2020-07-25, 19:21
Medlem
Musik.mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Det finns inget som begränsar bilförsäkringars giltighet till enbart allmänna vägar.

Om du inte har papper som bevisar att du kört på vägen som gäst till boende i området som bor vid en privat väg så är jag ganska så säker på att du inte får ut en krona om något händer utan du får i så fall betala allt ur egen ficka!
Citera
2020-07-25, 19:33
Medlem
28-120s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Musik.mannen
Jag trodde att det var frågan om privat väg och då brukar dom flesta vara med i en vägförening.

Nej, fel igen! De flesta privata vägar (antar att du syftar på enskilda vägar utan statsbidrag) är inte med i vägföreningar. De ägs vanligen av markägaren som äger och brukar marken i området. Däremot är troligen de flesta av de privata vägarna med statsbidrag med i en vägförening, men de är bara en liten andel av Sveriges enskilda vägar. (43 000 mil enskilda vägar, varav 7 600 mil får statsbidrag).

Citat:
Om det bara är en liten bit på någons tomt eller mindre infart så regleras sånt oftast av så kallat servitut!

Nej, nej, nej...
Ett servitut är rättigheten att köra över annans mark (då servitutet gäller vägar). Du behöver naturligtvis inget servitut för att köra över din egen tomt.

Citat:
Om det är frågan om en privat väg och någon kör på den utan tillåtelse så får dom inte ut ett öre på försäkringen om deras bil skulle skadas.

Vad har du fått detta ifrån? Har jag aldrig hört talas om trots att jag själv äger ett par km väg av denna sort. Du svamlar nog igen, eller hur?

Citat:
En bom är ett billigt sätt att försäkra sig om att inte få några oönskade besökare.

Ja här blev det i alla fall rätt. Kan däremot vara opraktiskt med en bom om man har för avsikt att köra på vägen ofta.
Citera
2020-07-25, 19:39
Medlem
Citat:
Att sätta upp en bom är kostsamt så vidare man inte går ihop ett antal fastighetsägare i syfte att minska risken för inbrott.
Om obehöriga kör på en privat väg så får dom inte ut några pengar på försäkringen om dom skulle köra åt helvete med bilen.

Det som jag däremot kan bli ett problem är om dom förstör någonting i området till ex kör in i annan bil eller egendom hur trafikförsäkringen deras gäller om det handlar om egendomsskada ifall det blir ett civilmål eller om deras försäkringsbolag betalar ändå.

Det kan nog vara billigt med en bom ändå för att slippa ev tråkigheter!
Om du TS är med i en vägförening så kanske ni kan gå ihop?
Man får en bom för 3-5tusen, är det kostsamt?
Citera
2020-07-25, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErichvonStalhein
Hej, jag bor längs en privat väg som är tydligt skyltad med motorfordonstrafik förbjuden, endast behörig trafik. Nu under sommaren så stoppar jag dagligen bilister som ej är "behöriga". Oftast ber dom om ursäkt men ibland kan det bli lite argumentation.

Rent hypotetiskt (kommer aldrig att ske) undrar jag:

Faller detta under allmänt åtal eller är det väghållaren som skall driva frågan juridiskt??

Jag postar frågan i juridiktråden med hopp om ett seriöst svar :-)

Om det är en privat väg man inte får bidrag för från stat eller kommun kan markägaren förbjuda fordonstrafik på vägen och det måste vara skyltat (räcker med en egenhändig gjord skylt). Detta framgår av 10 kap. 10 § trafikförordningen.

Av 14 kap. 3 § punkt 3 trafikförordningen framgår att "Till penningböter döms en förare av ett motordrivet fordon som uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot - - - 3. förbud mot trafik med motordrivna fordon eller med fordon med viss största bredd, längd eller vikt enligt 10 kap. 10 § första stycket, om förbudet har utmärkts med vägmärke eller på annat tydligt sätt."

Så visst kan det falla under allmänt åtal.
Citera
2020-07-25, 20:48
Medlem
Musik.mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crowsi
Man får en bom för 3-5tusen, är det kostsamt?
Nej men om det är fler som kan vara i behov av en bom som bor på samma plats så kan det ändå vara bra att gå ihop om fler vill hålla inbrottstjuvar borta!
Citera
2020-07-25, 20:56
Medlem
Musik.mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 28-120
Nej, fel igen! De flesta privata vägar (antar att du syftar på enskilda vägar utan statsbidrag) är inte med i vägföreningar. De ägs vanligen av markägaren som äger och brukar marken i området. Däremot är troligen de flesta av de privata vägarna med statsbidrag med i en vägförening, men de är bara en liten andel av Sveriges enskilda vägar. (43 000 mil enskilda vägar, varav 7 600 mil får statsbidrag).

Nej, nej, nej...
Ett servitut är rättigheten att köra över annans mark (då servitutet gäller vägar). Du behöver naturligtvis inget servitut för att köra över din egen tomt.

Vad har du fått detta ifrån? Har jag aldrig hört talas om trots att jag själv äger ett par km väg av denna sort. Du svamlar nog igen, eller hur?

Ja här blev det i alla fall rätt. Kan däremot vara opraktiskt med en bom om man har för avsikt att köra på vägen ofta.

Nej jag svamlar inte utan jag har fått höra dom där grejerna då jag själv råkar vara stugägare och utnyttjar en privatväg samt att jag är med i en vägförening som jag betalar 400kr till varje år i vägföreningsavgift så något statsbidrag existerar inte där jag har min fastighet.
Den biten väg som jag och mina stuggrannar brukar fram till våra stugor är reglerad av ett gammalt servitut då den tidigare tillhörde nåt som kallades allmänningen.

Utomstående har inte rätt att köra på en privat enskild väg utan tillstånd punkt slut och kör dom sönder sin bil på en privat väg där en förbuds skylt finns så gäller helt andra bestämmelser än på en vanlig allmän väg om det händer någonting!

Om TS brukar en privat väg som har statsbidrag för skötseln så gäller säkert andra bestämmelser.
Senast redigerad av Musik.mannen 2020-07-25 kl. 21:00.
Citera
2020-07-25, 21:10
Medlem
Citat:
Nej jag svamlar inte utan jag har fått höra dom där grejerna då jag själv råkar vara stugägare och utnyttjar en privatväg samt att jag är med i en vägförening som jag betalar 400kr till varje år i vägföreningsavgift så något statsbidrag existerar inte där jag har min fastighet.

Utomstående har inte rätt att köra på en privat enskild väg utan tillstånd punkt slut och kör dom sönder sin bil på en privat väg där en förbuds skylt finns så gäller helt andra bestämmelser än på en vanlig allmän väg om det händer någonting!
Man kan ha vägföreningsavgift och vägbidrag.

Det är fullt lagligt att köra på en enskild väg, om inte skyltningen säger något annat. Tex din förbudsskylt. Försäkringen gäller även på enskild väg, men försäkringen kan vara reglerad vid trafikbrott (tex köra på en plats man inte får köra på).
Senast redigerad av Crowsi 2020-07-25 kl. 21:12.
Citera
2020-07-25, 21:54
Medlem
Citat:
Om du inte har papper som bevisar att du kört på vägen som gäst till boende i området som bor vid en privat väg så är jag ganska så säker på att du inte får ut en krona om något händer utan du får i så fall betala allt ur egen ficka!
Något du drömt om misstänker jag. Den körning som inskränker ersättningen är om du deltagit i hastighetstävlingar och liknande.
Citera
2020-07-25, 21:58
Medlem
Citat:

Det är fullt lagligt att köra på en enskild väg, om inte skyltningen säger något annat. Tex din förbudsskylt. Försäkringen gäller även på enskild väg, men försäkringen kan vara reglerad vid trafikbrott (tex köra på en plats man inte får köra på).
Inte ens vid trafikbrott av lindrig art blir det någon begränsning på försäkringens giltighet. Vid grov vårdslöshet, rattfylleri eller om fordonet framförts av någon utan giltig behörighet däremot.
Citera
2020-07-25, 22:23
Medlem
Musik.mannens avatar
Citat:

Det var precis det jag syftar på att en person kan sakna tillstånd att köra på vägen.
Citera
2020-07-25, 22:25
Medlem
Musik.mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Något du drömt om misstänker jag. Den körning som inskränker ersättningen är om du deltagit i hastighetstävlingar och liknande.

Eller om du inte har tillstånd att köra på vägen!
Får du däremot statsbidrag för vägen så är det inte säkert att du får hindra folk från att köra på vägen.
Men en vägbom eller en skylt brukar kunna upplysa folk om det.
Citera
2020-07-25, 22:26
Medlem
Citat:
Eller om du inte har tillstånd att köra på vägen!
Får du däremot statsbidrag för vägen så är det inte säkert att du får hindra folk från att köra på vägen.
Men en vägbom eller en skylt brukar kunna upplysa folk om det.

Inget av det påverkar försäkringen för kännedom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in