2020-07-24, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det verkar inte så.
Ja. Men man bör också beakta detta:

Citat:
Abstract
Identification of immunogenic targets of SARS-CoV-2 is crucial for monitoring of antiviral immunity and vaccine design. Currently, mainly anti-spike (S)-protein adaptive immunity is investigated. However, also the nucleocapsid (N)- and membrane (M)-proteins should be considered as diagnostic and prophylactic targets. The aim of our study was to explore and compare the immunogenicity of SARS-CoV-2 S-, M- and N-proteins in context of different COVID-19 manifestations. Analyzing a cohort of COVID-19 patients with moderate, severe, and critical disease severity, we show that overlapping peptide pools (OPP) of all three proteins can activate SARS-CoV-2-reactive T-cells with a stronger response of CD4+ compared to CD8+ T-cells. Although interindividual variations for the three proteins were observed, M protein induced the highest frequencies of CD4+ T-cells, suggesting its relevance as diagnostic and vaccination target. Importantly, patients with critical COVID-19 demonstrated the strongest T-cell response, including the highest frequencies of cytokine-producing bi- and trifunctional T-cells, for all three proteins. Although the higher magnitude and superior functionality of SARS-CoV-2-reactive T-cells in critical patients can also be a result of a stronger immunogenicity provided by severe infection, it disproves the hypothesis of insufficient SARS-CoV-2-reactive immunity in critical COVID-19. To this end, activation of effector T-cells with differentiated memory phenotype found in our study could cause hyper-reactive response in critical cases leading to immunopathogenesis. Conclusively, since the S-, M-, and N-proteins induce T-cell responses with individual differences, all three proteins should be evaluated for diagnostics and therapeutic strategies to avoid underestimation of cellular immunity and to deepen our understanding of COVID-19 immunity.

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.05.13.20100636v1
Citera
2020-07-24, 20:40
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Du fattar ju inte. Du gör en väldigt bra liknelse faktiskt.

Ett företag måste naturligtvis följa lönsamheten för varje enskild produkt. Men det viktiga är i slutändan det som står på sista raden i resultaträkningen.

Jag säger inte att vi inte ska följa dödstalen i covid isolerat. Det ska vi absolut göra. Men för att analysera företagets helhet måste försäljningen av alla produkter vägas in. Fattar du?
Det är du som inte förstår. Utan detaljerna kan du inte styra mot helheten. Därför är det att blanda bort korten att prata om överdödlighet generellt när man pratar om hur ett land lyckats med Covidbekämpningen.

Men visst kan jag hålla med dig om att det är "sista raden" som är intressant till slut. Men här pratar vi om en pandemi, en anomali, och den måste man styra på detaljnivå och med hög uppmärksamhet, då den annars kan urarta totalt och försätta företaget i konkurs snabbt som attan om man inte passar sig, om jag får fortsätta med företagsliknelsen.
Citera
2020-07-24, 20:42
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Här kom den!

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

"De senaste två veckorna har Sverige haft en underdödlighet, det vill säga att färre än normalt dött."

Nu väntar jag bara på att någon "begåvad" skribent här på Flashback använder detta som intäkt för att Covid 19 räddar liv. "Ja, men vi har ju ingen överdödlighet, utan en underdödlighet...."
Nu framgår det inte om det är några stora siffror det är frågan om, men gissningsvis rör det sig om äldre människor som avlidit tidigare i covid 19 som skulle ha avlidit nu istället om de inte blivit smittade.
Citera
2020-07-24, 20:45
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag? Det är ju bara idioter som påstår att dödligheten i Corona kan mätas genom att studera överdödligheten under året. Jag har aldrig påstått något så dumt.

Ja du. Det är endast du som formulerat en sådan tanke, ingen annan. Du försöker hitta på saker för att ställa dina meningsmotståndare i dålig dager, men faller på eget grepp.

Överdödligheten mäts genom att studera totala dödssiffran fördelat på dödsorsaker. Jag har inte sett någon som påstått att dödlighet i C-19 ska mätas genom överdödlighet. Det måste du fått om bakfoten.

Det jag sagt är att när året är slut kan man se hur många som faktiskt dött i Sverige under 2020. Det går sedan att se hur många som dött per dödsorsak. Analysen behöver göras både på totalen och per dödsorsak. Om antalet döda totalt ligger inom normalintervallet så kommer man då att se vilka dödsorsaker som har färre döda än normalt. Om man räknar ihop det kommer det att motsvara antalet döda i C-19. Med andra ord de som dött i C-19 i stället för något annat.

Men vi får se när året är slut och SCB har säkrat alla siffror hur det har sett ut för 2020.
Senast redigerad av HerrGickhan 2020-07-24 kl. 20:48.
Citera
2020-07-24, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Det var polisen som befarade ökat kaos om skolorna stängde.

De elever på grundskolan som hållits hemma av föräldrarna har inte fått internetundervisning. Lärarna har ju haft ordinarie undervisning i sina klasser och arbetat heltid. Hur skulle de fått tiden att räcka till för distansundervisning samtidigt? Naturligtvis är det så att många lärare har slagit knut på sig själva för att ändå tillgodose de elever som stannat hemma med undervisning.

Ja hvis politiet ligefrem forventede at der ville være forøget antal bilbrande under hjemmeundervisning, skal man vel være meget tungnem for ikke at hjælpe politiet med deres forudsigelse/forventning og som ung i fororten gå ud og gøre politiets forventning til et fuldbyrdet profeti.

Ja lærerne har ikke haft en nem situation som frontliniemedarbejdere, hvoraf nogen er blevet smittet med corona og vel også er ramt af dødsfald - alt sammen for at være med til at opretholde illusionen om at børn ikke smittes med corona, og i hvert tilfælde ikke videresmitter til svage og ældre mennesker - hvad de selvfølgeligt gør ligesom alle andre mennesker.
Citera
2020-07-24, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Ja du. Det är endast du som formulerat en sådan tanke, ingen annan. Du försöker hitta på saker för att ställa dina meningsmotståndare i dålig dager, men faller på eget grepp.

Överdödligheten mäts genom att studera totala dödssiffran fördelat på dödsorsaker. Jag har inte sett någon som påstått att dödlighet i C-19 ska mätas genom överdödlighet. det måste du fått om bakfoten.

Det jag sagt är att när året är slut kan man se hur många som faktiskt dött i Sverige under 2020. Det går sedan att se hur många som dött per dödsorsak. Analysen behöver göras både på totalen och per dödsorsak. Om antalet döda totalt ligger inom normalintervallet så kommer man då att se vilka dödsorsaker som har färre döda än normalt. Om man räknar ihop det kommer det att motsvara antalet döda i C-19. Med andra ord de som dött i C-19 i stället för något annat.

Men vi får se när året är slut och SCB har säkrat alla siffror hur det har sett ut för 2020.
Det är så få som dött av covid 19 så det kommer inte gå att analysera på nåt sätt.
Citera
2020-07-24, 20:49
Medlem
I länder där dom använder munskydd är det mycket mindre döda
Citat:
So if masks look so good on paper, do they work in practice? They sure seem to!
In countries with universal mask-wearing, per-capita coronavirus mortality increased by just 5.4% each week compared with 48% each week in remaining countries
https://twitter.com/jeremyphoward/status/1274036551228338176

Grannländerna Estland Litauen Lettland har använt munskydd
Döda
Lettland 31
Estland 69
Litauen 80
Citera
2020-07-24, 20:51
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Det är så få som dött av covid 19 så det kommer inte gå att analysera på nåt sätt.

Jo det går att analysera även om det skulle vara bara 1. Nu vet vi ju att det är fler än 1. Det väsentliga är att via analys få fram att antal döda inte är lika med överdödlighet.
Citera
2020-07-24, 20:51
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Ja hvis politiet ligefrem forventede at der ville være forøget antal bilbrande under hjemmeundervisning, skal man vel være meget tungnem for ikke at hjælpe politiet med deres forudsigelse/forventning og som ung i fororten gå ud og gøre politiets forventning til et fuldbyrdet profeti.

Ja lærerne har ikke haft en nem situation som frontliniemedarbejdere, hvoraf nogen er blevet smittet med corona og vel også er ramt af dødsfald - alt sammen for at være med til at opretholde illusionen om at børn ikke smittes med corona, og i hvert tilfælde ikke videresmitter til svage og ældre mennesker - hvad de selvfølgeligt gør ligesom alle andre mennesker.

Ja, det hela är mycket märkligt.
Citera
2020-07-24, 20:53
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Det är du som inte förstår. Utan detaljerna kan du inte styra mot helheten. Därför är det att blanda bort korten att prata om överdödlighet generellt när man pratar om hur ett land lyckats med Covidbekämpningen.

Men visst kan jag hålla med dig om att det är "sista raden" som är intressant till slut. Men här pratar vi om en pandemi, en anomali, och den måste man styra på detaljnivå och med hög uppmärksamhet, då den annars kan urarta totalt och försätta företaget i konkurs snabbt som attan om man inte passar sig, om jag får fortsätta med företagsliknelsen.

Alltså, jag tror inte att vi har olika åsikter om detta. Vi pratar om varandra bara.

Jag har aldrig sagt att man ska avgöra "framgången" i covid-produkten enbart genom att titta på den totala försäljningen (nån annan kanske gjorde det, jag hoppade in mitt i en ordväxling)

Men man kan inte heller avgöra genom att enbart titta på en enstaka produkts försäljning om produkten är framgångsrik eller ej. För att lära sig och utveckla företaget måste man förstå varför den är framgångsrik. Är det för att en konkurrerande produkt har försvunnit från marknaden. Eller beror det på egen marknadsföring, etc etc.

Nu blir det larvigt med liknelser.
Men kontentan är att för att analysera en komplex verklighet kan du inte titta på en variabel.

Sverige har många döda i covid. Varför de har det kan man inte säga genom att titta på Sveriges och andra länders linje över döda i covid, enbart.
Citera
2020-07-24, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Hur man än vrider och vänder på det måste jag vara djävulen advokat (eftersom jag är sjuksköterska) beror det på sjuksköterskebristen. Lessen om jag förändrade din världsbild . . . .

Visst, men det kommer an på pengarna i slutändan. Bara att betala högre lön om man vill ha utbildat folk som vårdar våra äldre.

Förändrad världsbild? Tyvärr inte.
Citera
2020-07-24, 20:55
Medlem
I Aktuellt kl 21 ikväll (om ca fem minuter) så ska de presentera vetenskapen kring munskydd och Covid.

Här gissar jag att de kommer ge understöd till FHM. Den vetenskap de kommer presentera kommer ge stöd till följande: ”Alla andra länder gör fel”. ”WHO har fel om munskydd i täta miljöer där social distansering är omöjlig”. ”I Sverige är vi bra på social distansering, men andra länder är inte det”. ”I Sverige uppmanas man stanna hemma om man känner sig sjuk, men inte i andra länder”. ”De 130+ länder som har någon form av krav på munskydd förstår inte sitt eget bästa. Dessa länder kommer ha mer spridning av Covid än om de inte haft dessa krav på munskydd”.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in