2020-07-24, 18:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Här kom den!

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

"De senaste två veckorna har Sverige haft en underdödlighet, det vill säga att färre än normalt dött."

Nu väntar jag bara på att någon "begåvad" skribent här på Flashback använder detta som intäkt för att Covid 19 räddar liv. "Ja, men vi har ju ingen överdödlighet, utan en underdödlighet...."

Men är det så oväntat då? Det är väl inga nyheter att det i första hand är redan svaga som avlider i Covid-19? När den gruppen blivit mindre så kommer det såklart vara färre som avlider under en period. Sedan är det såklart sorgligt att många utav dessa tappade en del tid.
Citera
Medlem
Citat:
Här kom den!

"De senaste två veckorna har Sverige haft en underdödlighet, det vill säga att färre än normalt dött."

Nu väntar jag bara på att någon "begåvad" skribent här på Flashback använder detta som intäkt för att Covid 19 räddar liv. "Ja, men vi har ju ingen överdödlighet, utan en underdödlighet...."
Och din tolkning är? Just out if curiousity.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Naturligtvis är det ingen som ännu vet hur deras korta avbrott kommer att påverka dem på lång sikt? Det inser väl du också, eller?

Om eleverna klarar av ett sommarlov varje år måste de väl för fan kunna klara av några veckor utan skola även annars?

Jag följer danska nyhetssändningar dagligen och det är intrycket jag har fått.

Har du några färska studier vilka pekar på motsatsen får du gärna dela dem här.😘
Jobbar inom skolväsendet och redan ivåras var det många av olika skäl som höll sina barn hemma vilket leddde till en del problematiska åtaganden ja men inget som inte kund lösas. Om Fhm istället möjliggjort för hemumdervisning i tidigt stadie skulle det på många sätt underlättat och minska oro hos många. De eleverna som vi hade hemma skulle haft lättare att ta till sig studierna vilket de hade vissa svårigheter med nu, farit illa knappast me ja det är något en annan mundighet kan arbeta parallellt med om hemundervisning blir aktuellt dvs fånga barn som är i riskzon.
Citera
2020-07-24, 18:01
Medlem
arbetets avatar
Trodde inte att det skulle gå igång så här tidigt innan semestrarna är slut:

Trendbrott i Stockholm – fler covid-vårdas
Antalet personer i behov av sjukvård för covid-19 har minskat under en lång tid i Region Stockholm – fram till denna vecka. Nu har det i stället skett en liten ökning.

– Vi vet inte om det kommer att bestå, men vi fortsätter att följa det, säger Ebba Sparrelid, chefläkare i Region Stockholm.
https://www.dn.se/sthlm/trendbrott-i-stockholm-fler-covid-vardas/

Och i Västerås:

Flera coronasmittade i personalen på akuten i Västerås
Vårdpersonal på akuten i Västerås ska ha haft covid-19 och ytterligare fem medarbetare har nu testats positivt.
– Vi jobbar med att eliminera utbrottet, säger Liselott Sjöqvist, områdeschef akutsjukvård på Region Västmanland, till VLT.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/flera-i-personalen-coronasmittade-pa-sjukhus-i-vasteras
Citera
2020-07-24, 18:04
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hras
Länkade du inte ditt CNN-klipp i syfte att visa upp just kommentarsfältet?
Båda klipp predikar för de redan frälsta, om du inte insåg det. Helt smärtsamt uppenbart.
CNN och svensk media är två sidor av samma ruttna mynt.

Nåja, diskussionen hör inte hit.

Nej, just för intervjun. Var skönt att se Tegnell få lite mer kritiska frågor mer än hallelujahn här, eller mer som den obefintliga.

Men kommentatorsfältet är väl en bonus
Citera
2020-07-24, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast DET tror inte jag - att de medvetet passat på att decimera äldrebördan. Det är inte möjligt. MEN att de varit beredda att offra en massa människoliv för andra värderingar som anses vara viktigare, tror jag däremot på. Och då dessutom haft en luddig uppfattning om, hur man ska värna dessa värderingar. Den förra statsepidemiologen Ann Någonting, sa i början att "det är inte antalet döda som räknas i slutändan; man måste ha ekonomi och demokrati kvar också". (Sedan dess verkar hon ha ändrat sig - hon har ju på senare tid gått ut och sagt att vi borde ha haft lockdown som resten av världen.)

Att corona drabbar vissa hårt gör den ju väldigt odemokratisk, så att släppa den fri har ju enl. mig försämrat demokratin. Vissa är fortfarande i karantän, ex min snart 90-åriga mormor och andra har fått hälsan förstörd. Demokratiskt? Ja, för mig kanske, som inte drabbats. Jag kan besöka en fullproppad klädesaffär som har 50% rea på allt och känna mig "fri". Men mentalt känner man sig inte fri längre här, när man vet hur staten resonerar kring sina medborgare......
Citera
2020-07-24, 18:06
Medlem
Belgien
+4 döda
+220 fall

Nederländerna
+0 döda
+191 fall

Tyskland
+3 döda
+256 fall

Italien
+5 döda
+252 fall
Senast redigerad av TonyDR 2020-07-24 kl. 18:27.
Citera
2020-07-24, 18:09
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Nej. Jag är nationalkonservativ och jag vill inte heller att mina rättigheter skall kränkas. Det är inget som är unikt för liberala människor.

Ser du inte själv ironin i att du kallar alla som inte håller med dig för "vänster" och "liberaler" m.m samtidigt som du lyfter fram CNN som en bra källa? Du kan inte vara så blind att du missar humorn i det?

Jag pratade aldrig om dig överhuvudtaget här utan fortfarande om Unherds kommentatorsfält, så hallå?

Du undviker fortfarande frågan.

Till skillnad från dig som det verkar så läser jag vad de skriver och drar sedan en slutsats av det. Sedan kan jag lägga på att källan kan vara vinklad av något slag. Men det hindrar inte mig för att ta del av den. För det du pratar om är lite halvt trångsynt eftersom du lägger alldeles för mycket fokus på dina fördomar.

Citera
2020-07-24, 18:11
Medlem
Citat:
Här kom den!

Covid-19 har reddet liv..
https://www.berlingske.dk/samfund/opsigtsvaekkende-studie-coronakrisen-har-reddet-liv-i-danmark
Citera
2020-07-24, 18:11
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IlDivino
Kan inte du berätta för mig vilka som enligt statistiken riskerar svårast infektion vid covid-19?

Du vet alltså inte?

Om du går in på Socialstyrelsens hemsida och läser kan du se att det främst är äldre personer som avlider, men samtidigt är cirka 1700 personer 79 år eller yngre som avlidit.
Citera
2020-07-24, 18:13
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Decemberregn
Att corona drabbar vissa hårt gör den ju väldigt odemokratisk, så att släppa den fri har ju enl. mig försämrat demokratin. Vissa är fortfarande i karantän, ex min snart 90-åriga mormor och andra har fått hälsan förstörd. Demokratiskt? Ja, för mig kanske, som inte drabbats. Jag kan besöka en fullproppad klädesaffär som har 50% rea på allt och känna mig "fri". Men mentalt känner man sig inte fri längre här, när man vet hur staten resonerar kring sina medborgare......

Här håller jag med. Myndigheterna räknade aldrig in svaga, sköra och gamla, i de grupper som "demokratin" skulle värnas för...
Citera
2020-07-24, 18:15
Medlem
Citat:
Här kom den!

Hade vi haft en överdödlighet hade du givetvis själv aldrig använt det som argument...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in