2020-07-27, 13:12
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja OK. Jag kanske missuppfattade det hela men min poäng är att det är oerhört liten risk att bli smittad utomhus och en betydligt större risk att smittas inomhus eller i fordon och liknande (hissar etc).
Naturligtvis är det så, det har väl de flesta begripit vid det här laget hoppas jag?

Vi får hoppas att det inte regnar för ofta och för mycket för då går folk in ( där de ju lättare blir smittade ) som användaren arbetet så klokt påpekade angående ditt ”regn” citat.
Citera
2020-07-27, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Naturligtvis är det så, det har väl de flesta begripit vid det här laget hoppas jag?

Vi får hoppas att det inte regnar för ofta och för mycket för då går folk in ( där de ju lättare blir smittade ) som användaren arbetet så klokt påpekade angående ditt ”regn” citat.
Nja jag ser ibland folk med munskydd utomhus. Det är litet överflödigt.

Däremot tycker jag att folk fortfarande är bra på att hålla avstånd i affärer. Jag var i min ICA idag och jag upplevde att alla höll avståndet bra.

Och visst är vackert väder bra för att hålla smittspridningen nere.
Citera
2020-07-27, 13:18
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Du har helt fel. Om folk blev sämre för att de ligger för stilla i en säng så skulle vi väl ha tagit bort sjukhusen för länge sedan!

Nej, du har fel...igen. Sjukhusens uppgift är inte att se till att människor ligger stilla i sängen. Uppgiften är att vårda. Det vill säga ställa diagnos, ge advekat medicinering och behandling samt i högsta möjliga utsträckning försöka hålla patienten aktiv. Det är ett känt fenomen att äldre som blir sängliggande inom ett tag drar på sig lunginflammation som ofta ändar deras liv.
Citera
2020-07-27, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nej, du har fel...igen. Sjukhusens uppgift är inte att se till att människor ligger stilla i sängen. Uppgiften är att vårda. Det vill säga ställa diagnos, ge advekat medicinering och behandling samt i högsta möjliga utsträckning försöka hålla patienten aktiv. Det är ett känt fenomen att äldre som blir sängliggande inom ett tag drar på sig lunginflammation som ofta ändar deras liv.
Även yngre patienter kan få tromboser i främst benen av att bli sängliggande länge.
Citera
2020-07-27, 13:22
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Instämmer! Är det en begränsad smittspridning i upptagningsområdet till skolan så kan argumenten för att hålla skolan öppen väga tyngre än vice versa men med utbredd smittspridning så kommer skolorna bidra kraftigt till smittspridningen.

Israel hade spårat smittspridningen under ett par veckor och de flesta smittades i hemmet medan skolan utgjorde den näst största sektorn för smittspridningen..

65% smittades i hemmet
10% i skolor
https://www.i24news.tv/en/news/coronavirus/1594137047-report-65-8-of-virus-infections-in-israel-occur-at-home

Att andelen som smittades i hemmen var så pass hög torde väcka vissa frågetecken kring FHM:s råd att du skall gå till jobbet om du är symptomfri även om andra familjemedlemmar är sjuka.

Jag förstår verkligen inte resonemanget att barn inte driver smittan? Rimligen bör de ju smitta sina familjemedemmar i hemmet? De uppvisar ju dessutom oftast inga symptom varför man skulle kunna argumentera att de står för en stor del av smittspridningen? Det kan man ju inte utesluta.

Jag undrar om de har räknat med vuxna i skolorna bland de tio procenten som smittades där? Sorry, har ännu inte läst artikeln.
Citera
2020-07-27, 13:23
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Vad grundar du det uttalandet på?

Hon ville stänga ner Stockholm
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/4qeKx6/professor-vill-se-nedstangning-av-stockholm

Detta var den 15 april.

” Söderberg-Nauclér vill se en större stängning av samhället, en så kallad lockdown. Två och en halv till tre veckor efter en sådan nedstängning kommer kurvan över antalet smittade och döda att vända ner igen, menar hon.
– Vi måste ha en lockdown av Stockholm i dag, det är det enda som kommer få kurvan att vända.”

Det bara är att googla henne.
Citera
2020-07-27, 13:23
Medlem
Citat:
Vad grundar du det uttalandet på?

Förmodligen såg han intervjun i tv.
Hon framstod faktiskt inte som helt frisk.
Vad det gäller trovärdigheten i vad hon sa så kan jag för lite för att uttala mig.
Citera
2020-07-27, 13:27
Medlem
HGs avatar
Oj då. Hongkong inför både masktvång inomhus som utomhus! Undrar när detta kommer till Sverige?

klippt från Aftonbladet som är källan 2020-07-27:

"Hongkong inför masktvång på allmänna platser, både inomhus och utomhus, och förbjuder folksamlingar med över två personer.

Den som vägrar bära mask kan straffas med över 6 000 svenska kronor i böter.

Detta är det strängaste coronarestriktionerna Hongkong har haft hittills och de beror på en ökning av antal smittade.

Det rapporterar CNN."
Citera
2020-07-27, 13:27
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Nej, nu har det gått en vecka där dom knappt sagt nåt om flockimmunitetsläget i Stockholm och Sverige. Jag saknar Brittons exakta förutsägelser om det datum då vi uppnått detta Shangri-La. Tegnell verkar också att ha tacklat av i den frågan. Hur många har vi nu med antikroppar och hur många har T-celler? Johan Carlsson på FHM sa ju för två veckor sedan att det i Stockholm var 20% för vardera, vilket han summerade additivt till 40%.

Vi kräver uppdatering om flockimmunitetsläget - NU!!!

Sedan saknar jag uttalanden från experter som Wold, Löfvén, Hallongren och Ann Linde. Gärna lite råd om hur jag tvättar händerna på bästa sätt och när norskjävlarna får sin andra våg.

Ja, jag instämmer helt. Vi vill bli uppdaterade NU! Vi väntar med spänning på att de 40% flockimmuna plötsligt ökat till 60%. Sedan skiter vi i resten av landet, Stockholm är ju Sverige!
Citera
2020-07-27, 13:29
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Även yngre patienter kan få tromboser i främst benen av att bli sängliggande länge.

Javisst och personer med cancer som blir sängliggande, genom tumörer som trycker på och skadar nerver som har med rörelseapparaten att göra, kommer att få ett högst väsentligt förkortat liv. Det handlar ofta om att patienten dör inom en månad för att annars skulle ha kunnat leva mer än ett år.
Citera
2020-07-27, 13:32
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Jag förstår verkligen inte resonemanget att barn inte driver smittan? Rimligen bör de ju smitta sina familjemedemmar i hemmet? De uppvisar ju dessutom oftast inga symptom varför man skulle kunna argumentera att de står för en stor del av smittspridningen? Det kan man ju inte utesluta.

Jag undrar om de har räknat med vuxna i skolorna bland de tio procenten som smittades där? Sorry, har ännu inte läst artikeln.

Nej. Barn utan symtom smittar inte sina föräldrar. Jag förstår verkligen inte det här fokuset på skolstängningar?

Det om något är väl det minst kontroversiella som Sverige gjorde (hålla dom öppna).
Citera
2020-07-27, 13:34
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Jag saknar Cecilia Nauclers spådomar om den exponentiella ökningen av coronadöden...
Jag saknar FHM när de räknade ut att det gick 1000 smittade på varje bekräftat fall i Stockholm vilket då innebar att det skulle bo nästan lika många där som i hela Sverige.🤷🏼‍♀️🤦🏼‍♀️
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in