Citat:
Men förstår du inte att man inte kan utläsa något av ev. spontansmitta under fas II. Hur ska man kunna göra det? Man vet inget om vilka som exponerats och antalet försökspersoner är så lågt så att det inte går att statistiskt utläsa det. Det gör man i fas III där antalet försökspersoner mycket kraftigt ökas samtidigt som man väljer att lägga försöket på en plats där smittan härjar.Nu ljuger du igen. Som vanligt. Ljuger och ljuger och ljuger.
Man testar vaccinet live. I verkliga miljöer. Med verkliga personer. Jag har ett dussin kamrater i min närmsta krets som är med i försöket. De är verkliga. De lever. De är live. Det är en verklig situation.
Ingen har sagt att man medvetet utsätter någon för smitta. Det gör man inte i NÅGOT försök annat än i djurförsök. Det är bara DU som ljuger om att andra sagt det. Och som vanligt kan du inte infoga någon referens. Pinsamt.
Herregud... det är som att prata med en treåring...och knappt det.
Man testar vaccinet live. I verkliga miljöer. Med verkliga personer. Jag har ett dussin kamrater i min närmsta krets som är med i försöket. De är verkliga. De lever. De är live. Det är en verklig situation.
Ingen har sagt att man medvetet utsätter någon för smitta. Det gör man inte i NÅGOT försök annat än i djurförsök. Det är bara DU som ljuger om att andra sagt det. Och som vanligt kan du inte infoga någon referens. Pinsamt.
Herregud... det är som att prata med en treåring...och knappt det.
Inte ens efter det är man helt säker på att ha ett fungerande vaccin. Även om inga försökspersoner smittats så är urvalet inte så brett då man bara tar in fullt friska försökspersoner även då. Slutlig svar kanske man har i fas IV då man prövar vaccinet på en normalpopulation av den storleken att man även har typ äldre personer med.
Och inte ens då är man 100%.
Och så går vaccinutveckling till för alla vacciner. Influensavaccinet tas snabbt fram då man har prototypvacciner färdiga. Men även där garanterar man inte att de fungerar för det kan man inte. Det räcker att en stam uppvisar en variant. en ny genotyp så blir vaccinet mindre verksamt.
Här har vi dessutom ett helt nytt virus som vi aldrig lyckats ta fram ett vaccin tidigare emot. Man har också en hel del frågor och man är verkligen ute på okänd terräng när det gäller immunitet och hur det fungerar plus en del annat som jag tidigare tagit upp.
När nu utvecklarna går ut med att man så långt har ett fungerande vaccin betyder det bara att man kan fortsätta försöken. Annars skrotar de dem. Det säger inte mycket mer när man nämner immunsvar och antikroppar än att man kan gå vidare. Det är däremot enorma pengar och viss prestige med i bilden och du kommer inte att få någon forskare, något bolag att säga något annat än att det ser lovande ut och fungerar ända tills man står inför faktum med ett misslyckat vaccin. Den dagen den sorgen s.a.s.
Och som sagt, hindren är många. Man har nu testat på en synnerligen utvald grupp unga friska människor utan några underliggande sjukdomar. Nu går man in i fas III med mångdubbelt flera men fortfarande friska människor i sina bästa år.
Det räcker med någon eller några incidenter eller att flera blir smittade trots allt för att man ska skrota projektet.
Det är därför jag säger att vägen är lång innan man har ett fungerande vaccin.
Senast redigerad av arbetet 2020-07-26 kl. 18:26.
Senast redigerad av arbetet 2020-07-26 kl. 18:26.
)