2020-07-24, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Ingen har bekräftat att föräldrarna var scientologer. Och varför skulle döttrarna få psykofarmaka för sin ME? Det är ju en fysisk sjukdom och inte en psykisk, så vitt jag har förstått. Eller missförstår jag dig?

Det kan man diskutera. Fel forum och tråd dock.
Kommer vi någon vart med detta?
Hur som helst så var nog tjejerna understimulerade när man tog bort skolan, tog bort fotboll, tog bort piano, schemalade vänners besök......
Citera
2020-07-24, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Det är helt enkelt väldigt osannolikt att TVÅ, intelligenta, välsituerade, ostraffade, icke psykiskt sjuka fullt arbetsföra föräldrar samtidigt skulle planera och besluta sig för att brutalt mörda sina två barn för att dessa just nu var sjuka i något som hade god prognos.
Det är enormt mycket mer sannolikt att det finns något mer bakom tragedi som inte offentliggjorts.
Elitism? Sekt? Relationsproblem? Hämnd? Eller trots allt psykisk vanföreställning?

Det övermaskade avskedsbrevet hade kanske kunnat sätta ljus på vad som egentligen var fel om mindre hade maskats. För något mer/annat var definitivt väldigt fel.
Inga sjuka/ME-sjuka barn ska vara rädda för att också deras föräldrar ska mörda dem - för föräldrar gör helt enkelt aldrig så för att barn är sjuka. Inte ens i Bjärred.
Vem säger att de inte var psykiskt störda?
Det tycker jag verkar uppenbart att de var.
Citera
2020-07-25, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galea
Det kan man diskutera. Fel forum och tråd dock.
Kommer vi någon vart med detta?
Hur som helst så var nog tjejerna understimulerade när man tog bort skolan, tog bort fotboll, tog bort piano, schemalade vänners besök......
Hade barnen några socialakontakter överhuvudtaget?
Det känns som att de har blivit medvetet isolerade och bortknipsade från omvärlden. Och varför blev de det? En sjuk kontrollerande far skulle jag tro som odlade sin psykos och dominerade sin fru.
Jag fattar inte hur skolan inte reagerade på barnens situation. Hur hade barnen det? Är det någon som vet?
Citera
2020-07-25, 10:37
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marimekko74

Polisutredarna uppgav på pressträffen december 2018 att man inte funnit något som indikerat att det funnits någon bakomliggande psykisk sjukdom hos föräldrarna.

Båda föräldrarna arbetade som vanligt fram till julledigheten med rätt krävande jobb. Oskars chef hade haft planeringsmöte för kommande månader med Oskar stracks före jul, där chefen uppgav att allt var som vanligt. Oskar skulle också återigen hålla i ett återkommande seminarium med många deltagare 9/1. Det var detta han uteblev från, vilket gjorde att man började leta efter honom och familjen och hittade dem döda samma dag.

Det har framkommit att ingen närstående har misstänkt att mord- eller suicidplaner smiddes. Sannolikt har inte heller Oskar eller Hanna då framstått som uppenbart allvarligt psykiskt sjuka.

Dock bör man lägga in i vågskålen att Oskars syster är förespråkare för en organisation som motarbetar psykiatrisk sjukvård och medicinering. Organisationen anser att en psykisk sjuk person inte ska söka hjälp inom sjukvården.
Om någon av föräldrarna i Bjärred också delade dessa åsikter är oklart.

Att den som mördar sina barn är ”knäpp” är det nog ingen tvekan om. Men steget till att denna ”knäpphet” ska bero på en psykisk sjukdom ställer krav på annat sjukligt abnormt beteende som inte verkar ha förekommit hos föräldrarna.

Mord på egna barn beror ofta på psykisk sjukdom hos föräldern, men inte alltid. Även hämnd, separation, rädsla för avslöjanden av hemligheter eller ekonomiska problem förekommer.
Sk yttre hot som är på väg radera den tillvaro som man byggd upp för sig själv och barnen.

Det märkliga med händelsen i Bjärred är att ingenting av detta verkar ha förelegat.
I alla fall så vitt polisen officiellt gått ut med.
Citera
2020-07-25, 11:27
Medlem
Citat:

Det har förekommit ganska mycket diskussion här om huruvida föräldrarna var sjuka eller inte, även om de (juridiskt sett) inte led av någon allvarlig psykisk störning. Rätt många inlägg har handlat om att man kan utgå från att föräldrarna troligtvis var deprimerade, eftersom de flesta människor som tar sina liv lider av just depression. Postare som har erfarenhet av människor med depression, har beskrivit hur väl en del av de sjuka lyckas dölja sina depressioner för omgivningen.

Citat:
Ursprungligen postat av develi
Inte helt övertygad. Eftersom allt mellan chefer i ledande position till andra med dold depression kan spela rollspel och chocka omgivningen fullständigt.
Hur många anställda, hur många vänner, partners, hur många föräldrar förstod inte (vid su.)
Nedstämdhet ja, sorg likaså, vemod. Grubblande, tankfull, frånvarande stundvis går att vifta bort och skylla på annat.
De här var utmattade och dubbelarbetande, oroliga för sina barns hälsa.

Jag tror det lyste igenom men jag tror de ändå upprätthöll en hög grad av normalitet mot döttrarna.
Jag tror de bortförklarade likt många föräldrar gör i andra frågor enligt klassiska små grytor har också öron med samtal och tårar på natten.
Moa var 14 och talbar. Agnes barnvakt stod henne nära och var där varje söndag. Olika lärare besökte huset.
Jag tror det är väldigt svårt att förstå hur väl en depression kan döljas av vissa med redan hög integritet.

Jag har inte stor erfarenhet av personer med depressioner, men jag tänker att det måste kosta på att under en längre tid dölja sin psykiska ohälsa och att spela rollspel? Hur länge orkar man hålla på så? Därför undrar jag om föräldrarna hade nått en punkt där de helt enkelt inte orkade hålla skenet uppe längre, utan situationen började bli ohållbar. Bubblan skulle spricka. Blev mord och självmord den "enklaste" utvägen? Att bara få ett slut på allt lidande.
Citera
2020-07-25, 11:46
Medlem
Citat:

Fortfarande är det (för mig) en gåta att två föräldrar kan bli exakt lika deprimerade samtidigt (om de nu var det - vad nu polisen menade med "psykisk sjukdom"), hur två föräldrar väljer att ge upp exakt samtidigt, hur två förälder kan enas om en sådan extrem sak som att mörda de egna barnen, att två föräldrar fullföljer dödsplanen utan att någon av dem vaknar till sans och istället kallar på hjälp, att två föräldrar båda kan hålla skenet uppe och spela sina rollspel utan att någon av dem röjer sig och skapar oro hos släktingar eller andra i deras omgivning.

Men detta har också diskuterats i det oändliga i tråden, så nu bidar jag bara till ytterligare rundgång.
Citera
2020-07-25, 13:30
Medlem
Citat:
Polisutredarna uppgav på pressträffen december 2018 att man inte funnit något som indikerat att det funnits någon bakomliggande psykisk sjukdom hos föräldrarna.

Båda föräldrarna arbetade som vanligt fram till julledigheten med rätt krävande jobb. Oskars chef hade haft planeringsmöte för kommande månader med Oskar stracks före jul, där chefen uppgav att allt var som vanligt. Oskar skulle också återigen hålla i ett återkommande seminarium med många deltagare 9/1. Det var detta han uteblev från, vilket gjorde att man började leta efter honom och familjen och hittade dem döda samma dag.

Det har framkommit att ingen närstående har misstänkt att mord- eller suicidplaner smiddes. Sannolikt har inte heller Oskar eller Hanna då framstått som uppenbart allvarligt psykiskt sjuka.
.
Har polisen sagt det du påstår, med de orden?

Vilka närstående har vittnat om föräldrarnas psykiska status, för du är väl inte på väg att försöka skapa ytterligare en egen frågeställning utan belägg?

Finns det enligt dig ingen möjlighet att dölja psykiskt besvär och klara av krävande arbetsuppgifter trots att man är psykiskt sjuk?

Tänk efter nu för du sätter din yrkeskunskap i pant när du svarar.
Citera
2020-07-25, 14:10
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Fortfarande är det (för mig) en gåta att två föräldrar kan bli exakt lika deprimerade samtidigt (om de nu var det - vad nu polisen menade med "psykisk sjukdom"), hur två föräldrar väljer att ge upp exakt samtidigt, hur två förälder kan enas om en sådan extrem sak som att mörda de egna barnen, att två föräldrar fullföljer dödsplanen utan att någon av dem vaknar till sans och istället kallar på hjälp, att två föräldrar båda kan hålla skenet uppe och spela sina rollspel utan att någon av dem röjer sig och skapar oro hos släktingar eller andra i deras omgivning.

Men detta har också diskuterats i det oändliga i tråden, så nu bidar jag bara till ytterligare rundgång.

Jag tror inte att något var "exakt" i det långa händelseförloppet. Det gick förmodligen upp och ner till en början. Sen tror jag att den ena var mer under isen än den andre men att båda var bortom förnuft när beslutet togs.
Folk hade ju uppfattat att föräldrarna hade det jobbigt men ingen kunde se detta komma som rektorn sa. Vem kunde ana något dylikt?
Senast redigerad av MeggieCleary 2020-07-25 kl. 14:31.
Citera
2020-07-25, 16:04
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Har polisen sagt det du påstår, med de orden?

Vilka närstående har vittnat om föräldrarnas psykiska status, för du är väl inte på väg att försöka skapa ytterligare en egen frågeställning utan belägg?

Finns det enligt dig ingen möjlighet att dölja psykiskt besvär och klara av krävande arbetsuppgifter trots att man är psykiskt sjuk?

Tänk efter nu för du sätter din yrkeskunskap i pant när du svarar.

Just faktumet att ingen bakomliggande psykisk sjukdom verkar ha förelegat har diskuterats fram och tillbaka många gånger i denna tråd. Hurvida man skulle kunna vara psykiskt sjuk - samtidigt två vuxna jurister på olika arbetsplatser under flera månader - utan att omgivningen skulle reagerat, har också diskuterats.

Polisutredarna är väl egentligen de som efter ett 50-tal intervjuer med föräldrarnas omgivning kan ha skapat sig en mer välgrundad uppfattning kring förekomst av tecken på eventuell bakomliggande psykisk sjukdom.
När polisutredarna på pressträffen i december 2018 uttalade sig om hur barnen mördats, att Hanna var strypt och att Oskar var den som hängt sig, omtalades också att man inte funnit något som talade för bakomliggande psykisk sjukdom hos föräldrarna.

Vill du få det serverat och ordagrant citerat med länkar och citat från namngivna polisutredare får du nog be din sekreterare göra det åt dig. Tror knappast att någon postare här vill lägga ner tid på det.
Senast redigerad av Solglittret 2020-07-25 kl. 16:29.
Citera
2020-07-25, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Jag tror inte att något var "exakt" i det långa händelseförloppet. Det gick förmodligen upp och ner till en början. Sen tror jag att den ena var mer under isen än den andre men att båda var bortom förnuft när beslutet togs.
Folk hade ju uppfattat att föräldrarna hade det jobbigt men ingen kunde se detta komma som rektorn sa. Vem kunde ana något dylikt?

Jag tror precis som du: ”ingen såg det komma.” Ingen kunde tro att föräldrarna skulle utplåna hela familjen. Det är ju tack och lov väldigt ovanligt att föräldrar gör så. Det är väl därför ingenting som vi går omkring och spanar efter.

Däremot försöker väl de flesta av oss vara lyhörda inför familjer som har det jobbigt och framför allt inför barn som har jobbiga livssituationer. Detta gäller särskilt för alla som arbetar inom yrken där man har en särskild skyldighet att reagera när barn far illa.

Flickan Esmeralda, hon som kallades ”Lilla Hjärtat”, for så illa i sin familj att hon slutligen avled. Även om Lilla Hjärtat hade lyckats överleva föräldrarnas försummelser – om hon inte hade avlidit just precis den där ödesdigra kvällen när hon dog och virades in i plast – så hade vi nog ändå blivit väldigt upprörda om det uppdagats hur föräldrarna hade betett sig mot barnet, och över alla de hemska omständigheter som den lilla tvingats att leva med.

Jag kan inte låta bli att undra över om vi hade tänkt ungefär på samma sätt om flickorna i Bjärred: även om deras liv hade skonats, skulle vi ändå ha blivit förfärade över hur de två hade tvingats leva sin sista tid i livet? Du har säkert rätt i att föräldrarna var ”bortom förnuft” på mordnatten. Men jag har så väldigt svårt att tro att ”allt var som vanligt” där hemma, fram till mordögonblicket.

Vad kan vi lära av detta? Kanske att man inte ska lämna krisande familjer med barn i fred? Skolan har ju redan förändrat sina rutiner och infört obligatorisk orosanmälan när barn inte vistats i skolan under en period.
Citera
2020-07-25, 17:11
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Det har väl inte kommit några uppgifter om vilken våning personerna dog på.
Döda kroppar kan förflyttas.
De poliser som var först på plats har berättat vad de kunde iaktta runt munnen på den ena flickan och på mammans täcke och kudde. Utifrån dessa uppgifter kan man fastslå att åtminstone den äldsta flickan och mamman har bragts om livet i sina respektive sovrum.
Citera
2020-07-26, 07:39
Medlem
Citat:
Just faktumet att ingen bakomliggande psykisk sjukdom verkar ha förelegat har diskuterats fram och tillbaka många gånger i denna tråd. Hurvida man skulle kunna vara psykiskt sjuk - samtidigt två vuxna jurister på olika arbetsplatser under flera månader - utan att omgivningen skulle reagerat, har också diskuterats.

Polisutredarna är väl egentligen de som efter ett 50-tal intervjuer med föräldrarnas omgivning kan ha skapat sig en mer välgrundad uppfattning kring förekomst av tecken på eventuell bakomliggande psykisk sjukdom.

Du vill helt enkelt ha en monolog där du oemotsagd får föra fram dina egna teorier och göra dina egna tolkningar till sanningar.

Polisen har varken kunskap eller uppdrag att göra psykiatriska utredningar, särskilt inte på döda personer. Det uttalande som gjordes handlade om ifall någon av föräldrarna hamnade inom det samhället juridiskt betecknar som ”allvarlig psykisk störning” vid tillfället för gärningen. Det är en vattendelare som juridiskt fördelar gärningsmän till kriminalvård resp. rättspsykiatri.

Att påstå att samtliga kriminella i detta landet som inte döms till sluten psykiatrisk vård skulle vara psykiskt friska är både befängt och extremt okunnigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in