2020-07-25, 16:54
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Jag och "arbetet" håller sällan med varandra, men det han säger är helt riktigt.
Nej, det han säger är helt fel.

"Fortsätt du att inbilla dig att man utsätter fas 2 testpersoner för smitta", skriver han. Han vet uppenbarligen ingenting om hur man bedriver försök. Man VILL utsätta personer för smitta. I själva verket är ett av de största problemen att man i UK har för LITE smitta. Herregud, vad ÄR det för låg nivå på tramset ni kommer dragandes med...sluta nu.

"Det enda man har nu är att vaccinet producerar antikroppar.", fortsätter han. Det är helt fel. Fullständigt obegripligt att någon får för sig att svamla ihop något dylikt. Man har massor med information inom flera områden. Tramskommentar som inte har någon substans.
Citera
2020-07-25, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Löfven menade ju tidigare i veckan att nu är vi uppe 100k tester per vecka, antikropps testerna inräknade. Dock så har PCR testerna minskat i antal, antalet låg under 70k vecka 29.

Löfven kunde lika gärna ha räkna med klamydia-tester också. De är väl ungefär lika relevanta i sammanhanget.

Olyckligt....

Att antalet pcr minskar är av samma anledning som att de minskar hos våra grannar. Det finns helt enkelt inte folk att testa, dvs smittan minskar.
Är det dåligt?
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Jag är väldigt klok.

Lite så här i förbiseende får jag då påpeka att själva poängen med Fas 2 är att man VILL utsätta folk för smitta. Annars är försöket rent meningslöst.

Att du inte förstår detta är fullständigt obegripligt.
Nej, det är det inte. De pågår försök med HIV- och Ebola-vaccin också från och till. Ska man utsätta försökspersonerna där för smitta?

Man får helt enkelt inte utsätta människor för en samhällsfarlig smitta av etiska skäl.

Nu så för att återvända till framtiden. Jag tror att vi till slut får fram ett vaccin. Men till skillnad mot influensa där antikroppar = immunitet och det enda problemet är nya virus som dyker upp varje säsong så kommer problemet vara att:
  1. antikroppar inte säkert skyddar
  2. antikroppar verkar försvinna efter en tid.
  3. antikroppar kan ge ADE eller andra immunitetsproblem.
  4. T-cellsimmunitet som man även inriktar sig emot är en inte helt klarlagd mekanism.
  5. T-cellsaktiviteten avtar efter trettioårsåldern och det är framförallt äldre man vill skydda.
  6. T-celler mer specifikt minnesceller misstänks utlösa cytokinstormar.
  7. framförallt har försök med att ta fram vaccin mot coronavirus misslyckats tidigare med svåra komplikationer till följd.

Vi kommer att i första hand se ett vaccin med ett begränsat immunitetsskydd i tid som gör att livslång immunitet inte uppnås. Det kommer i första hand finnas för att ringa in utbrott. Därför kommer vi att få lära oss leva med SARS-CoV-2 ibland oss och hantera framtida situationer ad hoc. Det kommer att förändra vårt beteende och vanor ungefär på samma sätt som HIV gjorde när det spreds sig över jorden. Nya regler och nya förhållningssätt helt enkelt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
"Det enda man har nu är att vaccinet producerar antikroppar.", fortsätter han. Det är helt fel. Fullständigt obegripligt att någon får för sig att svamla ihop något dylikt. Man har massor med information inom flera områden. Tramskommentar som inte har någon substans.

Men det är ju sant. Det enda man ser är att folk får antikroppar av vaccinet, men vad det egentligen betyder för människor är det ingen som vet. En indikation att vaccinet inte kommer fungera är att det inte fungerade hos apor.
Citera
2020-07-25, 17:05
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Du är svepande skrev jag. Din sans eller sanslöshet är inget jag bryr mig om.
Du använde även ordet nyanserad.

Jag slutar här eftersom det är meningslöst att fortsätta.
Citera
2020-07-25, 17:18
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Du använde även ordet nyanserad.

Jag slutar här eftersom det är meningslöst att fortsätta.

Det beror på att du inte kan läsa. Här är inlägget:

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

Det står alltså: Du verkar mer svepande än nyanserad.
Citera
2020-07-25, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Det var just detta flera av oss varnade för

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/fler-covid-smittade-inom-serviceyrken-pa-turistorter-i-kalmar-lan
Varför kan inte svenskar som andra folkslag hålla sig hemma vid en pandemi?

Som norrmännen?
Citera
2020-07-25, 17:24
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det beror på att du inte kan läsa. Här är inlägget:

Det står alltså: Du verkar mer svepande än nyanserad.
Ja och eftersom jag skrev att jag tyckte två användare var sansade var det det du åsyftade. Du trodde att jag inkluderade mig själv bland de sansade personerna, varför du avslutade inlägget med att säga att du tyckte att jag verkade mer svepande än nyanserad.
Citera
2020-07-25, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saundra
Här är nåt för dig att läsa:
https://www.houstonchronicle.com/coronavirus/article/coronavirus-antibodies-vaccine-fading-covid-15415698.php

Tegnell borde ringa och läxa upp dessa experter från UCSF. Svenska Folkhälsomyndigheten har ju redan uppskattat att kanske 60% av stockholmare redan är immuna tack vare våra världsunika T-celler. Våra toppforskare på karolinska institutet och vår alldeles egne matmatikprofessor Dr Britton borde informera resten av världen vad som gäller!
Citera
2020-07-25, 17:43
Medlem
--- här är 1:A sammanfattningen av Coronaåret 2020---

** 1:B SAMMANFATTNINGEN AV CORONAÅRET 2020 **

-SCB-kurvorna vs FHM-kurvorna-
Nu ska vi kolla lite på SCBs statistik över överdödligheten under Coronautbrottet och jämföra det med FHMs dagliga uppdateringssiffror och se hur pass väl dessa passar in i varandra.
https://www.bildtagg.se/file/uicgl4711smql4n2ls3gvx

Ja från början följer FHMs siffror någorlunda SCBs, visserligen är man typ 5 dagar efter i tid men det får ända bli godkänt. MEN sen händer något mellan den 7 och 11 april då dödstalen/dag går ner på FHMs dagliga presskonferenser medan dom i verkligheten (SCB) steg väldigt brant just dessa dagar och nådde toppen den 13e april på 122 döda/dag, så där blev FHMs kurva en aning fel minst sagt.
FHMs kurva nådde sin topp först 8 dagar senare den 21 april men då bara med 107 döda/dag som maxsiffra.
Nämnas kan också att mellan den 20e och 27e maj sjunker det rullande snittet på antalet döda/dag i SCBs statistik snabbt från 55 döda/dag till 13 döda/dag. Under samma tid steg FHMs rullande snitt från 45 döda/dag till 57 döda/dag,, MEN när sen SCB visar på ett bakslag mellan den 27e maj och den 9 juni där antalet döda per dag stiger till 31 så sjunker naturligtvis FHMs siffror från 57 till 31 döda/dag och hamnar därmed på samma nivå som SCBs kurva. Efter det datumet så ligger FHMs kurva hela tiden högre än SCB, FHM verkar behöva hämta upp ”eftersläpare” i all evighet ser det ut som där på slutet av kurvan…

Hur många döda i Corona har vi ”egentligen” enligt SCBs siffror? ** (OBS. värt att kolla in..) **

Vi kan också observera det faktumet att FHMs kurva startar från 0-linjen den 11 mars medan SCBs överdödlighetskurva startar från typ -20 döda/dag vid samma tidpunkt. Eftersom det rådde en underdödlighet just före Coronautbrottet på ca -20 döda/dag så kanske ”-20” borde vara vår ”nya 0-linje” istället och då borde vi kanske lägga på 20 döda för varje dag som infinner sig efter den 11 mars på SCBs kurva för att fånga upp alla de som dog ”på grund av Corona”, och då gör vi det och ser var vi hamnar.
https://www.bildtagg.se/file/8daccdpbmnqihchmkox3bpu7

Ja nu får vi ju många fler döda i Corona såklart där toppen den 13 april nu ligger på hela 142 döda/dag, men hur många fler döda får vi då totalt? Vi lägger ut kurvorna för det totala antalet +döda sett från den 11 mars så vi får veta…
https://www.bildtagg.se/file/oxaww70ce2p5kx7w7kvkdbz

Oj, nu ser vi skillnaden mellan SCBs kurva på totala överdödligheten räknat från 11 mars OCH samma totala överdödlighet men med ett +20 tillskott för varje dag, fram till datumet 7 juli har vi +5309 döda för den ena kurvan och +7667 döda för kurvan med tillskottet +20 döda/dag. Vi kan alltså ha över 7600 döda ”på grund av Corona” , det vill säga att 7600 färre hade avlidit under denna tidsperiod om inte Coronan kommit till stan…
Men självklart kan vi inte veta hur länge dödsunderskottet/dag hade fortsatt vara på -20 ifall vi inte hade fått Corona i Sverige, MEN i år med den nya hygienstandarden i Sverige där alla andra influensor och kräksjukdomar försvann och där äldre personer och personer tillhörande riskgrupper håller sig isolerade SÅ är det inte alls omöjligt att dödsunderskottet/dag, för alla dödsfall som inte har med Corona att göra, i varje fall legat så lågt som -20 döda/dag under en stor del av tidsperioden, och om det är så måste onekligen minst 7600 ha avlidit på grund av Coronan istället!

OBS: Siffrorna är ett snitt från de 3 dagar som var före det aktuella datumet plus de 3 dagar som var efter det aktuella datumet plus det aktuella datumet förstås.
Citera
2020-07-25, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Exakt! Dessutom finns det många skumma förklaringar till "varför" Sveriges ekonomi skulle klara sig bättre än grannländernas.

"En förklaring till Sveriges pallplats uppges vara att skolorna har hållits öppna, vilket inneburit att föräldrarna kunnat arbeta som vanligt. Produktionen från den privata sektorn spås dessutom minska med fyra procent i förhållande till BNP, vilket bara är en tredjedel av raset som förväntas i övriga euroområdet."

Danmarks statsminister kommer att få svara inför Folketinget varför hon stängde skolorna MOT myndigheternas (FHM) rekommendationer.

"Försiktighetsprincipen" som inte baserar sig på vetenskap uppskattas inte av danskarna.

"Mette Frederiksen talte ikke helt sandt, da hun under nedlukningen af Danmark sagde, at beslutningen blev taget på baggrund af myndighedernes anbefalinger - og det kan få fatale konsekvenser for statsministeren."

Citat.Försiktighetsprincipen" som inte baserar sig på vetenskap uppskattas inte av danskarna.

Det er lodret forkert.

En måned inde i forløbet af Danmarks lock Down havde Mette Frederiksen en vælgeropbakning på 79% til sin corona politik - historisk stor opbakning til en statsminister i Danmark:

https://www.dr.dk/nyheder/politik/mette-frederiksens-popularitet-er-fordoblet-under-corona-krisen
Citera
2020-07-25, 17:54
Medlem
IMBILDENs avatar
Vad är det för apor ni talar om som inte vaccinet hade bitit på?

Jag fattade det som att vaccinet var väl fungerande och att inga apor hade smittats?

https://illvet.se/medicin/sjukdomar/genombrott-coronaviruset-biter-inte-pa-vaccinerade-apor
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in