2020-07-27, 10:39
Medlem
berenpxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Oavsett vilka svårigheter som mänskligheten ställs inför, så finns det alltid någon månskensbonde som tror att allt blir bättre om man bromsar den ekonomiska tillväxten.

Just det, helt främmande tankar här i Sverige. Till skillnad från nästan alla länder i världen värdesätter vi den ekonomiska tillväxten högre än några människoliv - speciellt om det bara är några tusen invandrare som stryker med.

"There will be no return to normality. The pandemic requires us to redesign the economy, rethink our obsession with growth, find ways to protect the most vulnerable, use apps we can trust to trace our contacts, share research and learning, and redesign everything to put people, not profits first."
Citera
2020-07-27, 10:42
Medlem
Svensk studie.

COVID-19 pathophysiology may be driven by a loss of inhibition of the Renin-Angiotensin-Aldosterone System

SARS-CoV-2 enters the cell through the ACE2 receptor, which is considered one of the main inhibitors in the Renin-Angiotensin-Aldosterone System (RAAS).1 ,2 The virus has been shown to downregulate the ACE2 receptor, leading to a subsequent increase in the vasopressoragentangiotensinII.3 Evidently,criticalcoronavirusdisease2019(COVID-19)is thought to be due to a dysregulated immune response, causing a cytokine-release syndrome eventually leading to acute respiratory distress syndrome (ARDS).4 ,5 However, several reports on clinical laboratory features and case-descriptions of critically ill patients with COVID-19 show discrepancies compared to typical ARDS. Here, we show that infusing swines with angiotensin II induces a pathophysiological syndrome closely resembling that of patients with RT-PCR-positive COVID-19. By using multimodal clinical imaging of patients, comparing laboratory data and translational histological features, we show that it is highly likely that an increase in RAAS is one, if not the main, pathogenic feature in critical COVID-19. Furthermore, it is plausible that this large animal model can be used to screen for potential new treatments for patients with severe COVID-19 and that MRI lung perfusion can be used to evaluate the outcome of potential treatments targeting the pathophysiological syndrome.*

https://www.researchsquare.com/article/rs-32494/v2
Citera
2020-07-27, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tillsson
Ett sjukhus i Rio Grande City, Texas, USA är helt övermannat av Covid-19-sjuka patienter. Nu funderar man på att skicka hem sjuka så att de får dö hemma.

https://edition.cnn.com/2020/07/24/us/texas-starr-county-hospital-coronavirus/index.html

Hade man gjort som i Sverige och inte skickat folk över 70 till sjukhus i första läget så hade man antagligen sluppit problemet.

Vad hände förresten med den norsk-amerikanske läkaren som hävdade att detta bara var "vanlig influensa"?
Citera
2020-07-27, 10:45
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Vet du hur stor procent av de som kräver sjukhusvård, drabbas av cytokinstorm (har litet ont om tid just nu och hinner inte riktigt leta information)?
Det är väl i princip alla på IVA.
Citera
2020-07-27, 10:49
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Jag ser att du läst och kopierat lite ur Francesca Coperchini's papper? Haha, var inte orolig, jag skall inte skvallra på dig... *fniss*

Rent konkret är det en möjlig teori, men det är INTE det förlopp som observerats i Brittisk sjukvård, där är det lunginflammation som utlöser händelseförloppet inte en initial cytokinstorm som du vill få det till.
Du har redan fått förklarat vad interstitiell lunginflammation i COVID19-fall innebär i ett inlägg igår. Här:

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

Och nej, jag vet inte vem människan är.
Senast redigerad av arbetet 2020-07-27 kl. 10:51.
Citera
2020-07-27, 10:52
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Du har redan fått förklarat vad interstitiell lunginflammation i COVID19-fall innebär i ett inlägg igår. Här:

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

Och nej, jag vet inte vem människan är.
Tack, men interstitial pneumonia behöver du inte förklara för just mig...

Dina förklaringar påminner mest om hur en 9-årig bollkalle skall försöka förklara tennis för Novak Djokovic...
Senast redigerad av Takadongtakadang 2020-07-27 kl. 10:56.
Citera
2020-07-27, 10:58
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Tack, men interstitial pneumonia behöver du inte förklara för just mig...

Dina förklaringar påminner mest om hur en 9-årig bollkalle skall försöka förklara tennis för Novak Djokovic...
Du förstår att den är orsakad av cytokinstorm, va?

Bra, då!
Citera
2020-07-27, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av berenpxx
Just det, helt främmande tankar här i Sverige. Till skillnad från nästan alla länder i världen värdesätter vi den ekonomiska tillväxten högre än några människoliv - speciellt om det bara är några tusen invandrare som stryker med.

"There will be no return to normality. The pandemic requires us to redesign the economy, rethink our obsession with growth, find ways to protect the most vulnerable, use apps we can trust to trace our contacts, share research and learning, and redesign everything to put people, not profits first."
Vad är det som är så speciellt med just denna farsot som skulle leda till ”redesign everything”? Det har inga andra, betydligt värre pandemier gjort. Möjligen har några av dem skapat nya möjligheter hos vissa grupper att tjäna (mer) pengar när grannarna strukit med i pest och annat elände.
Citera
2020-07-27, 11:15
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Du förstår att den är orsakad av cytokinstorm, va?

Bra, då!
Nej, det finns ingen empiri som tyder på det, det är en teori som du kopierat ur ett papper som publicerats av Francesca Coperchini. I vanlig ordning ljuger du ihop saker. Den här gången är du påkommen med att skamlöst kopiera texter och teorier som du hittat på annan plats, och du blånekar som vanligt. Det är så pinsamt att man dör. Skämskudde. Herregud...
Det här är ANDRA personen som jag avslöjar. Den första kopierade tweets (från en förvisso bra skribent).

Teorier kan man ha lite hur som helst. För att förstå cytokinstormar (förvisso ett icke vetenskapligt definierat fenomen) måste man ha en lite djupare förståelse för vad som triggar en sådan. Det har du redan bevisat att du inte har. Jag gissar att du kopierar i princip allt du skriver från papper du läser utan att ha just den djupare förståelsen jag talar om.

Rent konkret måste det uppstå en inflammatorisk status innan kroppen reagerar med att försöka bekämpa inflammationen. Du förstår att den är orsakad av lunginflammationen, va?

Herregud...
Citera
2020-07-27, 11:19
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Nej, det finns ingen empiri som tyder på det, det är en teori som du kopierat ur ett papper som publicerats av Francesca Coperchini. I vanlig ordning ljuger du ihop saker. Den här gången är du påkommen med att skamlöst kopiera texter och teorier som du hittat på annan plats, och du blånekar som vanligt. Det är så pinsamt att man dör. Skämskudde. Herregud...
Det här är ANDRA personen som jag avslöjar. Den första kopierade tweets (från en förvisso bra skribent).

Teorier kan man ha lite hur som helst. För att förstå cytokinstormar (förvisso ett icke vetenskapligt definierat fenomen) måste man ha en lite djupare förståelse för vad som triggar en sådan. Det har du redan bevisat att du inte har. Jag gissar att du kopierar i princip allt du skriver från papper du läser utan att ha just den djupare förståelsen jag talar om.

Rent konkret måste det uppstå en inflammatorisk status innan kroppen reagerar med att försöka bekämpa inflammationen. Du förstår att den är orsakad av lunginflammationen, va?

Herregud...
Men för h-vete! Det räcker med att jag pratar med mina vänner som jobbar på IVA. Tionde dagen efter insjuknandet slår det till om det gör det. Man kan ställa klockan efter det nästan. Då slår cytokinstormen till och börjar trasa sönder lungorna.

Fortfarande vet jag inte vem det är du hänvisar till men här har du gott om material att läsa dih in på:

https://www.google.se/search?q=cytokin+storm+covid&ie=UTF-8&oe=
Citera
2020-07-27, 11:21
Medlem
Scamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simba_rock
Gjorde test på VC på måndagen och fick telefonsamtal på onsdagen !
Okej då går det snabbare alltså.
Citera
2020-07-27, 11:25
Medlem
Ola Schuberts avatar
Definitionen av dumhet är "att göra exakt samma sak, gång på gång, fast man ständigt misslyckas".

Det har man inte förstått i Spanien, Belgien, Marocko, Israel, Australien, med flera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in