Citat:
Det borde väl ha framgått av det jag skrev om Vietnams coronahantering, samt vilken tråd vi befinner oss i? Ända ifrån början när det blev känt att det nya viruset kommit till världen, så har våra myndigheter varit nästan sämst i hela världen på att hantera det. Handlingsförlamade. Senfärdiga. Motarbetande alla åtgärder som andra länder tar till, och som även svenska forskare föreslagit.
Nu fortfarande: andra länder vars invånare turistat i Katalonien och andra nydrabbade spanska provinser, sätter dem i karantän när de kommer av flygplanen. Men inte Sverige. Våra Spanienturister kommer inte ens att screenas när de kommer av flygplanen. De kan gå raka vägen till flygbussarna, taxibilarna eller Arlanda Express... och utan att ens behöva skydda omgivningen med en ansiktsmask. Man känner sig så hjälplös.
Nu fortfarande: andra länder vars invånare turistat i Katalonien och andra nydrabbade spanska provinser, sätter dem i karantän när de kommer av flygplanen. Men inte Sverige. Våra Spanienturister kommer inte ens att screenas när de kommer av flygplanen. De kan gå raka vägen till flygbussarna, taxibilarna eller Arlanda Express... och utan att ens behöva skydda omgivningen med en ansiktsmask. Man känner sig så hjälplös.
De två fetmarkerade säger en del om varför du tycker som du tycker. Jag känner mig inte alls hjälplös. Jag har inget problem med hur det är. Jag följer inte maniskt rapporteringen om allt och inget vad gäller C-19. Jag är jävligt tacksam över att vi inte lever i ett land där de styrande utfärdar bestämmelser om böter för tvingande beklädnad och agerande.
Jag vet dessutom att huvuddelen som dör i C-19 är personer som skulle haft en kort levnad kvar. Härtill kommer att jag även vet att det dött alldeles för många inom äldreomsorgen redan före C-19 så nettotalet »onödiga« dödsfall i C-19 är lågt.
Framför allt har jag ingen tilltro till andra länders regeringar och vore jag så missnöjd som du och övriga som oupphörligt klagar på Sverige så skulle jag ta tag i det och flytta. Du får det säkert trevligt i Vietnam.