2020-07-27, 16:30
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Om det flesta blir smittade hemma så är det väl bättre att vara på jobbet...

En tältsäng (under skrivbordet) på arbetsplatsen vore kanske det bästa?

Sova på kontoret och tvätta händerna, då besegrar man fienden från fjärran östern.
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Jag förstår verkligen inte resonemanget att barn inte driver smittan? Rimligen bör de ju smitta sina familjemedemmar i hemmet? De uppvisar ju dessutom oftast inga symptom varför man skulle kunna argumentera att de står för en stor del av smittspridningen? Det kan man ju inte utesluta.

Jag undrar om de har räknat med vuxna i skolorna bland de tio procenten som smittades där? Sorry, har ännu inte läst artikeln.
Inte jag heller och som en klok person påpekade, alla går inte i skolan men alla har någon form av ett hem, vilket i sin tur torde innebära att skolorna var tämligen drivande gällande smittspridningen.
Citera
2020-07-27, 16:30
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Exakt. Det är där den gamla skolan med inaktiverat virus känns som ett säkrare kort medan Oxfords Viral-Vector känns svajigt just på grund av att det bara krävs en hyfsad AA-mutation för att det skall spricka.

Moderna upplever jag som en bra kandidat just på grund av RNA-tekniken, men jag har inte sett några papper på effektivitet ännu.
Var det inte så att det aktuella viruset visade sig vara relativt enkelt att odla?
Om det stämmer, så har man god tillgång till avdödat virus.

Har för mig att jag läste om odlingsbenägenheten för ett par månader sedan.
Citera
2020-07-27, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Vad fan händer i Danmark? Varför sticker deras siffror iväg?
I løbet af de seneste uger har der været en stigende tendens i antallet af smittede i Danmark. I uge 28 og 29 var tallene 24 og 34 om dagen. Gennemsnittet i sidste uge for tirsdag-fredag var 44 nye bekræftede smittede hver dag.

Baseret på mandagens tal – der dækker tre dage – er antallet af daglige tilfælde på 36 og dermed faldende i forhold til hverdagene i sidste uge.

Torben Mogensen vurderer trods den fortsatte smitte ikke, at en decideret anden bølge af coronavirus er under opsejling i Danmark.

»Man kan ikke kalde det en bølge. Udviklingen er et udtryk for, at virus aldrig har været udryddet, og at det hurtigt kan blomstre op igen. Der er tegn på en opblomstring i smitten«, siger Torben Mogensen.

Der er samlet 613 dødsfald i Danmark blandt coronasmittede. Antallet var det samme fredag.

https://politiken.dk/forbrugogliv/sundhedogmotion/art7869751/109-nye-smittetilfælde-»giver-anledning-til-bekymring«
Citera
2020-07-27, 16:34
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Var det inte så att det aktuella viruset visade sig vara relativt enkelt att odla?
Om det stämmer, så har man god tillgång till avdödat virus.

Har för mig att jag läste om odlingsbenägenheten för ett par månader sedan.
Superenkelt.
https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/lab/grows-virus-cell-culture.html
Citera
2020-07-27, 16:36
Medlem
Citat:
Vi har två forskningsprojekt på väg här i UK. De första resultaten pekar på att 20-30% av patienterna har skador på lungorna.

Notera att det är 20-30% av patienter som legat inne för vård av COVID-19.
20-30 procent av de som krävt sjukhusvård. Har jag förstått dig rätt då?
Citera
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trevliggrabb
Fascinerande att det fortfarande finns vuxna som på fullt allvar tycker att corona är någonting att fortsätta frukta. 0,06% av svenskar har dött och då är det garanterat många fall där personerna hade avlidit i alla fall som räknats med i statistiken.

Istället för att tala om munskydd borde vi ju snarare diskutera huruvida vi snart bör omyndighetsförklara alarmerande riksmongon.
Precis. Säsongsinfluensor kan vara värre.

Tegnell har haft rätt hela tiden vilket vår starka krona bevisar sammantaget med den nu låga dödligheten.

Nobelpriset i medicin bör döpas om till Tegnellpriset i medicin som hyllning.

Julitomten får fortsätta fråga ”Finns det några snälla lockdownfikusar här?” ett tag till men alarmisterna i tråden är på upphällningen eller bältade på lämplig psykavdelning för ångestneuroser.
Citera
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
20-30 procent av de som krävt sjukhusvård. Har jag förstått dig rätt då?
Japp.
Citera
2020-07-27, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Det finns en hel del länkar vilka redan är postade på olika ställen i tråden.
Javisst men oftast är det bara fallstudier. Jag är medveten om att det inte är en sinekur att genomgå covid-19 men jag vill alltså veta hur många dessa var.

En annan postare påstår 20-30 procent av de som kräver sjukhusvård. Det låter rimligt.
Citera
2020-07-27, 16:39
Medlem
Citat:
Japp.
OK. Tack. Det låter som sagt ganska rimligt.
Citera
2020-07-27, 16:48
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Javisst men oftast är det bara fallstudier. Jag är medveten om att det inte är en sinekur att genomgå covid-19 men jag vill alltså veta hur många dessa var.

En annan postare påstår 20-30 procent av de som kräver sjukhusvård. Det låter rimligt.
Ja jag förstår.

Jag tänker även på de som inte fått vård på sjukhus. Det verkar ju finnas en hel del av dem i Sverige och övriga världen.

Det kom en fallstudie gjord på en kvinna som inte varit inlagd men som varit sjuk sedan i mars. Hon var van att springa maraton mm och frisk sedan tidigare. Dag 45 efter insjuknandet fick hon svårt att andas och åkte ambulans till sjukhuset där hon tillbringade natten med syrgas. Hon åkte hem dagen efter.

Hon testade positivt för antikroppar under 57 dagar ( efter dag 28 och inte senare än dag 87, med reservation för att siffrorna diffar på något ental.)

Edit: ut artikeln ” en flodvåg sv långtidssjuka...” i DN.

”Stödgrupper för människor som inte blivit friska efter covid-19 har bildats i många länder. En av de svenska grupperna har nu nästan 12.000 medlemmar som desperat försöker ge varandra råd om hur deras symtom kan lindras. Flertalet av dessa är tidigare friska unga och medelålders kvinnor och män.”
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-07-27 kl. 16:51.
Citera
Medlem
berenpxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Precis. Säsongsinfluensor kan vara värre.

Tegnell har haft rätt hela tiden vilket vår starka krona bevisar sammantaget med den nu låga dödligheten.

Nobelpriset i medicin bör döpas om till Tegnellpriset i medicin som hyllning.

Julitomten får fortsätta fråga ”Finns det några snälla lockdownfikusar här?” ett tag till men alarmisterna i tråden är på upphällningen eller bältade på lämplig psykavdelning för ångestneuroser.

Ja, och varje torg i varje stad i Sverige måste få en 20 m hög staty rest föreställande Tegnell och Landsfadern Löfven.
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trevliggrabb
Fascinerande att det fortfarande finns vuxna som på fullt allvar tycker att corona är någonting att fortsätta frukta. 0,06% av svenskar har dött och då är det garanterat många fall där personerna hade avlidit i alla fall som räknats med i statistiken.

Istället för att tala om munskydd borde vi ju snarare diskutera huruvida vi snart bör omyndighetsförklara alarmerande riksmongon.

Väldigt otrevlig grabb som vill omyndigförklara de som har andra åsikter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in