Citat:
Ursprungligen postat av
Musik.mannen
Jag trodde att det var frågan om privat väg och då brukar dom flesta vara med i en vägförening.
Nej, fel igen! De flesta privata vägar (antar att du syftar på enskilda vägar utan statsbidrag) är inte med i vägföreningar. De ägs vanligen av markägaren som äger och brukar marken i området. Däremot är troligen de flesta av de privata vägarna med statsbidrag med i en vägförening, men de är bara en liten andel av Sveriges enskilda vägar. (43 000 mil enskilda vägar, varav 7 600 mil får statsbidrag).
Citat:
Om det bara är en liten bit på någons tomt eller mindre infart så regleras sånt oftast av så kallat servitut!
Nej, nej, nej...
Ett servitut är rättigheten att köra över annans mark (då servitutet gäller vägar). Du behöver naturligtvis inget servitut för att köra över din egen tomt.
Citat:
Om det är frågan om en privat väg och någon kör på den utan tillåtelse så får dom inte ut ett öre på försäkringen om deras bil skulle skadas.
Vad har du fått detta ifrån? Har jag aldrig hört talas om trots att jag själv äger ett par km väg av denna sort. Du svamlar nog igen, eller hur?
Citat:
En bom är ett billigt sätt att försäkra sig om att inte få några oönskade besökare.
Ja här blev det i alla fall rätt. Kan däremot vara opraktiskt med en bom om man har för avsikt att köra på vägen ofta.