Citat:
Ursprungligen postat av
z-z-z
Angående det fetade som du skrev. Det er bare en
myte at det er typisk for løgnere
[i]Ingen bestemt atferd.
- Hvorfor er vi så dårlige på å avsløre løgner?
[b]- Det finnes en del myter om at personer som snakker usant viser en bestemt type atferd, for eksempel får et flakkende blikk.....
Du nevner ikke med et ord det som jeg skreiv om at det ville være en dårlig ide å frakte henne i en bil der man kan se rett inn i bilen, så da regner jeg det som at du er enig.
Ang det med løgn: Det du sikter til er en studie med arrangert løgn. Altså der man blir bedt om å lyve, og på kommando, og uten noen konsekvenser. En slik studie vil selvfølgelig ha liten og ingen effekt.
Men studien har rett i at professjonelle løgnere som vet om dette med at øynene kan avsløre en løgn, de kan stirre rett i øynene med et fastlåst blikk. Så sånnsett blir jo kommentaren til denne Magnussen litt selvmotsigende. Det var altså ingen myte alikevel at man kunne se på folk om de lyver.
En virkelig løgn blir noe helt annet. Hvis man f.eks. går i safen til sjefen og stjeler 200.000 i cash, og så blir hver enkelt ansatt grillet på hans kontor, og kanskje med 2 politibetjenter ved siden av, så skal vi se om de klarer å oppførere seg som om ingenting, eller om de blir sittende å svelge og svelge, bite negler, tvinne fingre, skjelve, unngå blikkontakt osv.
Det finnes videoer på youtube der man kan lære om dette, bl.a fra en som jobber som avhører for FBI
med mange titalls år med erfaring. Han kunne se med en gang om noen lyver.
Nå har jeg vel uansett aldri sagt at Irene er en løgner, men at hun hadde et flakkende blikk som en løgner. Som jeg sa, hun har nok sett en rød BMW, det har hun sikkert gjort, men at det var Anne som satt inni, det tviler jeg på, det er nok en overdrivelse fra hennes side.
Hun blir jo spurt om hun er sikker på at det var Anne som satt i bilen, og da svarer hun "jeg tror det, men jeg kan ikke garantere noe", og sammenlagt med at hun ventet i 3 mnd med å kontakte politiet, og at tidspunktene er så forskjellige, så tror jeg vi kan utelukke denne BMW`en.
Ingen kidnappere ville cruise rundt i Ås sentrum 3 timer etter kidnappingen, med en naken gammel dame i baksetet, og kanskje 200 patruljebiler leiter rundt omkring. Men jeg skjønner de som vil bruke denne historien for hva den er verdt for å sette politiet i et dårlig lys, og kunne stemple dem som udugelige og med tunnelsyn.
For dem har nok denne historien en verdi. Familien, Holden og bedårede skrullete kvinner som ønsker å beskytte TH. Ala Stockholmsyndromet. Disse kvinnene dukker alltid opp i slike alvorlige saker, det så vi fra ubåt-Madsen-saken og i Brevik-saken. Disse har begge fått en hel haug med frierbrev.
Når det gjelder naken, og om Anne var det når hun ble fraktet ut. Det ble funnet klær med spor som tyder på at hun ble drept. Og det er veldig lite sannsynelig at GM skulle kledd på en naken dame, det ser jeg ingen grunn til.