2020-07-25, 18:00
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saundra
Men det är ju sant. Det enda man ser är att folk får antikroppar av vaccinet, men vad det egentligen betyder för människor är det ingen som vet. En indikation att vaccinet inte kommer fungera är att det inte fungerade hos apor.
Jag gav upp. Verkligen, jag är den första att applådera om ett fungerande vaccin tas fram.

Man får också komma ihåg att det rör sig om mycket stora medel i forskningspengar. Det gäller att hålla sina mecenater på gott humör.
Citera
2020-07-25, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Vad är det för apor ni talar om som inte vaccinet hade bitit på?

Jag fattade det som att vaccinet var väl fungerande och att inga apor hade smittats?

https://illvet.se/medicin/sjukdomar/genombrott-coronaviruset-biter-inte-pa-vaccinerade-apor

Det där är det kinesiska vaccinet, inte oxfordvaccinet som vi diskuterar om.

Är Kina trovärdigt?
Citera
2020-07-25, 18:04
Medlem
Skogismyras avatar
Skrämmande hur fullt och tätpackat det var på systembolaget idag. Och alla utan munskydd förstås.
Om bara en där var smittad så hade typ alla där blivit smittade.
Vet i alla fall var jag blev smittad om jag blir sjuk under veckan.
Senast redigerad av Skogismyra 2020-07-25 kl. 18:08.
Citera
2020-07-25, 18:11
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogismyra
Skrämmande hur fullt och tätpackat det var på systembolaget idag. Och alla utan munskydd förstås.
Tänk om du redan är sjuk utan symptom? Tänk om du smittade alla andra eftersom ingen bar munskydd?
Citera
2020-07-25, 18:16
Medlem
Skogismyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Tänk om du redan är sjuk utan symptom? Tänk om du smittade alla andra eftersom ingen bar munskydd?
Det också, tyvärr.
Citera
2020-07-25, 18:24
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nummer-1
*svammel*

Vi hade en hyfsad underdödlighet hela 2019. Varför stanna vid hur det såg ut den 11 mars? Egentligen dog nog flera tusen i covid-19 under 2019 också.

Hur många hjärnceller förbrukade du på det där räkneexempel? Det är hjärnceller du aldrig får tillbaka.

Eller så är jag dum. Du får därför gärna förklara för mig varför en underdödlighet fram till mars skulle medföra ett mörkertal i covid från den 11 mars?

Den underdödlighet vi haft har troligtvis påverkat dödligheten i covid. Men det är inte det du säger. Du skriver att bara för att vi haft underdödlighet så ska vi ha ett stort mörkertal av döda i covid. Förklara så en dum förstår.
Citera
2020-07-25, 18:28
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:
”Mitt” bolag brukar ordna kö på fredag och lördag för att hålla nere antalet samtidiga besökare!
Citera
2020-07-25, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Vad är det för apor ni talar om som inte vaccinet hade bitit på?

Jag fattade det som att vaccinet var väl fungerande och att inga apor hade smittats?

https://illvet.se/medicin/sjukdomar/genombrott-coronaviruset-biter-inte-pa-vaccinerade-apor

Varför du fattade fel var att du läste illustrerad vetenskap, en tidning som endast är marginellt mer vetenskaplig än respekterade publikationer som "En ding-ding värld".

Studien i fråga visar tydligt att alla apor blev infekterade.

https://www.biorxiv.org/content/10.1101/2020.05.13.093195v1.full.pdf
Citera
2020-07-25, 18:34
Medlem
Högst anekdotiskt men det är rätt intressant att prata med utländska vänner och bekanta just nu. Absolut ingen är nöjd med sin egen regerings agerande. Framförallt de britter jag pratat med verkar extremt missnöjda med hanteringen. Supporten för den svenska strategin tycker jag ökat bland de svenskar jag pratar med, även om det råder konsensus att vi fallerat fullständigt inom äldrevården.
Citera
2020-07-25, 18:36
Medlem
Citat:

Varför hade du inte helmask med stänkskydd på om du är orolig? Rätt använd FP3 med bra tillpassning, stänkskydd samt bra basala hygienrutiner har ju faktiskt ett rätt bra vetenskapligt stöd för skydda mot COVID-19.
Citera
2020-07-25, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Högst anekdotiskt men det är rätt intressant att prata med utländska vänner och bekanta just nu. Absolut ingen är nöjd med sin egen regerings agerande. Framförallt de britter jag pratat med verkar extremt missnöjda med hanteringen. Supporten för den svenska strategin tycker jag ökat bland de svenskar jag pratar med, även om det råder konsensus att vi fallerat fullständigt inom äldrevården.

Har inte upplevt något större missnöje i bekantskapskretsen alls egentligen. Har en halvperifer bekantskap som dock länge varit allmän sverigehatare, och där var det givetvis något gnäll om att Steffe personligen gick runt och morfinavlivande gamla stolta rasmedvetna pensionärer gör att skapa mer lägenheter till ensamkommande. Han har dock autismspektrumstörning så jag vet inte om det riktigt räknades.

Men givetvis är hade väl alla blivit gladare om vi lyckats skydda vår äldre bättre. På samma sätt som vi skulle haft bättre beredskap med skyddsutrustning etc. under de där första två panikartade månaderna. Min förhoppning är att detta resulterar i att det skapar politisk vilja att faktiskt städa upp i äldreomsorgen. Ger det här ett uppvaknande med bättre utbildad och bättre betald personal så har vi nog tagit igen överdödligheten inom 5 år på att våra gamla inte dör i influensa eller vinterkräksjuka när personalen har bra hygienrutiner.
Citera
2020-07-25, 18:50
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Det står nu klart att Mølback, chefen för sundhetsstyrelsen ( eller sa de seruminstitutet?) i Danmark, stod bakom Mette Fredriksen när det beslutades att stänga skolorna.

Källa nyheterna just nu på Dr1.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in