Citat:
Ursprungligen postat av
NurseRatched
Javisst men oftast är det bara fallstudier. Jag är medveten om att det inte är en sinekur att genomgå covid-19 men jag vill alltså veta hur många dessa var.
En annan postare påstår 20-30 procent av de som kräver sjukhusvård. Det låter rimligt.
Ja jag förstår.
Jag tänker även på de som inte fått vård på sjukhus. Det verkar ju finnas en hel del av dem i Sverige och övriga världen.
Det kom en fallstudie gjord på en kvinna som inte varit inlagd men som varit sjuk sedan i mars. Hon var van att springa maraton mm och frisk sedan tidigare. Dag 45 efter insjuknandet fick hon svårt att andas och åkte ambulans till sjukhuset där hon tillbringade natten med syrgas. Hon åkte hem dagen efter.
Hon testade positivt för antikroppar under 57 dagar ( efter dag 28 och inte senare än dag 87, med reservation för att siffrorna diffar på något ental.)
Edit: ut artikeln ” en flodvåg sv långtidssjuka...” i DN.
”Stödgrupper för människor som inte blivit friska efter covid-19 har bildats i många länder. En av de svenska grupperna har nu nästan 12.000 medlemmar som desperat försöker ge varandra råd om hur deras symtom kan lindras. Flertalet av dessa är tidigare friska unga och medelålders kvinnor och män.”