• 7
  • 8
2020-07-22, 16:26
Medlem
Bra trådstart! Jag finner din observation intressant och korrekt.

Folk saknar disciplin (ska ha omedelbar stimulans) idag. Och man för över det till sina ungar. Det är allt från att föräldrarna ringer till lärarna för att tvinga fram högsta betyg till sina barn, till att barnen ska få allt de pekar på. Det är någon sorts icke-klinisk narcissism vi pratar om.

Givetvis är det här ett beteende som inte skapar några högre värden på sikt. Det bästa är att investera i ungen, inte skämma bort honom/henne. Då får ungen samtidigt svettas för att utvecklas och päronen blir nöjda när ungen lyckas.

Sen kan jag förstå folk som köper en mopedbil till ungen av säkerhetsskäl. De kanske hellre ser att ungen sitter tryggare, än i en öppen moped/scooter. Men nästa fråga är, varför lär du inte ungen att hantera riskerna istället.... det blir någon sorts överbeskyddarverksamhet som inte heller är bra. Och det ser man bland dom här moderna idioterna till "framgångsrika" vuxna som cyklar med reflexväst etc.... tanken är god men vad fan är du så jävla rädd för tänker jag... man lär ungen att det finns ett skydd mot varje potentiellt jävla hot, och vips så har världen blivit en fientlig plats där allt är ett hot.

Citat:
Ursprungligen postat av Hatespawn
Hej!

Jag får uppfattningen att alla i arbetarklassen verkar ha så jävla mkt pengar nu för tiden. Det köps mopedbilar för 100k till barnen, det köps båtar, bilar, motorcyklar, vattenskotrar, det finns inte en unge som inte omedelbart får det TVspel hen vill ha.

Jag minns när jag var liten och vi kunde prata typ "shit, har du hört att Jonas har köpt en nintendo 64?" och Jonas fick en nästan legendstatus. För att inte tala om nes/snes-tiden.

När det var dags för mopeder var det absolut ingen i min bekantskapskrets som fick en ny moped, det var gamla puch dakotas, honda MT5 osv.

Men nu får jag uppfattningen att föräldrarna har en närmast outtömlig kassa med pengar och barnen verkar nästan ta för givet att alla bara "skaffar" den konsoll eller det tv-spel dom vill spela för dagen.

När man sen är 15 så blir det antingen en ny EU moppe eller mopedbil.

Detta är inte i en ort där folk har gjort några miljoner på husaffärer, husen har ökat från 700k till 1400k senaste 10 åren, fin ökning såklart men inga storstadsnivåer
Citera
2020-07-23, 00:18
Medlem
StuGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Man kan ju inte koderna och har inte diats med lika delar hot som studiemotivation och utan föräldrar eller lärare som bryr sig är det inte helt enkelt att redan runt 10års åldern på egen hand förstå konsekvenserna av sina val osv osv.

Förstår du verkligen inte sådana här saker?

Den som är ambitiös i dag i dom lägre samhällsklasserna och är i avsaknad av coachning åt rätt håll lägger sitt driv på försäljning av narkotika etc.

Finns det något land där förutsättningarna är bättre?

Ambitösa men ointelligenta och i avsaknad sv konsekvenstänk och impulskontroll skulle man kunna lägga till.

Ambitiösa personer ur underklassen med konsekvenstänk, intelligens och planeringsförmåga blir t ex småföretagare inom försäljning eller hantverksyrken och satsar på tidig och stabil familjebildning. Inte sällan har de konservativa värderingar där flit värderas - ofta mer än hos medelklassen som lever som tonåringar tills de är 35.
Senast redigerad av StuG 2020-07-23 kl. 00:24.
Citera
2020-07-24, 05:30
Medlem
KognitivDissonanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medlemlos
Som student har du CSN lån och sen bidrag som slutligen landar på runt 10 500kr.i månaden. Utbildningarna är inte undermånliga, om du faktiskt väljer en vettig utbildning och inte tror att en juristutb. i Karlstad kan mäta sig med en i Uppsala. Som ungdom/student så får man bidrag från försäkringskassan till tandvård på 600kr. Vänta två år så har du nästan hela kostnaden för en tandextraktion. Om du hade varit i ett annat land så hade du kunnat glömma fina studiebidraget och tandvårdsbidraget, för att sedan behöva betala avgift till universitet. Grattis du får fan till och med låna kursböckerna gratis på skolans bibliotek om du bara har lite framförhållning.

Busskort för 1000kr? Aldrig hört om för en student, det kostar runt 600kr för ett SL-kort i Stockholm. Det finns billiga hyresrätter för studenter, hyresregleringen gör det förmånligt att hyra studentlägenheter oavsett om du bor i Lund eller Stockholm. Vilket gör att en vanlig person utan rika föräldrar faktiskt har råd med en studentlägenhet även inne i Stockholm.

Du trollar bara eller så har du huvudet uppkört i ditt egna arsle.
Du har bara själv huvudet så långt uppkört i din mammas vagina, att det ekar.

https://www.hemhyra.se/nyheter/sa-ha...studentbostad/
Snitthyra för bostäder från 2014 är 4000kr så räkna med 20% mer nu, så 4800kr. Som någon i ett annat inlägg sade att man inte ens bör räkna med juristutbildningar och annat från småstäder om man vill lyckas. 4800 ja det var mycket av 3000kr-bidraget som räckte till denna hyra. LOL din hjärndöda träspånsskalle.
Citera
2020-07-24, 22:32
Medlem
StuGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KognitivDissonans
Du har bara själv huvudet så långt uppkört i din mammas vagina, att det ekar.

https://www.hemhyra.se/nyheter/sa-ha...studentbostad/
Snitthyra för bostäder från 2014 är 4000kr så räkna med 20% mer nu, så 4800kr. Som någon i ett annat inlägg sade att man inte ens bör räkna med juristutbildningar och annat från småstäder om man vill lyckas. 4800 ja det var mycket av 3000kr-bidraget som räckte till denna hyra. LOL din hjärndöda träspånsskalle.

Tungt att inte få 100% av hyran betald av staten! Oj voj!
Kanske finns andra länder att studera i?

Om man inte har råd får man antingen skaffa billigare bostad (inneboende, mer perifert) och eller ta ett jobb.
Citera
2020-07-25, 07:43
Medlem
KognitivDissonanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StuG
Tungt att inte få 100% av hyran betald av staten! Oj voj!
Kanske finns andra länder att studera i?

Om man inte har råd får man antingen skaffa billigare bostad (inneboende, mer perifert) och eller ta ett jobb.
Ja det är skitlätt att bara ta ett jobb. Finns överallt bara att gripa tag. Sträcker ut handen så får du ett. Lika lätt som fånga en sill med handen från båten. Det är ju busenkelt! Sågspånsskalle.

Sedan skriver ni sågspånsskallar till mig precis som om jag vore student som är missnöjd, jag är sedan länge högutbildad och klarade mig utan lån och gick ut med bäst betyg, fina meriter då jag även jobbat 70 % vid sidan och 100k på kontot. Men jag hade tur, tur i genetik kring att fått en hjärna istället för sågspån, samt tur att fixat ett jobb under studietiden. Jag har vett att se detta glasklart, och jag till skillnad från er har hjärnmassa att förstå, medan ni har sågspån istället för hjärnmassa. Då blir det inte så många tankar tänkta.
Senast redigerad av KognitivDissonans 2020-07-25 kl. 07:47.
Citera
2020-07-25, 09:08
Bannlyst
Ja det är väl bara se lyxfällan så har man sambandet klart för sig.
Citera
2020-07-25, 09:36
Medlem
Lätt att svara på - en del har mindre pengar/mindre råd än andra - andra har meer råd/mycket meer råd o extremt mycket mer råd - vi har fått massor med nya miljardärer o f f a dolda sådana - de dolda är de som äger hyreshus - de är mycket fler än vad folk tror.

Det har blivit bättre för de som sålt (dock var detta ännu bättre en period) o lagt ner företag

När vi levde i en ekonomi med i stort inga pengar hade folk inte råd.* Sen blir det mer pengar mer kostnader o de som rannzakar får meer pengar över.

*det var inte heller nämnvärda pengar på att sniiikaa - pengarna var så småå o allt var såå billigt

Låt oss säga att vi nästa år tripplar nettolönerna o tripplar kostnaderna - vad händer då - jo de som idag kan spara ett antal 1,000 kr varje månad kan spara 3 x mer - om de vill.

Men de stoora vinnarna är de som lyckas sniiikaa o parazitera - t ex de som bor i stooor BR med NOLL i avgift o fortsätter med detta. De som har mer eller mindre betalda hyreshus o icke att förglömma - de som bor graatiiis hemma.

Så ju högre kostnader som man klarar av - desto större vinst blir det om man lyckas sniiikaa.
Citera
2020-08-29, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hash
Jag har många gånger funderat över svenskens konsumtion.
Så jäkla svårt att förstå att många åker runt med lyxbilar, prisbild mellan 500-1500k.
Har vi verkligen så många miljonärer i Sverige?

Själv har jag högre lön än medellön i Sverige, likaså min sambo.
Bruttolön har vi tillsammans över 100k/månad.
Min budget på bil ligger max på 200k.

Hur i helvete har så många råd med att köpa bilar mellan en halv mille till en mille?
Vad är det jag har missat?

Hur kan du INTE ha råd att köpa en bil för 500-1000k med de lönerna? Vad bränner du alla pengar på egentligen? Det handlar om prioriteringar som vanligt, du prioriterar uppenbarligen inte en dyr bil...
Citera
2020-08-31, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pallot
Sedan är det också det största gapet mellan botten och toppen i samhället sedan 30-talet, vilket är dåligt för stabiliteten i politiken. En av tio svenskar har 1 miljon på bankontot (inte aktier/fonder, utan på kontot) samtidigt som en stor del av befolkningen skulle ha svårt att klara en engångsutgift på 15.000. Detta är problematiskt, eftersom det skapar spänningar i samhället.
Menar du vad du skriver, att en av tio svenskar har 1 miljon kronor på sitt konto (alltså att 1 miljon svenskar har 1 miljon kronor på sitt bankkonto), eller missuppfattar jag dig nu? Jag ställer mig ganska tveksam till de påståendet...
Citera
2020-08-31, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kramiz1
Hur kan du INTE ha råd att köpa en bil för 500-1000k med de lönerna? Vad bränner du alla pengar på egentligen? Det handlar om prioriteringar som vanligt, du prioriterar uppenbarligen inte en dyr bil...
Klart han har råd men då måste man försaka nåt annat. 100k brutto på två pers är ju inte enormt mycket om de har villa, sommarställe och gör nån utlandsresa per år, själv ligger jag själv på 70k brutto och frugan driver eget så hon tar bara ut lön när hon behöver nåt.. nu lever vi extremt gott men skulle inte slänga en mille på en bil i dagsläget (har 2 bättre begagnade bilar redan till ett värde av 3-400k typ).
Citera
2020-08-31, 21:02
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KognitivDissonans
Ja det är skitlätt att bara ta ett jobb. Finns överallt bara att gripa tag. Sträcker ut handen så får du ett. Lika lätt som fånga en sill med handen från båten. Det är ju busenkelt! Sågspånsskalle.

Sedan skriver ni sågspånsskallar till mig precis som om jag vore student som är missnöjd, jag är sedan länge högutbildad och klarade mig utan lån och gick ut med bäst betyg, fina meriter då jag även jobbat 70 % vid sidan och 100k på kontot. Men jag hade tur, tur i genetik kring att fått en hjärna istället för sågspån, samt tur att fixat ett jobb under studietiden. Jag har vett att se detta glasklart, och jag till skillnad från er har hjärnmassa att förstå, medan ni har sågspån istället för hjärnmassa. Då blir det inte så många tankar tänkta.

Du gjorde alltså det som du påstår inte går att göra? Det är väldigt många som studerar och arbetar samtidigt, trodde du att du var unik?
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in