2020-07-20, 22:45
Medlem
[quote=Mark G|72319570]I exemplen ovan böjs adjektivet med -t därför att det syftar på ett outtalat eller underförstått "det"... "Det är trendigt (med mörkare kulörer)", "Det är gott (med pannkakor/tårta/färsk sill). Lägg märke till att substantivet står i obestämd form. Om substantivet står i bestämd form används de andra adjektivformerna... "De mörkare kulörerna är trendiga", "Pannkakorna är goda", "Tårtan är god", "Den färska sillen

Bra förklaring.
Citera
2020-07-22, 21:55
Medlem
Hej hur använder man dessa?

Öva
Öva sig
Öva upp

Tack
Citera
2020-07-22, 22:06
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mayur
Hej hur använder man dessa?

Öva
Öva sig
Öva upp

Tack

Man tränar.

Öva = Träna

I övrigt finns svaren här:

https://svenska.se/tre/?sok=%C3%B6va&pz=1
Citera
2020-07-26, 13:12
Medlem
Kan man säga " jag var lite sträv mot honom"? Om man är lite sträng eller hård typ.
Citera
2020-07-26, 14:40
Medlem
Citat:
Kan man säga " jag var lite sträv mot honom"? Om man är lite sträng eller hård typ.

Visst kan du göra det, men du får räkna med att yngre svenskar inte förstår vad du menar. De vill hellre ha något amerikanskt uttryck.
Citera
2020-07-26, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akvileja
Visst kan du göra det, men du får räkna med att yngre svenskar inte förstår vad du menar. De vill hellre ha något amerikanskt uttryck.

Aa det var precis det som hände när jag pratade med en snubbe å skulle berätta om en händelse då sa jag att "jag var sträv mot honom" å han sa öööö 😁.
Citera
2020-07-28, 20:09
Medlem
Hej,

Vad är skillnadem mellan sälja och sälja in ??

Tack
Citera
2020-07-28, 20:17
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Hej,

Vad är skillnadem mellan sälja och sälja in ??

Tack

Sälja in är ursprungligen fackspråk från säljbranschen och betyder ungefär att övertyga någon om något, exempelvis att den bil du har till försäljning är det bästa köpet för kunden.

Om kunden köper får du sälja.
Citera
2020-08-15, 13:29
Medlem
Hej,

Jag har hört att man säger " jag ska lämna barnen på dagis/förskolan men såg på SAOB så står det " lämna AV barnen". Kan man säga båda lämna å lämna av??

Tack.
Citera
2020-08-15, 14:22
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Hej,

Jag har hört att man säger " jag ska lämna barnen på dagis/förskolan men såg på SAOB så står det " lämna AV barnen". Kan man säga båda lämna å lämna av??

Tack.
I dagens svenska föredras de enkla hämta eller lämna tydligt när det gäller att ta barn till eller från barnomsorg eller skola. Att lämna av är det vanliga uttrycket när man överlämnar ansvar för en arbetsuppgift tillsammans med den i sammanhanget behövliga informationen, liksom i militära sammanhang när man som lägre befäl överlämnar ansvaret för trupp till ett högre befäl.
Citera
2020-08-15, 20:34
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Hej,

Tack.

Det som menas med att lämna av i detta fall är synonymt med släppa av och handlar om att barnen får lämna det fordon de transporteras i för att sedan gå in på dagis.

I princip uppstår då en skillnad mellan att lämna barnen på dagis (se till att de kommer in i byggnaden) och att lämna av barnen på dagis (köra dem till dagis varvid de själva får gå från fordonet till byggnaden).

Det är nog ganska ovanligt att man lämnar av barn på dagis.
Citera
2020-08-19, 09:50
Medlem
Hej,

Jag läste i tidningen följande-

De lättar på restriktioner.
De lättar upp på restriktioner.

Är det samma sak? Kan man säga vilket som?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in