Citat:
Ursprungligen postat av
sinewave
Ja, fast dessa 'contrarian indicators' är också sant för alla inlägg som lägger väldigt stor vikt vid det som inte är själva prisdatan. Något som är konstigt i sig då om man är intresserad av prisdatan först bör titta på prisdatan och väga detta högst kan man tänka sig.
Annat blir lätt något som lika väl kan läggas i delforumet "Konspirationer och alternativa teorier".
Just nu finns trots allt några väldigt enkla 'take aways' om man ser till den dagliga datan och t ex SPY (S&P500):
1. Det gick ned i mars
2. Det gick sedan upp
3. Det har sedan fortsatt gå upp
4. Precis som man kan förvänta sig har det varit en del pullbacks på vägen; dvs det har gått ned ett par dagar för att sedan fortsätta upp
Vid samtliga pullbacks är det givetvis någon som påstår att "vändningen är här", skulle man lyssna på sådant istället för att t ex bara följa trenderna eller något annat enklare skulle man kortat marknaden redan i början av april. Det hade minst sagt varit något av ett uselt val.
Pullbacks/korrigeringar för SPY (S&P500) i uppgången:
31 mar-3 apr: -6.88%
20-21 apr: -5.15%
30 apr-1 maj: -4.02%
12 maj-14 maj: -6.07%
9-15 jun: -8.21%
23-29 jun: -4.95%
-
23-24 jul: -2.44%
Nuvarande pullback är dock så liten så att det är tveksamt att ens kalla en sådan, det måste ned ett par % till för något sådant.
Det som talar för någon typ av pullback är att t ex S&P500 och DJI börjar ligga väldigt nära +/-0 från "Corona-dippen". Det som inte talar för någon långvarig sådan är att den pullback som skedde 9-15 juni (SPY; S&P500) är en av de större sedan den stora dippen i mars. Utöver detta har bl a just SPY skapat en högre högsta på dagliga och trenderna ... fortsatt positiva som sagt.
-
För att bli mer on-topic och återigen svara på frågan som trådstarten ställer:
Ett sätt att gå in på är när trenderna är tydligt positiva (de korta inte brutit de längre) t ex på dagliga och det sedan uppstår en dipp utan att trenderna bryts. Dvs en ingång hade varit vid varje nämnda pullback som jag skrev om högre upp.
Bra inlägg som är viktigt att förstå.
Med de makro ekonomiska stimulanser som görs nu ihop med sämre investeringsalternativ (vad händer med värdet på pengar om det skapas enorma mängder? - och folk frågar sig varför guld inte har kontakt med börsen längre, som att värdet på en reell tillgång skulle styras av börsen och inte vad det egentligen är och värderas mot, spec om det penningmängden ökar...). Givetvis har det en viss koppling kortsiktigt att guldet skulle rasa vid ett börsfall för att folk förlorar pengar och blir fattigare men ligger du lång i fastigheter (med låg belåning, aktier, metaller osv. till och med mat...) så ökar det i värde om en inte blir tvungen att avyttra. Sedan blev det en dum jmf för en fastighet bör inte enl mig köpas i spekulation.
Helt rätt med dipparna, jag har köpt senaste 28-29 juni och i fredags.
Vätgasaktierna köpte jag på mig fler av. EU har slagit väg för det, det är undervärderat på lång sikt (2023-2025, förutsatt att de lyckas, förhoppnings..) 30 % av EUs krisfond går till förnybar och "grön energi". Tror inte exakta andelen är klarlagd, lär bli något lägre.
Men detta började redan St:a Greta bana väg för. Den gröna vågen.
EU har som sagt låst väldigt snyggt vid anklar och handleder fram till 2050, vi är nu Europas Förenta stater. Väldigt skickligt spelat av de som drar i trådarna på våra marionetter.
Tankade NEL, Powercell och CellImpact, även Metacon, Vestas, Eolus, Yara, Industrial Solar mfl. Samtliga rasade mellan 5 - 10 % i fredags, kommer säkerligen fortsätta i veckan.
Fyllde även på Embracer och Novo..
Fick igenom skambud (som inte var tänkta att faktiskt gå igenom) på Investor (525 först sedan rasslade 522 igenom) - Likaså EQT (Först gick 215 igenom, sedan 212, sedan 208 och 206 - vem trodde det liksom).
EVO fick jag en på 611 kr som jag precis som EQT och Investor köpte slutet av juni och sedan tyvärr sålde för tidigt innan rapporterna...
Svingar sistanämnda 3... Tyvärr tror jag att jag kommer behöva dricka isvatten för jag tror att fallet fortsätter ett par dagar.
Kommer sälja av Lyko, Saniona imorgon m fl...
Trevlig kväll