2020-07-26, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Det troligaste borde vara att Skelleftehamnsmannen är snabb desinformation och damage control i syfte att förvandla walkie/talkie-männen till utlänningar. Tanken är givetvis att man ska koppla "das auto" till en flyktbil för ett utländskt mordkommando, som ju polisinsatsen var "hack i häl" på. Anonyma brev med sensationella uppgifter som pekar på diffusa utlänningar är i alla fall denna signatur skeptisk till

Skulle det vara "ett utländskt mordkommando"= PKK/Tyskland? Jag har för mig att det riktades misstankar åt det hållet. I så fall borde Turkiet ligga bakom. Blir lite märkligt. Ännu mera märkligt med Skelleftehamn och Turkiet.

Edit: Fast dom grå vargarna fanns väl på den tiden också?
Senast redigerad av Utredaren 2020-07-26 kl. 13:59.
Citera
2020-07-26, 14:07
Medlem
bibbarsmutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Vi kan nog sluta oss till att förhören är ganska ytliga och det gäller alla "poliser" som hörts i utredningen. Känner flera liknande fall. Minns att ett av namnen i företaget väl var Jörlin. Livvaktskretsen kring HH, Ebbeaffären och mordet på sambon Haydee vars son från tidigare förhållande var blev ledar i Wolfpack och blev mördad i de revirstriderna. Samhällets stöttepelare är ibland bara en knivsegg från den kriminella världen.
Ja det får vi nog kallt utgå ifrån och inget hittills genom åren har ju heller tytt på motsatsen.

Och precis, Per Jörlin från VD1 har sagts vara en av de ingående i bolaget TEAM SOS. Sen har jag en gammal anteckning om att övriga delägare/funktionärer skulle vara Kjell Bertil Östling samt några med efternamnen Lindberg, Nielsen, Grönkvist. Vet du vilka det är? (Har dock för mig att källan till det här är Krantz, så det får ses som osäkert.)

Och ska denne Östling alltså vara samme Kjell Östling som var befäl i Södermalmspiketen 3230?
Citera
2020-07-26, 14:08
Medlem
bibbarsmutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Jag menar att om Polismyndigheten (och senare domstol) får minsta konkret anledning att misstänka att det inte är för privat bruk, så kan man maska och i värsta fall kan det vinna laga kraft.
Jo det är ju en viktig poäng.
Citera
2020-07-26, 14:09
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Det är riktigt. Om en statsminister som är illa omtyckt av många medborgare går runt tillräckligt länge utan livvaktsskydd blir han förr eller senare mördad. Om han inte hinner dö en naturlig död dessförinnan förstås. Vissa säger, helt felaktigt, att OP knappast kan ha blivit mördad av någon som såg honom av en slump och hade en revolver tillgänglig, eftersom det är osannolikt. Faktum är att det inte är särskilt osannolikt. Åtminstone inte extremt osannolikt. OP mördades en gång, inte varje dag.

Den här diskussionen är ändock irrelevant. Man måste se till omständigheterna och utifrån det dra slutsatser. Du har alltså rätt angående sannolikheten ur ett objektivt perspektiv, men fel angående slutsatsen att det går att applicera på just det här fallet.

Bygger du inte en halmgubbe nu?

Det är en sak att det är inte är extremt osannolikt att en beväpnad man skulle kunna stöta ihop med Palme. Det är en annan sak att en medelålders grafiker som inte visat tecken på att vara våldsam, det minsta tokig eller med tillgång till vapen kliver ut från jobbet med lite småbråttom, stöter ihop med paret Palme och på studs beslutar sig att mörda statsministern.

Jag uppfattar det som att det enbart är det sistnämnda folk menar är extremt osannolikt. Åtminstone gör jag det.
Citera
2020-07-26, 14:12
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TashunkeWitko
Håller helt med. Tillbringade mycket tid på gatorna under åttiotalet och var ofta inblandad i slagsmål, befann mig då och då i rätt tveksamma sammanhang, osv. (inget av detta är jag stolt över) - men hörde aldrig ens talas om någon som gick beväpnad med skjutvapen. Endast en gång förekom skottlossning under dessa år, såvitt jag kände till. Alla pratade om trots att ingen blev skadad eftersom det var en närmast unik händelse. Att en medelålders, eljest hederlig grafiker skulle gå runt med en .357 magnum 1986 i självförsvarssyfte är förstås inte omöjligt, men så fullständigt osannolikt att jag skulle behöva bevis för att tro på det. (KP:s cirkelresonemang kvalificerar inte.)

Helt korrekt. Är själv uppväxt i ett numera problemklassat område och bor kvar. 1986 skröts det om vapen, men de flesta nöjde sig med något sorts av tillhygge. Vanligen kniv, i syfte att eventyellt 'kutta" någon fitta från en grannförort. Men det slutade där oftast.

Visserligen förekom skottlossning i innerstaden på den tiden, ovanligt men inget exeptionellt. Men som sagt. Att få punkt på Statsministerparet som agerade som privatpersoner under den ödesdigra kvällen är osannolikt.

Därutöver, kan erfaras, att en ensamagerande måste identifierat makarna i ett tidigt skede och tagit det drastiska beslutet.

PeoFallmo skrev att ingen kunde veta hur Parets rörelsemönster skulle utkristallisera sig. Och därför måste det vara en ensam gärningsman. Dock är det ett feltänk. Agenter tillhörande Mossad pepprade ner en Algerisk servitör invid en busshållplats inför vittnen efter att han och hans fru lämnat ett badhus. I Lillehammer 1972. Ett perfekt exempel på övervakning och förföjlning under flera dygn som utmynnar i att ta tillfället i akt.

Ingen kunde likaså förutse Makarna Palmes rörelser och iniativ. Därvid övervakningen. Och skottillfället.

Hade Olof Palme skjutits på distans exempelvis vid ett tal eller när Fru Palme och Olof åkte skidor tillsammans på Djurgården hade det direkt satt allt i ett annat perspektiv.

Menar att val av mordplats och förfarandet ger uppskov till just att det kan vara en ensamagerande mammaknullare. Taktik helt enkelt.
Citera
2020-07-26, 14:13
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bibbarsmuts
Det får förbli osagt, men de allra flesta som begär ut handlingar gör ju inte pdf:er av dem och lägger ut dem på FB och annat. AA-materialet kommer i vilket fall säkert börja cirkulera snart så alla kan få se det.

OK, fair enough. Det köper jag. Jag ska inte tjata på dig mer. Jag får som sagt vänta.
Citera
2020-07-26, 14:17
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Jag säger varken säkert att LJ druckit för mycket eller rökt på.Bara en hypotes från mig att han hade med sig något extra att dricka.

Han tillbringade enligt egen utsago en hel utekväll med att dricka 1st glas portvin , gick hem "blandat på trottoaren och körfältet" ( det sista har jag fått förklaring till ) och hade med sig en väska med med okänt innehåll som förhörsledaren försökte få fram vad det var och som LJ inte ville berätta om.Därav mina misstankar.

På samma sätt som om AB hade varit spiknykter så hade det haft betydelse för utredningen om LJ inte varit det.

LJ är ett nyckelvittne på den kanske viktigaste platsen efter mordplatsen.
Han såg en springande person med keps , något ingen vid mordplatsen sett.

Lars Jeppson blev irriterad på att förhörsledarna behandlade honom fientligt och förhörde honom som om han var misstänkt. Därför svarade han oprecist om vad han hade i väskan. Med all säkerhet var det inget av intresse, som han själv uppgav tidigt i förhöret. Det skulle för all del kunna vara en porrblaska eller en bit hasch, men det är att ta i att det skulle minska hans trovärdighet.
Citera
2020-07-26, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Förhöret med Ulf Norlin har släppts. Det är intressant läsning och kastar litet nytt ljus över VG, sjökapten JH och "ryssligan". Bland annat.

https://drive.google.com/file/d/1xg0sxFCCrys26FB7JfEJ8GftHJeY21Co/view

Hoppsan. Kollegor sam visade sig har kontakter med Gunnarsson.

Contrastig ljög för utredarna om en person de visste var från militära underrättelsetjänsten. Läser också att Silversjö som höll förhör med Länninge läckte uppgifter till Contra.

Inbrott hos utredarna och materiel som kopieras och försvinner.

Riberdal beordrar att material "raderas"

Man får helt nya insikter kring vad som verkligheten hände och hur det gick till.

Man kan undra varför det var så stort intresse att delta i och veta vad utredningen av Gunnarson gav?
Citera
2020-07-26, 14:35
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Lars Jeppson blev irriterad på att förhörsledarna behandlade honom fientligt och förhörde honom som om han var misstänkt. Därför svarade han oprecist om vad han hade i väskan. Med all säkerhet var det inget av intresse, som han själv uppgav tidigt i förhöret. Det skulle för all del kunna vara en porrblaska eller en bit hasch, men det är att ta i att det skulle minska hans trovärdighet.

Det kan också bara var ett uttryck för förhör som samtalsform. Man vet att man hade en väska som man hade en del blandade grejer i, man räknar upp det man kommer ihåg och lägger löst till att det kan ha varit något mer. Förhörsledaren låser sig som en målsökande missil och ställer kontrollfrågor man inte kan svara på. Plötsligt har man haft en okänd, hemlig pryl på sig när man egentligen bara försökte formulera hur man hade en spontant packad väska.

Minns när jag tittade ner i min dåvarande flickväns handväska en gång och det var i klass med en röjdykarutrustning. Läppcerat, handkrämer, servetter, smink, mynt, gymkort, busskort, fler krämer, pocketböcker, solpuder, ytterliggare krämer, solskyddsfaktor, nycklar. Någon "grej" måste inte vara någonting i väsksammanhang.
Citera
2020-07-26, 14:38
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson

Ja , LJ blev irriterad när de började diskutera kniv och om han någon gång haft det i väskan

Porrblaska / en bit hasch är ok med mig också utan att hans trovärdighet minskar.

Men om han haft med en porrblaska kunde han svarat att han hade med en tidning bara.
Tror inte han fått några följdfrågor om typ av tidning / årgång mm. Pryl låter så suspekt.

Sprit hade varit värre för trovärdigheten om han vinglat iväg när han gick hem , men det har jag förstått nu att han inte gjorde.
Senast redigerad av HAARP 2020-07-26 kl. 15:06.
Citera
2020-07-26, 14:48
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Hoppsan. Kollegor sam visade sig har kontakter med Gunnarsson.

Contrastig ljög för utredarna om en person de visste var från militära underrättelsetjänsten. Läser också att Silversjö som höll förhör med Länninge läckte uppgifter till Contra.

Inbrott hos utredarna och materiel som kopieras och försvinner.

Riberdal beordrar att material "raderas"

Man får helt nya insikter kring vad som verkligheten hände och hur det gick till.

Man kan undra varför det var så stort intresse att delta i och veta vad utredningen av Gunnarson gav?
Åke Wedin ljög först att han inte kände Gunnarsson. De som nattetid stal och kopierade utredningsmaterial hade glömt förhöret med Wedin i kopieringsapparaten på morgonen. Så det var nog Wedin, som först ingick i utredningsgruppen, som var intresserad.
Citera
2020-07-26, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Åke Wedin ljög först att han inte kände Gunnarsson. De som nattetid stal och kopierade utredningsmaterial hade glömt förhöret med Wedin i kopieringsapparaten på morgonen. Så det var nog Wedin, som först ingick i utredningsgruppen, som var intresserad.

Jo det är möjligt med det finns ju som sagt en del mer intresse från olika håll kring utredningen och utredarna som är intressant särskilt som Stig skall ha privatspanat mot OP där centralt placerade poliser i Palmeutredningen som Länninge även de läcker uppgifter till Contra varför man kan se att det kan vara så att mordet utretts av personer som kan vara tänkbara sammansvurna bakom mordet. Att det ändå hållits förhör kring sådant som flyter upp är helt klart intressant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in