2020-07-21, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Det är helt enkelt väldigt osannolikt att TVÅ, intelligenta, välsituerade, ostraffade, icke psykiskt sjuka fullt arbetsföra föräldrar samtidigt skulle planera och besluta sig för att brutalt mörda sina två barn för att dessa just nu var sjuka i något som hade god prognos.
Det är enormt mycket mer sannolikt att det finns något mer bakom tragedi som inte offentliggjorts.
Elitism? Sekt? Relationsproblem? Hämnd? Eller trots allt psykisk vanföreställning?

Det övermaskade avskedsbrevet hade kanske kunnat sätta ljus på vad som egentligen var fel om mindre hade maskats. För något mer/annat var definitivt väldigt fel.
Inga sjuka/ME-sjuka barn ska vara rädda för att också deras föräldrar ska mörda dem - för föräldrar gör helt enkelt aldrig så för att barn är sjuka. Inte ens i Bjärred.
Vad du anser är osannolikt och vad som de facto hände är två vitt skilda saker. Din fantasi är helt fantastisk och du VILL inte se det som är uppenbart.
Citera
2020-07-21, 17:39
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Vad du anser är osannolikt och vad som de facto hände är två vitt skilda saker. Din fantasi är helt fantastisk och du VILL inte se det som är uppenbart.

Det som är helt uppenbart är att diagnosen barn-ME aldrig räcker som förklaring till att föräldrar mördar två ME-sjuka barn. Det finns inte.
Det var något annat som var väldigt fel i Bjärred.
Citera
2020-07-21, 17:40
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Du begriper fortfarande inte. Folk tar inte alltid rationella beslut. De har levt i en oro och ett helvete mycket länge. Du kommer aldrig begripa. Dessa föräldrar tog ett beslut som kommer gå till historien - inte pga att det är en mörkläggning utan för att de tog ett beslut ingen förälder någonsin får ta. Aldrig någonsin.

Likt mamman i Gårdsten som skar halsen av sina barn och sej själv samma dag som de skulle bli vräkta.
Hade väl varit bättre att tälta än att anse att barnen har det bättre som döda.
Citera
2020-07-21, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Likt mamman i Gårdsten som skar halsen av sina barn och sej själv samma dag som de skulle bli vräkta.
Hade väl varit bättre att tälta än att anse att barnen har det bättre som döda.
Japp. Dåliga beslut. Problemet med Bjärred är att föräldrarna, båda föräldrarna, planerade detta under ett halvår. Förjävligt.
Citera
2020-07-21, 17:43
Medlem
Citat:
Det som är helt uppenbart är att diagnosen barn-ME aldrig räcker som förklaring till att föräldrar mördar två ME-sjuka barn. Det finns inte.
Det var något annat som var väldigt fel i Bjärred.
Det räckte för dessa två föräldrar. Varför har du så svårt att sätta dig in i andras människors tankar och måenden? Har du inte empati tillräckligt?
Citera
2020-07-21, 19:00
Medlem
Citat:
Det är helt enkelt väldigt osannolikt att TVÅ, intelligenta, välsituerade, ostraffade, icke psykiskt sjuka fullt arbetsföra föräldrar samtidigt skulle planera och besluta sig för att brutalt mörda sina två barn för att dessa just nu var sjuka i något som hade god prognos.
Det är enormt mycket mer sannolikt att det finns något mer bakom tragedi som inte offentliggjorts.
Elitism? Sekt? Relationsproblem? Hämnd? Eller trots allt psykisk vanföreställning?

Det övermaskade avskedsbrevet hade kanske kunnat sätta ljus på vad som egentligen var fel om mindre hade maskats. För något mer/annat var definitivt väldigt fel.
Inga sjuka/ME-sjuka barn ska vara rädda för att också deras föräldrar ska mörda dem - för föräldrar gör helt enkelt aldrig så för att barn är sjuka. Inte ens i Bjärred.

Föräldrarna var inte friska, det finns inte något förmildrande för deras beslut att avsluta sina och barnens liv på grund av sjukdom. Att Hanna inte klarade av att ta sitt eget liv efter barnens är inte heller förmildrande för det hon gjort.
Citera
2020-07-21, 20:52
Medlem
I detta fallet kan man inte utgå från vad som är normal eller hur man själv ser det.
Därför är det så svårt att förstå. Vi måste helt enkelt förlita oss på att polisen har gjort en ordentlig utredning och lita på vad de säger. Att båda föräldrarna bestämde sig för att utplåna hela familjen på grund av barnens sjukdom.

Det är inte ett acceptabelt beslut som vi kan förstå, men vi måste acceptera att omständigheter har gjort att dessa föräldrar fattat detta beslut. Vad som ligger bakom att de fattat detta beslut VET VI INTE men vårt förstånd kan tala om för oss att de naturligtvis haft psykisk ohälsa som inte varit känd eller framkommit i sådan grad att det blev så här.

Varför hålla på att misstro det som framkommit för att vi inte kan förstå.
Var istället glad att du inte är i samma tillstånd så att deras beslut känns som det enda rätta.
Det är inte lätt att förstå en sjuk hjärna och rakt inte TVÅ som triggat varandra.

Rena dumheter att tro att polisen skulle mörka att bara en var skyldig utan att det läckt ut från flera både inom polisen och anhöriga.
Citera
2020-07-21, 22:30
Medlem
Det är ju ingen här som med säkerhet kan säga vad som var anledningen till morden. Det enda vi vet är det som polis och anhöriga tillsammans bestämt sig för att förmedla till allmänheten.

Vi vet inte om det är motiverat att föra en starkt polariserad diskussion om varför barnen mördades: var det för att barnen var sjuka som de mördades? Eller var det inte på grund av sjukdomen ME som de miste livet?

Kanske är svaret på frågan mer sammansatt och mångfacetterat än vi tror. Kanske är barnens sjukdom en del av svaret, och även den del som kändes mest lämplig att förmedla till en undrande allmänhet.

Kanske fanns det även andra delar - fler anledningar än enbart barnens sjukdom som ledde fram till morden. Anledningar som fanns noterade i avskedsbrevet; eller anledningar som föräldrarna tog med sig i graven utan att ha förklarat.

Fortfarande tycker jag att det mest gåtfulla är hur det kunde komma sig att ingen i familjens närhet kunde ana att föräldrarna var så illa däran som de tydligen var.
Citera
2020-07-22, 18:11
Medlem
Scientologys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
I och med att dödsorsaken var strypning(kvävning och det i vart fall inte framgått att barnen fått lugnande medicinering innan, tror jag inte en sekund på nåt slags barmhärtighetsmord. Det verkar snarare vara ett verk av föräldrar som hatar sina barn.

Ja, eller älskar sig själva så hårt att de inte tror sig kunna ta miste på sin gudomliga insiktsfullhet. Då och där blir allt annat sekundärt.
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Just det! Scientologer avskyr psykofarmaka. Och döttrarna var dömda till ett liv med just det

Ja. det är ett intressant faktum!
Citera
2020-07-22, 19:07
Medlem
Citat:
Just det! Scientologer avskyr psykofarmaka. Och döttrarna var dömda till ett liv med just det
Ingen har bekräftat att föräldrarna var scientologer. Och varför skulle döttrarna få psykofarmaka för sin ME? Det är ju en fysisk sjukdom och inte en psykisk, så vitt jag har förstått. Eller missförstår jag dig?
Senast redigerad av Picasso2 2020-07-22 kl. 19:45.
Citera
2020-07-22, 23:04
Medlem
Citat:
Ingen har bekräftat att föräldrarna var scientologer. Och varför skulle döttrarna få psykofarmaka för sin ME? Det är ju en fysisk sjukdom och inte en psykisk, så vitt jag har förstått. Eller missförstår jag dig?
Oj, var längesen jag skrev det, men tror många med ME behandlas med antidepressiva, mycket smärtstillande och annat..Jag tror inte heller de var scientoiloger men osäkerheten finns..
ps. ska uppdatera mig här, kanske kommit nåt nytt.
Citera
2020-07-22, 23:08
Medlem
Citat:
Oj, var längesen jag skrev det, men tror många med ME behandlas med antidepressiva, mycket smärtstillande och annat..Jag tror inte heller de var scientoiloger men osäkerheten finns..
ps. ska uppdatera mig här, kanske kommit nåt nytt.
Och JAG ska be DIG om ursäkt! Tittade inte ens efter när ditt inlägg skrevs. Så - vi glömmer de här inläggen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in