likaså EQT (Först gick 215 igenom, sedan 212, sedan 208 och 206 - vem trodde det liksom).
EVO fick jag en på 611 kr som jag precis som EQT och Investor köpte slutet av juni och sedan tyvärr sålde för tidigt innan rapporterna...
Svingar sistanämnda 3... Tyvärr tror jag att jag kommer behöva dricka isvatten för jag tror att fallet fortsätter ett par dagar.

Trevlig kväll

Vet du varför EVO går ner fortfarande även efter en storkund sålde sina aktier? RSI, Stochastic har aldrig varit så här låg sedan Mars.
Senast redigerad av Klappasäften 2020-07-27 kl. 14:01.
Citera
2020-07-27, 14:09
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan

Trevlig kväll

Jag köpte en del gas runt april men det gav sig aldrig trots positiva kortare trender osv. Positionen i olja gick något bättre och är något jag har kvar än idag.

För de flesta av mina aktier (men via terminer med hävstång) är målen ganska enkla:
"Return to mean" * , dvs att det uppstår något av en jämvikt mellan kraschen feb/mars och de historiska priserna för något (som en aktie, index osv). Det kan dock ta ett ganska bra tag innan något sådant sker.

Annars har jag gjort mest vinst på alla former av indexinvesteringar exkl olja (men just olja är nästintill som en typ av index, en något bångstyrigt sådant dock). Gjorde visserligen +191% på Byggmax, men ... där gick jag in med en mindre summa.

Köpet i Byggmax berodde mycket på att jag använde detta:
https://i.imgur.com/bnau1AK.png

Dvs en enkel screener för svenska branschindex (data från Avanza), skärmdumpen ovan är från idag så värdena är dagsaktuella. Därefter kan man bara hitta saker inom varje kategori som ser mer intressanta ut än ej, t ex bolag som just nu är något mer under isen än ej och som där oscillatorer står för lågt men där det samtidigt går att skönja viss vändning av trend osv samt bolag som inte historiskt haft en björntrend i flera år osv (Oscar Properties är ett lysande exempel på något man kanske inte går in i, den historiska avkastning är något under isen minst sagt).

* "Return to mean" / mean reversing: https://www.investopedia.com/terms/m/meanreversion.asp
Citera
2020-07-27, 15:42
Medlem
droolers avatar
Korona krisen gav mig tid att tänka igenom mina s.k. investeringar.

För det hade jag många anledningar men hade bara gasat på.

För det mesta handlar det om förluster. Milda fall typ Telia ca 50% förlust. Grova misstag Ecorub AB d.v.s. ECOB ca 95% förlust.

Mitt svar :

Kommer inte handla ”coronaaktier” eftersom:

1. Har inga pengar
2. Tror inte att jag är kapabel att tjäna snabba cash
Citera
2020-07-27, 17:06
Medlem
Tips på vaccin aktier??

Moderna
Astra

Något jag lärde mig från 2008 att det är större bolag man ska satsa på, men dessa känns väl stora. Så vilka fler vaccin kandidater finns det som är lämpliga ur det perspektivet ?
Citera
2020-07-27, 17:20
Medlem
Citat:
Tips på vaccin aktier??

Moderna
Astra

Något jag lärde mig från 2008 att det är större bolag man ska satsa på, men dessa känns väl stora. Så vilka fler vaccin kandidater finns det som är lämpliga ur det perspektivet ?

Har inte Astra gått ut med att de kommer sälja sitt ev. vaccin utan vinst under pandemin?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in