Citat:
Ursprungligen postat av
TashunkeWitko
Håller helt med. Tillbringade mycket tid på gatorna under åttiotalet och var ofta inblandad i slagsmål, befann mig då och då i rätt tveksamma sammanhang, osv. (inget av detta är jag stolt över) - men hörde aldrig ens talas om någon som gick beväpnad med skjutvapen. Endast en gång förekom skottlossning under dessa år, såvitt jag kände till. Alla pratade om trots att ingen blev skadad eftersom det var en närmast unik händelse. Att en medelålders, eljest hederlig grafiker skulle gå runt med en .357 magnum 1986 i självförsvarssyfte är förstås inte omöjligt, men så fullständigt osannolikt att jag skulle behöva bevis för att tro på det. (KP:s cirkelresonemang kvalificerar inte.)
Helt korrekt. Är själv uppväxt i ett numera problemklassat område och bor kvar. 1986 skröts det om vapen, men de flesta nöjde sig med något sorts av tillhygge. Vanligen kniv, i syfte att eventyellt 'kutta" någon fitta från en grannförort. Men det slutade där oftast.
Visserligen förekom skottlossning i innerstaden på den tiden, ovanligt men inget exeptionellt. Men som sagt. Att få punkt på Statsministerparet som agerade som privatpersoner under den ödesdigra kvällen är osannolikt.
Därutöver, kan erfaras, att en ensamagerande måste identifierat makarna i ett tidigt skede och tagit det drastiska beslutet.
PeoFallmo skrev att ingen kunde veta hur Parets rörelsemönster skulle utkristallisera sig. Och därför måste det vara en ensam gärningsman. Dock är det ett feltänk. Agenter tillhörande Mossad pepprade ner en Algerisk servitör invid en busshållplats inför vittnen efter att han och hans fru lämnat ett badhus. I Lillehammer 1972. Ett perfekt exempel på övervakning och förföjlning under flera dygn som utmynnar i att ta tillfället i akt.
Ingen kunde likaså förutse Makarna Palmes rörelser och iniativ. Därvid övervakningen. Och skottillfället.
Hade Olof Palme skjutits på distans exempelvis vid ett tal eller när Fru Palme och Olof åkte skidor tillsammans på Djurgården hade det direkt satt allt i ett annat perspektiv.
Menar att val av mordplats och förfarandet ger uppskov till just att det kan vara en ensamagerande mammaknullare. Taktik helt enkelt.