Citat:
Ursprungligen postat av
ShariaInstructor
Veckan blev trots allt NÅGOT mindre dödlig än vad jag räknat med. Låt oss summera: 20 + 7 + 21 + 9 +21 == 78 avlidna. Om jorden snurrar rätt kring sin axel har vi fortfarande 7 dagar i veckan och vi noterar 11 avlidna per dag.
Gapet har idag ökat något men kanske ligger platz.se också stilla under helgen med sina 5724 dödsfall i corona. Gapet är 27 döda.
Jag visste inte att Västra Götaland rapporterar endast på fredagar, är det rätt uppfattat? Eller kanske en dag i veckan valfri dag?
Tisdagsiffran var ju väldigt låg och torsdagsiffran var inte vad det brukar vara.
Västra Götaland rapporterar Onsdagar och Fredagar. Men det är inte hugget i sten och vid helgdagar kan de komma lite ur balans osv. Detta är lätt att se om man kollar på c-19 på Västra Götalands kurva för inrapporterade döda idag.
De senaste två veckorna verkar FoHM ha velat komma lite ikapp. Men de vill inte lägga dödsfall på Tisdagar och Torsdagar. En vild gissning, jag tror att de slänger in 10 extra dödsfall (av dessa som de valt att inte rapportera tidigare) nu på måndag. Det är den säkraste dagen för dem att använda om de inte väljer att sega att de kör mot dödsregistret för då kan de ju välja vilken dag som helst.
Jag kan tänka mig att det blir som denna vecka. Måndag högt pga gamla dödsfall. Tisdag lågt för då är det ju presskonferans. Onsdag högt p.g.a. Västra Götaland. Torsdag lågt p.g.a. presskonferans. Fredag Högt p.g.a. västra Götaland.
Jag tror att det var just p.g.a. Västra Götaland som man valde att lägga presskonferenserna på Tisdag och Torsdag.