2020-07-25, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CheezSorcerer
Jag har inte blivit anmäld för något sånt, så hur skulle det kunna ha betydelse? Och även om jag hade blivit det, tror du att alla poliser i stan känner till vad alla bilförare blivit misstänkta för och sen trakasserar dem med skit-trafikbrott? Håll tråden fri från såna här efterblivna fantasier.

Jag kör naturligtvis inte 60 på en 40-väg, men vem fan bryr sig om 5 km/h för fort?

Uppenbarligen polisens som stoppade dig. Det blir en solklar fällande dom, och beslutet kommer vara öppet för allmän beskådan vilket innebär att det kommer dyka upp i händelse av att exempelvis en arbetsgivare väljer att göra en bakgrundskontroll på dig. Bra jobbat, din sopa!
Citera
2020-07-25, 21:17
Medlem
Citat:
Blev häromdagen stoppad av en grisbil vars innehavare påstod att jag körde hela 5km/h för fort. Vägrade skriva på och tänker ta det till domstol. Kan polisen öht bevisa ett sånt här skitbrott i rätten och är det ens olagligt att köra 5 km/h för fort?

Ja det är så klart olagligt och du får betala 1500 kr (högre än 50 km/tim) eller 2000 kr i böter (50 km/tim eller lägre) beroende på hastighetsbegränsningen på sträckan. Godkänn, betala, släpp det och gå vidare.
Citera
Medlem
Citat:
Tror du helt seriöst att en arbetsgivare bryr sig om en arbetssökande har blivit dömd för en fortkörning på 5 km/h? Hur jävla dum är du egentligen?

Vem är det som är dum egentligen? Skuldfrågan blir densamma fast protokollet blir offentliga uppgifter. Det finns arbetsgivare som lägger en fortkörning i vågskålen eftersom det visar på dåligt omdöme. Du har väl aldrig haft ett kvalificerat jobb varför du inte bryr dig överhuvudtaget om utfallet. Än en gång - soooooopa!
Citera
Medlem
Tyvärr är det bara att skriva på.
Ska du ta det till domstol och du åker på det blir det en dom som syns lexbase.
Annars om du skriver på blir det bara en trafikbot.
Citera
2020-07-25, 21:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av insideoutman
Vem är det som är dum egentligen? Skuldfrågan blir densamma fast protokollet blir offentliga uppgifter. Det finns arbetsgivare som lägger en fortkörning i vågskålen eftersom det visar på dåligt omdöme. Du har väl aldrig haft ett kvalificerat jobb varför du inte bryr dig överhuvudtaget om utfallet. Än en gång - soooooopa!
Nej, inte en enda arbetsgivare bryr sig ett skit om en 5 km/h fortkörning. Det är hursomhelst inte ett problem för mig eftersom jag har ett stadigt jobb.
Citera
2020-07-25, 21:24
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Jag har inte blivit anmäld för något sånt, så hur skulle det kunna ha betydelse? Och även om jag hade blivit det, tror du att alla poliser i stan känner till vad alla bilförare blivit misstänkta för och sen trakasserar dem med skit-trafikbrott? Håll tråden fri från såna här efterblivna fantasier.

Jag kör naturligtvis inte 60 på en 40-väg, men vem fan bryr sig om 5 km/h för fort?
Och därför kvarstår frågan - Vems FEL tycker du att det är? Polisens....?
Citera
2020-07-25, 21:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dimpen
Och därför kvarstår frågan - Vems FEL tycker du att det är? Polisens....?
Vems fel tycker jag att vad är? Jag frågar om stoppet är motiverat eller ens straffbart. Jag har inte skyllt sjävla agerandet på någon och tråden handlar inte om vems "fel" det är.
Citera
2020-07-25, 21:31
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Vems fel tycker jag att vad är? Jag frågar om stoppet är motiverat eller ens straffbart. Jag har inte skyllt sjävla agerandet på någon och tråden handlar inte om vems "fel" det är.
Om det inte varit motivetat - varför tror du att du ens blivit stoppad...?
Citera
Medlem
Citat:
Tror du helt seriöst att en arbetsgivare bryr sig om en arbetssökande har blivit dömd för en fortkörning på 5 km/h? Hur jävla dum är du egentligen?

Beror vad du skall jobba som.

Väktare, Ordningsvakt, Skyddsvakt eller om du kör något fordon i tjänst typ budbil/lastbil så kanske du inte får jobbet.
Skall du sitta på ett lager och vika lådor 8 timmar varje dag så bryr de sig inte det minsta
Citera
Medlem
Citat:

Jag har redan svarat på om det är olagligt (straffbart).
Om det är motiverat är ju en annan sak. Nej, det tycker jag inte. Men jag hade ändå inte bråkat utan konstaterat att det är bara att gilla läget. Har faktiskt lite svårt att förstå hur någon med körkort kan ställa frågan om det är olagligt att köra 5 km/tim för fort.
Citera
2020-07-25, 21:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dimpen
Om det inte varit motivetat - varför tror du att du ens blivit stoppad...?
För att polisen inte kan lagen och/eller var uttråkad.
Citera
2020-07-25, 21:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Askratam
Jag har redan svarat på om det är olagligt (straffbart).
Om det är motiverat är ju en annan sak. Nej, det tycker jag inte. Men jag hade ändå inte bråkat utan konstaterat att det är bara att gilla läget. Har faktiskt lite svårt att förstå hur någon med körkort kan ställa frågan om det är olagligt att köra 5 km/tim för fort.
Tog körkort för 8 år sen och visst är det normalt att glömma några småsaker, men jag är ändå rätt säker på att jag inte fick lära mig att det finns grisar som kör runt och stoppar en för extremt små fortkörningar. Har aldrig hänt mig i hela mitt liv förrän nu.
Senast redigerad av CheezSorcerer 2020-07-25 kl. 21:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in