2020-07-25, 14:20
Medlem
ErichvonStalheins avatar
Hej, jag bor längs en privat väg som är tydligt skyltad med motorfordonstrafik förbjuden, endast behörig trafik. Nu under sommaren så stoppar jag dagligen bilister som ej är "behöriga". Oftast ber dom om ursäkt men ibland kan det bli lite argumentation.

Rent hypotetiskt (kommer aldrig att ske) undrar jag:

Faller detta under allmänt åtal eller är det väghållaren som skall driva frågan juridiskt??

Jag postar frågan i juridiktråden med hopp om ett seriöst svar :-)
Citera
2020-07-25, 14:46
Medlem
Jordgubbes avatar
Hur är "privat väg" utmärkt på kartor såsom GPS, hitta.se, google.map? Hur lätt är det köra fel om oskyltat, eller är det alltid så tydligt som hos dig? I ditt fall skumt att de kör vidare, som att köra in på torget i Vatikanen, borde ta emot.
Citera
2020-07-25, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErichvonStalhein
Hej, jag bor längs en privat väg som är tydligt skyltad med motorfordonstrafik förbjuden, endast behörig trafik. Nu under sommaren så stoppar jag dagligen bilister som ej är "behöriga". Oftast ber dom om ursäkt men ibland kan det bli lite argumentation.

Rent hypotetiskt (kommer aldrig att ske) undrar jag:

Faller detta under allmänt åtal eller är det väghållaren som skall driva frågan juridiskt??

Jag postar frågan i juridiktråden med hopp om ett seriöst svar :-)
Frågan är hur privat er väg är. De allra flesta enskilda vägar får användas av allmänheten så länge vägen inte skadas. Om ni dessutom får statsbidrag för skötsel av vägen så måste ni låta allmänheten använda den.

Men till din riktiga fråga: Jag tolkar lagen som att målsägaren måste anmäla brottet för att åklagare ska väcka åtal, men att målsägaren i övrigt inte ska behöva driva fallet. Brott mot Trafikförordningen är brottmål, inte civilmål.
Citera
2020-07-25, 15:52
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Frågan är hur privat er väg är. De allra flesta enskilda vägar får användas av allmänheten så länge vägen inte skadas. Om ni dessutom får statsbidrag för skötsel av vägen så måste ni låta allmänheten använda den.

Men till din riktiga fråga: Jag tolkar lagen som att målsägaren måste anmäla brottet för att åklagare ska väcka åtal, men att målsägaren i övrigt inte ska behöva driva fallet. Brott mot Trafikförordningen är brottmål, inte civilmål.

Om det inte är en allmän väg, är det verkligen Trafikförordningen som är aktuell? Är det inte just ett civilmål eftersom någon har kört på TS mark, som inte är att betrakta som en väg i laglig mening?
Citera
2020-07-25, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke

Precis det där tänkte jag på också. Vet ett område där dom satte upp en bom för att dom tröttnade på alla "obehöriga", men då blev dom av med alla bidrag och fick sköta allt ur egen plånbok, skötsel och snöröjning och så..
Citera
2020-07-25, 17:36
Medlem
Är skyltarna "officiella" eller är det en privatperson som satt upp på eget bevåg? Har en privatperson satt upp en skylt så behöver ingen ta hänsyn till den.
Citera
2020-07-25, 17:42
Medlem
Forever Winters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JKeM.611
Är skyltarna "officiella" eller är det en privatperson som satt upp på eget bevåg? Har en privatperson satt upp en skylt så behöver ingen ta hänsyn till den.
Myndigheter sätter väl aldrig upp skyltar om privata områden. Det får du göra själv. Däremot måste du söka om tillstånd för att göra det.
Får man statsbidrag för vägen kan man inte hindra folk att använda den.
Citera
2020-07-25, 18:00
Medlem
Musik.mannens avatar
Att sätta upp en bom är kostsamt så vidare man inte går ihop ett antal fastighetsägare i syfte att minska risken för inbrott.
Om obehöriga kör på en privat väg så får dom inte ut några pengar på försäkringen om dom skulle köra åt helvete med bilen.

Det som jag däremot kan bli ett problem är om dom förstör någonting i området till ex kör in i annan bil eller egendom hur trafikförsäkringen deras gäller om det handlar om egendomsskada ifall det blir ett civilmål eller om deras försäkringsbolag betalar ändå.

Det kan nog vara billigt med en bom ändå för att slippa ev tråkigheter!
Om du TS är med i en vägförening så kanske ni kan gå ihop?
Citera
2020-07-25, 18:49
Medlem
28-120s avatar
Oj, här var det många som tror sig veta utan att ha en aning...

I vissa fall utgår statsbidrag för enskilda vägar och då måste man tillåta vem som att köra på vägen men i väldigt många fall är mindre skogsvägar helt privata och anläggs och underhålls helt utan statsbidrag. För dessa vägar kan ägaren helt på egen hand avgöra om trafik ska tillåtas eller inte. Att sätta upp en grind är helt ok och även skyltar, t o m hemmagjorda, som förbjuder fordonstrafik är giltiga. Man har som ägare heller ingen skyldighet att varna för eventuella faror eller hinder på en privat väg och ej heller att tillse att vägen är trafiksäker.

https://www.landskogsbruk.se/skog/far-satta-upp-vagbom-utan-tillstand/

Vad påföljden kan bli om man ändå kör på en sådan väg vet jag däremot inte så det får någon annan reda ut.
Senast redigerad av 28-120 2020-07-25 kl. 19:01.
Citera
2020-07-25, 18:55
Medlem
28-120s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Musik.mannen
Att sätta upp en bom är kostsamt så vidare man inte går ihop ett antal fastighetsägare i syfte att minska risken för inbrott.

Har man råd att anlägga och underhålla vägen så är det knappast kostnaden som hindrar en från att sätta upp en grind (eller som i många fall en låst kedja eller några stenar/stockar över vägen). Däremot är det opraktiskt att ha vägen blockerad om man har för avsikt att köra där ofta. I TS fall verkar det vara en väg upp till vederbörandes hus och vem skulle orka låsa upp en grind varje gång man kommer hem för att kunna köra fram till huset?
Senast redigerad av 28-120 2020-07-25 kl. 19:00.
Citera
2020-07-25, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Musik.mannen
Om obehöriga kör på en privat väg så får dom inte ut några pengar på försäkringen om dom skulle köra åt helvete med bilen.

Det som jag däremot kan bli ett problem är om dom förstör någonting i området till ex kör in i annan bil eller egendom hur trafikförsäkringen deras gäller om det handlar om egendomsskada ifall det blir ett civilmål eller om deras försäkringsbolag betalar ändå.

Det kan nog vara billigt med en bom ändå för att slippa ev tråkigheter!
Om du TS är med i en vägförening så kanske ni kan gå ihop?
Det finns inget som begränsar bilförsäkringars giltighet till enbart allmänna vägar.
Citera
2020-07-25, 19:17
Medlem
Musik.mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Det finns inget som begränsar bilförsäkringars giltighet till enbart allmänna vägar.

Jag trodde att det var frågan om privat väg och då brukar dom flesta vara med i en vägförening.
Om det bara är en liten bit på någons tomt eller mindre infart så regleras sånt oftast av så kallat servitut!

Om det är frågan om en privat väg och någon kör på den utan tillåtelse så får dom inte ut ett öre på försäkringen om deras bil skulle skadas.

En bom är ett billigt sätt att försäkra sig om att inte få några oönskade besökare.
Senast redigerad av Musik.mannen 2020-07-25 kl. 19:19.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in