• 1
  • 2
2020-07-13, 17:16
Medlem
Luftgevars avatar
Hej,

Har köpt på mig en jävla massa aktier i Hufvudstaden A idag.
Substansrabatten är ju helt sjuk nu, bolaget har eget kapital på 188 kr per aktie men handlas till 113 kr vid tillfället, dvs 67% rabatt.
Citera
2020-07-14, 12:57
Medlem
142kr/aktie vad jag kan se
Citera
2020-07-14, 15:13
Medlem
eat2grows avatar
Du har räknat fel på rabatten. Det stämmer att substansen är 188kr per aktie, men rabatten räknas ut genom att ta differensen (188-114kr=74kr i differens) delat med substansvärdet. Alltså 74/188=ca 39% i rabatt per aktie. Fortfarande en enorm rabatt och jag ligger själv tung i Hufvudstaden, fastighetsaktier har släpat efter rejält under återhämtningen. Här är en bra sida för att kolla på substanser och premier för fastighetsbolag: https://fbindex.se/fbi/#/index
Citera
2020-07-17, 17:43
Medlem
Luftgevars avatar
Så anrika Hufvudstaden är nu det listade bolag med störst rabatt bland alla fastighetsbolaget. Hela 41% ligger den på och bolaget löper ingen risk med lån eller så pga 10-15% belåningsgrad. Bästa lägena och internationella stora kunder. Finns både stor kurspotential och stabila utdelningar som ökar över tid. Kan man få bättre potential sett till risk i dagens kurs?
Citera
2020-07-17, 23:37
Medlem
Jag klev på idag, må hända bara 8 aktier, men kommer pynta in mer närmaste tiden.
Känns väl som att det kan vara köpläge ett tag framöver? Eller är jag helt ute och cyklar här?
Citera
2020-07-17, 23:46
Medlem
Luftgevars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slampen
Jag klev på idag, må hända bara 8 aktier, men kommer pynta in mer närmaste tiden.
Känns väl som att det kan vara köpläge ett tag framöver? Eller är jag helt ute och cyklar här?
Ett bolag till 40% rabatt med en historisk rabatt på cirka 10% skulle jag säga är köpläge
Citera
2020-07-17, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luftgevar
Ett bolag till 40% rabatt med en historisk rabatt på cirka 10% skulle jag säga är köpläge

Det jag menar: Det lär ju vara köpläge x antal månader framöver? Har svårt att se att det helt plötsligt är tillbaka på 10% rabatt första augusti.
Citera
2020-07-24, 23:09
Medlem
Luftgevars avatar
Snart handlas Hufvudstaden till 43% rabatt... otroligt fina nivåer att köpa in sig på.
3.5% direktavkastning.
Citera
2020-07-25, 04:09
Medlem
Citat:
Snart handlas Hufvudstaden till 43% rabatt... otroligt fina nivåer att köpa in sig på.
3.5% direktavkastning.
Ja verkar underligt med detta brutala ras. Finns det någon rimlig förklaring till att marknaden har reagerat så pass negativt? Ses det som övervärderat? ABG Sundal Collier sänker till 120. Men kursen ligger ju nu runt 109. Hur är det med tex. Insider köp på sistone? Det verkar ju rätt så märkligt denna kurs slakt? Men i bland så är ju marknaden helt ologisk också och det är ju möjligt att så har hänt i detta fall? Jag såg något liknande med PEAB under Corona krisen. Trots en ständig ström av order så gick kursen stadigt ned. Men på lång sikt så visar sig det rätta värdet alltid tack och lov. Bara att marknaden är lite efter ibland. Men desto större chans att köpa på sig lite billigt! Så om allt står rätt till med bolaget och förutsättningarna i övrigt så lär nog det rätta värdet visa sig för eller senare. Men om du inte riktigt tror på det hela så är nog mitt råd att lämna och hitta något bättre. Allt bäst!
Senast redigerad av Trxhobit 2020-07-25 kl. 05:08.
Citera
2020-07-25, 09:49
Medlem
Luftgevars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trxhobit
Ja verkar underligt med detta brutala ras. Finns det någon rimlig förklaring till att marknaden har reagerat så pass negativt? Ses det som övervärderat? ABG Sundal Collier sänker till 120. Men kursen ligger ju nu runt 109. Hur är det med tex. Insider köp på sistone? Det verkar ju rätt så märkligt denna kurs slakt? Men i bland så är ju marknaden helt ologisk också och det är ju möjligt att så har hänt i detta fall? Jag såg något liknande med PEAB under Corona krisen. Trots en ständig ström av order så gick kursen stadigt ned. Men på lång sikt så visar sig det rätta värdet alltid tack och lov. Bara att marknaden är lite efter ibland. Men desto större chans att köpa på sig lite billigt! Så om allt står rätt till med bolaget och förutsättningarna i övrigt så lär nog det rätta värdet visa sig för eller senare. Men om du inte riktigt tror på det hela så är nog mitt råd att lämna och hitta något bättre. Allt bäst!
Ja i min mening så handlar marknaden ner aktien för mycket. Jag har svårt att se att det underliggande värdet på fastigheterna/hyrorna/uthyrning kommer falla med 43%. Visst att det kommer bli svårare för butiker/kontor och så vidare men dom som kommer ryka först är väl inte dom som är belägen mitt i Stockholms innerstad?

Luftgevär lämnar en köprekommendation med en långsiktig riktkurs på 175 kr (180)
Citera
2020-07-26, 13:46
Medlem
Citat:
Ja i min mening så handlar marknaden ner aktien för mycket. Jag har svårt att se att det underliggande värdet på fastigheterna/hyrorna/uthyrning kommer falla med 43%. Visst att det kommer bli svårare för butiker/kontor och så vidare men dom som kommer ryka först är väl inte dom som är belägen mitt i Stockholms innerstad?

Luftgevär lämnar en köprekommendation med en långsiktig riktkurs på 175 kr (180)

Nja, marknaden är osäker på hur hyror skall tas ut framöver, också i A-lägen.
Kan ligga mycket investeringar framåt i tiden att göra kontorlokaler mindre, ännu kortare kontraktsperioder osv - större flexibilitet.
Det är trots allt få Retail aktörer som styr.
Ex. NK i Sthlm måste över på lägre fast hyra och större prestationsbaserad del, eller helt prestationsbaserad del - Om någon skall se de fördelaktigt att hyra där istället för att sälja sina produkter via Amazon.

Tror Hufvudstaden drabbas hårt, just för att deras lokaler är dyra.
Citera
2020-08-20, 23:11
Medlem
Luftgevars avatar
Hufvudstaden agerade draglok för dagen i min portfölj
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto