2020-07-24, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neroe
Rapporteringsmässigt är det en minskning från föregående vecka. Vad kollar du på för data?
Har bara kollat per dag... inte totalen..
Citera
2020-07-24, 17:26
Medlem
AnnaDeas avatar
När Tegnell blir intervjuad av annan media än den svenska

Gillar kommentatorsfältet

https://www.youtube.com/watch?v=3YQkiHIQ7Dw
Citera
2020-07-24, 17:29
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IlDivino
Och med all respekt min bäste Anka (tänker inte ens bemöda mig att ställa dig till svars för dina jämförelser): hur insatt är du i hur barnen i Norge och Danmark har haft det på a) kort sikt b) lång sikt?
Naturligtvis är det ingen som ännu vet hur deras korta avbrott kommer att påverka dem på lång sikt? Det inser väl du också, eller?

Om eleverna klarar av ett sommarlov varje år måste de väl för fan kunna klara av några veckor utan skola även annars?

Jag följer danska nyhetssändningar dagligen och det är intrycket jag har fått.

Har du några färska studier vilka pekar på motsatsen får du gärna dela dem här.😘
Citera
2020-07-24, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Ok, ser att han håller med Imperial uträkningsmodeller.
Ska jag vara ärlig så var jag litet provocerande med att länka till den där artikeln.

Jag har reagerat litet mot att allting förklaras med höger -vänster i tråden. Länken visar att högermänniskor kan vara emot munskydd.

Jag vill också problematisera uppfattningen att alla är mottagliga för viruset.

Jag är kanske heller inte säker på att så många som 75-80 procent är resistenta men jag är säker på att en viss procent är det.
Citera
2020-07-24, 17:30
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Hört talas om semestrar och sommarlov?
Då befinner sig inte folk på arbetsplatserna (men verkar å andra sidan trängas på andra håll ...).

Jag tror att vi haft en minskad virusspridning i Sverige redan före semestrarna.

Finns dessutom inget bättre sätt att sprida klustersmitta, från ett socialt kluster till ett annat socialt kluster, än att kraftigt öka resandet inom landet. Där får FHM högt betyg.

Annars har du nog rätt, på något sätt.
Citera
2020-07-24, 17:31
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Hoppsan!

”Flera i personalen på Västerås sjukhus akutmottagning är smittade med covid-19.

En sjuksköterska ska ha gått till jobbet trots symtom på sjukdomen, enligt sjukhuset.

– Det är en allvarlig händelse på akuten nu, säger Lars Blad, smittskyddsläkare på Region Västmanland.”

– Det är allvarlig händelse nu på akuten där vi har konstaterat smittade med symtom bland personalen. Det är under utredning nu, säger han och tillägger att fyra av dem har haft sjukdomssymtom.
Det första coronafallet på akutmottagningen upptäcktes i början av veckan. Enligt uppgifter till Aftonbladet har en sjuksköterska varit på jobbet på mottagningen – trots att denna haft symtom på covid-19. Det bekräftas av biträdande sjukhuschef Lise-Lott Sjöqvist.
– Ja, det har kommit till min kännedom att en person har jobbat trots bekräftade covid-19-symtom. Det kommer att bli disciplinära åtgärder för den personen, säger hon, men vill inte gå in på vad det handlar om för typ av åtgärder.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Ad6pk3/sjukvardspersonal-pa-akutmottagning-coronasmittad
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-07-24 kl. 17:33.
Citera
2020-07-24, 17:33
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Så nu försöker du ospecificerat hysta in begrepp helt tagna ur luften och som dessutom inte alls är adekvata i sammanhanget.

Berätta gärna hur standardavvikelsen och variansen kan appliceras på dina bananer, apelsiner och vindruvor. Du som har gått ut gymnasiet.

Du verkar inte ens kunna greppa vad »vanligen« betyder. Det betyder vardagligt översatt »i de flesta fall«. I Sverige är det hjärt- och kärlsjukdomar som folk i de flesta fall avlider i. De står för ungefär 30 % medan cancer står för ungefär 27 %.

Huvuddelen som dör i C-19 är personer med kort återstående livstid. De flesta hade dött i något annat under året. Det kommer statistiken att visa utan att behöva använda vare sig standardavvikelse, varians, percentilavstånd eller variansbredd.

Okej. Det blev för svårt för dig nu? 😁
Du förstår inte att antalet avlidna i influensa varierar över åren? Du förstår heller inte att andra smittor såsom influensa och calivirus också har svårare att spridas vid ökad distansering och bättre handhygien? Du tror på allvar att du kan mäta dödligheten som ett snitt över några år och få fram "normal" dödlighet och sedan jämföra med dödligheten år 2020. Mellanskillnaden tror du på allvar skulle spegla dödligheten i Corona? Visst tror du det? Du upprepar nu att "de flesta" som dött i Corona ändå skulle ha dött inom några månader. Är det något du tänkt ut själv? Eller kan du ange någon källa till påståendet?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Att det finns många som inte borde dött av COVID-19 kan jag hålla med om. Men de de borde väl snarare ha diagnosen "morfin-överdos/syrgasbrist"?

De som dyker upp som döda i COVID-statistiken är de som hade COVID inom 30 dagar från att de dog, inte så att de har diagnosen COVID-död (den kan du hitta om du har tillgång till registren, skulle misstänka att den är riktigt låg, och att en överväldigande majoritet dog av andra riskfaktorer, ex kranskärl, stroke, osv).

Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Jag har räknat på IFR sedan vecka 18 utifrån de publicerade antikroppsstudierna. Och IFR har inte förändrats speciellt mycket i Sthlm och har legat på mellan 0.6 och 0.8% hela tiden.

Tegnell själv hävdar 0.1-0.4%, och förmodligen de lägre, i sammanhang han får tala som expert (och inte nödvändigtvis som representant för myndigheten FHM).
Citera
Medlem
Citat:
Vårdkoncernen Attendo driver flera äldreboenden runtom i Sverige. De finansieras främst av skattepengar så du vet.

Inte en valfråga?

Du borde nog gå med i några covid19 grupper på Facebooks så kanske du får en liten annan syn på vad folk är arga över.
I vården hamnar de inte men det kanske du redan visste men verkar inte så...
Citera
2020-07-24, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Naturligtvis är det ingen som ännu vet hur deras korta avbrott kommer att påverka dem på lång sikt? Det inser väl du också, eller?

Om eleverna klarar av ett sommarlov varje år måste de väl för fan kunna klara av några veckor utan skola även annars?

Jag följer danska nyhetssändningar dagligen och det är intrycket jag har fått.

Har du några färska studier vilka pekar på motsatsen får du gärna dela dem här.😘
”Färska studier”...

Danmark och Norge slog du ganska kaxigt fast. Har du förstahandsinformation på hur danskar och norrmän har klarat sig på bred front på kort sikt? Helst inga ”färska studier”, YouTube-klipp från runkiga pojkrum eller ”sanningssägare” på Twitter.

Kul att du visar att det finns en långsiktig ambition djupt därinne någonstans, det tänket visar du inte upp när det gäller övriga aspekter av covid-19.

Med allt detta sagt och tidigare respekt uttalad: ditt ”intryck” ger i alla fall inte jag så mycket för, hoppas du kan respektera detta?
Citera
2020-07-24, 17:38
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IlDivino
Du som enligt dig själv är inne i ett tänk som är rätt: berätta för mig hur statistiken ser när det kommer till de som riskerar svårast infektion vid covid-19?

Att ha underliggande sjukdomar som exempelvis diabetes eller vara överviktig, eller vara 72 år gammal innebär inte att man bara har några månader kvar att leva. Vill minnas att bland annat Socialstyrelsen skattat att de som dött i snitt förlorat över 10 levnadsår. Dvs, det finns en varians mellan några månader och 50 år.
Citera
2020-07-24, 17:38
Medlem
Hrass avatar
Citat:
När Tegnell blir intervjuad av annan media än den svenska

Gillar kommentatorsfältet

https://www.youtube.com/watch?v=3YQkiHIQ7Dw
Man hade kunnat lagt en svart ruta över Tegnell och tystat ljudet; det faktum att det är en rabiat tant från CNN som är aggressivt eld och lågor över något är i sig ett tecken på att det sunda finns på höger sida av den delade skärmen.

Det ser ju ut som samma tant som satt på presskonferensen, ensam i munskydd och förfärades över att ingen bar mask i Stockholm.

Men som man frågar får man svar, se t.ex. Unherds mer nyanserade intervju:
https://www.youtube.com/watch?v=xh9wso6bEAc
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in