2020-07-25, 21:38
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CheezSorcerer
För att polisen inte kan lagen och/eller var uttråkad.
Lagen säger att du inte får hålla högre hastighet än angivet och polisen är satt att kontrollera att detta efterföljs....
Citera
2020-07-25, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Jag håller med dig om att 5 km/h är alldeles för jävla småaktigt och jag hade sett rött jag också. Finns ingen arbetsgivare som kommer tycka 5 km/h är ett brott, tvärtom säger det en del om dig. Inga 32 eller 80 över gränsen utan ynka 5 km/h. Alla med något i skallen ser hur jävla sjuk samhällsutveckling vi har och lägger polisen/rättsväsendet resurser på att jag 5 km/h så säger det mer om dem än dig.

Å ena sidan hade jag accepterat boten för att få det överstökat å andra sidan beundrar jag de som drar det till tinget för att illustrera hur skevt polisen behandlar medborgarna. Hade polisen dragit Ali Baba eller O'Bongo till tinget för 5 km/h? De skiter ju i att gripa dem när de kastar sten på dem eller förstör polisens bilar.
Ni missar poängen. Huvudskälet var garanterat inte de 5 km/h. Det var något annat. Men hastighetsöverträdelsen var det konkreta som gick att slå ner på denna gång. Bara det att TS pratar om våra poliser som grisar avslöjar något om problematiken. Den problematiken märks garanterat på olika sätt för omgivningen. Fortkörningsböterna blir samhällets sätt att ta TS i örat.
Citera
2020-07-25, 22:31
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Ni missar poängen. Huvudskälet var garanterat inte de 5 km/h. Det var något annat. Men hastighetsöverträdelsen var det konkreta som gick att slå ner på denna gång. Bara det att TS pratar om våra poliser som grisar avslöjar något om problematiken. Den problematiken märks garanterat på olika sätt för omgivningen. Fortkörningsböterna blir samhällets sätt att ta TS i örat.

Så är det kanske. Jag känner flera poliser, de är överlag väldigt vettiga. Jag har också blivit stoppad av poliser och för det mesta tar jag mina böter med god min och är artig det fåtal gånger det hänt, men jag har också stött på riktiga idioter till poliser och fått böter för skitsaker och det handlar inte ett dugg om att "samhället skulle ta mig i örat".
Citera
2020-07-25, 22:41
Medlem
Citat:
Blev häromdagen stoppad av en grisbil vars innehavare påstod att jag körde hela 5km/h för fort. Vägrade skriva på och tänker ta det till domstol. Kan polisen öht bevisa ett sånt här skitbrott i rätten och är det ens olagligt att köra 5 km/h för fort?

Ja, antingen finns bevisning i form av inspelning eller liknande (det framgår ju inte hur du blev stoppad) eller så gäller polisens ord mot ditt och polisens ord väger tyngre än ditt.

Det ska tilläggas att du inte rätt till offentlig försvarare i ett sånt här skitärende men du har givetvis rätt att själv bekosta ett ombud som för din talan, vilket såklart kostar mer än boten i sig.
Citera
2020-07-25, 22:51
Medlem
Om ts rapporterats för en hastighetsöverträdelse på 5 km/h så har dennes hastighetsmätare vid det aktuella tillfället visat minst ytterligare 5 km/h, troligen mer.
Hur pass allvarligt brott det är beror mycket på vilken hastighetsbegränsning som gällde på platsen, om det var 30 så är det rätt så stor skillnad.

Då ts nu inte godkänt en ordningsbot så skrivs en primärrapport, sedan avgör en åklagare om det skall utfärdas ett strafföreläggande eller om åtal väcks.
Citera
2020-07-25, 22:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av insideoutman
Av nollans tidigare inlägg att döma så verkar inte sopan vara en vän av ordning, direkt, så det är inte jätteförvånande att hans bil blir flaggad. Älskar att mina skattepengar går till att försörja lowlives likt ts!
Har inte vart i problem med lagen, så nej, min bil är inte flaggad.
Citera
2020-07-25, 23:03
Moderator
Gordon Blixts avatar
OT raderat. Vill man diskutera brotts utredande eller icke-utredande, polisiära prioriteringar, etc. finns (FB) Brott och brottsbekämpning.

/Mod
Citera
2020-07-25, 23:10
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Vems fel tycker jag att vad är? Jag frågar om stoppet är motiverat eller ens straffbart. Jag har inte skyllt sjävla agerandet på någon och tråden handlar inte om vems "fel" det är.
Ja det är självklart straffbart att köra över gällande hastighetsbegränsning och polisen gör dessutom ett antal km/h avdrag för att vara på den säkra sidan så rapporteras du för 5 km/h över så har du nog kört 8-10 km/h över när dom läste av med laserpistolen.
Citera
2020-07-25, 23:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Ja det är självklart straffbart att köra över gällande hastighetsbegränsning och polisen gör dessutom ett antal km/h avdrag för att vara på den säkra sidan så rapporteras du för 5 km/h över så har du nog kört 8-10 km/h över när dom läste av med laserpistolen.
Det kan hända att jag körde 8-10 km/h för snabbt men det är ju hastigheten som polisen säger som gäller. Alltså 5 km/h.
Citera
2020-07-25, 23:13
Medlem
Citat:
Spelar det nån roll i juridisk mening? Jag tänkte inte ens på att jag körde ynka 5 km/h, vem fan har stenkoll på det egentligen?

Polisens utrustning drar av några procent av hastigheten för att ge lite mån för mätfel, dålig hastighetsmätare osv.
Så din verkliga hastighet var nog typ 10 kmh för hög.
Det kan finnas flera skäl till att de haffade dig för en såpass låg hastighet, troligast är att det inte var speciellt mycket trafik när det skedde eller att stället de tog dig på har varit olycksdrabbat eller att nån närboende klagat på att folk kör fort just där.
Polisen kan släppa en sån liten fortkörning med en varning om man är trevlig när man pratar med dom ibland. Tips till nästa gång var trevlig när du blir stoppad.
Citera
2020-07-25, 23:14
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Det kan hända att jag körde 8-10 km/h för snabbt men det är ju hastigheten som polisen säger som gäller. Alltså 5 km/h.
Fast det räcker i lagens mening med 1 km/h över för att du skall ha brutit mot lagen.
Citera
2020-07-25, 23:58
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Blev häromdagen stoppad av en grisbil vars innehavare påstod att jag körde hela 5km/h för fort. Vägrade skriva på och tänker ta det till domstol. Kan polisen öht bevisa ett sånt här skitbrott i rätten och är det ens olagligt att köra 5 km/h för fort?
Om det var 120 km/h har man större tolerans än om det var 30 km/h. Ja det vet du väl.
5 km/h + låter som en ovanlig nivå att agera på även om man har dragit bort 3 km/h. Du körde alltså 8 km/h för fort.
Böterna för fortkörning på 30 och 50-väg är 2.000 kr mellan 1-10 km/h över. 1.500 på andra vägar.
EN kilometer alltså och det har med nollvisionen att göra; sänkt hastighet innebär inte att olyckan alltid undviks, men konsekvenserna av små överträdelser minskar. Det kan vara skillnad på liv och död även i låga hastigheter för en påkörd fotgängare som var oaktsam när hen t ex skulle gå över på fel ställe.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in