2020-07-24, 16:40
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lebensmuede
Hörde på radion tidigare idag att vi nu har en stadigvarande underdödlighet i Sverige. Nu är det väl om något tid att lätta på restriktionen om allmänna sammankomster?

Tycker det är larvigt och rent oansvarigt av media att rapportera på det sättet, enbart för att vinna klick.

Dödstalen hos SCB vecka 27-29 ligger under snittet 2015-19. Men det är ju även här fördröjning. Vecka 27 ser det ut att kunna bli marginell underdödlighet, eller normal dödlighet rättare sagt. Vecka 28 likaså, medan vecka 29 ska mer än fördubblas för att komma upp i genomsnittet för föregående år.

Normaldödlighet ja troligtvis. Att påstå underdödlighet är oansvarigt. Och det säger jag som har stämpeln "förnekare".
Citera
2020-07-24, 16:43
Medlem
Danish Covid19 Policies Reduced Overall Mortality
“ Behavioral changes and restrictive public policies have reduced the toll of deaths from covid19 in Denmark—and, in addition, have averted deaths from other causes. The first death from covid19 was reported in week 11 (which started on March 9) (1). Cumulative deaths attributed to covid19 totaled 602 by June 21, the end of week 25 (2). We estimated over this period the net overall impact on mortality of the corona virus combined with the effects of public policies and behavioral changes. Our conclusion is that by the middle of June the cumulative result was not the loss of lives but probably the saving of some lives. As shown in the Figure, Denmark managed to keep deaths from all causes at roughly normal levels during the pandemic.
What is important is that Denmark probably reduced the cumulative toll of deaths to zero and went on to save some lives. The reason is that policies to avert deaths from covid19 also altered mortality from other causes. Deaths from other infectious diseases (3) as well as perhaps traffic and work accidents (4-6), premature birth (7) and other causes declined. Offsetting the lives saved are deaths resulting from the diversion of medical resources to treating covid19 cases and maybe lack of exercise, the stress of isolation and other factors (8). Furthermore, some deaths due to covid19 were misreported as being due to other causes (9). Net excess mortality attributable to covid19 and policies to control it is the difference between the lives lost to covid19 and the net lives saved or lost from other causes of death.
We estimate that in Denmark the net cumulative outcome by the middle of June was the saving of some lives. This, we stress, is an estimate not a precise number, but it seems likely that, on balance, changes in behavior and restrictive public policies in Denmark transformed the corona crisis from a substantial loss of lives, as in Sweden, to some saving of lives.”

https://www.rockwoolfonden.dk/kommentarer/danish-covid19-policies-reduced-overall-mortality/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Absolut, som när du tidigare påstod att äldre enbart hade ett par månader kvar att leva på äldreboendena.

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Ad6EMn/jan-81-hade-dott-i-onodan-pa-aldreboendet--om-inte-sonen-ryckt-in

Det som är roligt med vissa förnekare är att de glömmer totalt bort vad de har sagt tidigare. För det spelar ingen roll längre. En ganska stor give away att de är lagda ut vänster med tanke på den trångsynthet man kan återkomma med hela tiden.

Framkommer nu flertalet fall där äldre har blivit räddade av sina anhöriga och överlevt när de skulle egentligen blivit dödad.

Det blir ju bara skrattretande när du kommer med utlåtande där du utmålar alla som korkade för att sedan ha din egen lill
Ni skrev jag inte att alla som dog då hade kort tid kvar att leva så ditt påhopp faller tillbaka på dig själv och visar återigen på en inte alltför hög intelligens bland er alarmister. Själv kan ta åt mig kredit för att jag länge skrivit att många som påstås ha dött av Corona ofta dött av helt andra orsaker och av felbehandling eller rättare säga icke behandling. Medan alarmisterna skyllt allt på Tegnell och det hemska viruset.
Senast redigerad av Nibiru2011 2020-07-24 kl. 16:50.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Jag läste just att corona kan ge hjärnskador
https://twitter.com/Olofeh/status/1286538830649135105

Bryr sig inte Folkhälsomyndigheten om hälsa alls?

Kan väl inte vara lagligt av Folkhälsomyndigheten att vägra stoppa corona i Sverige?

https://www.friatider.se/folkrattsforskaren-lofvens-coronastrategi-bryter-mot-manskliga-rattigheter

Vem ska straffa de skyldiga?
Inget tjänstemannaansvar, ingen författningsdomstol.
I Sverige går de styrande alltid fria. "Vi har varit naiva."
Citera
2020-07-24, 16:46
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Då borde man ändå ha tillämpat försiktighetsprincipen. Gränserna var ju inte stängda, och inget flygbolag hade fått trafiktillståndet inställt. Passagerarna screenades inte ens när de kom av planen (vilket gjordes i andra länder). Alltså kunde HUR MYCKET SMITTA SOM HELST befinna sig i Sverige.

En schlagerfestival är dessutom inte något samhällsviktigt. Jag hade förstått det LITE om det hade varit ett allmänt val, som de hade vägrat ställa in. Men en bögslaskunderhållning? Dessutom var det inte nödvändigt att ställa in det helt, det hade räckt långt att köra utan publik på plats. (Även om vi då fortfarande hade fått smittspridningen på hemmaschlagerbögfesterna framför TV:n, där mycket kroppsvätskor blandades.)

Smittan har spridits medvetet. Flocken du vet.

Edit:

Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Uppochnedvända världen när livrädda harar kallar andra känsliga.

Använd du munskydd men försök inte tvinga på andra det bara för att du är en rädd fjant.

Munskydd skyddar även andra mot smittan från en person som använder munskydd men kanske inte vet att han är smittad.
Citera
2020-07-24, 16:49
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Smittan har spridits medvetet. Flocken du vet.

Edit:

Munskydd skyddar även andra mot smittan från en person som använder munskydd men kanske inte vet att han är smittad.

"So deadly that you have to take a test to know if you are infected".
Citera
2020-07-24, 16:49
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Ni skrev jag inte att alla som dog då hade kort tid kvar att leva så ditt påhopp faller tillbaka på dig själv och visar återigen på en inte alltför hög intelligens bland er alarmister. Själv kan ta åt mig kredit för att jag länge skrivit att många som påstås ha dött av Corona ofta dött av helt andra orsaker och av felbehandling eller ska vi ner säga icke behandling

Mmm, visst lilla vän.

Du var så tvärsäker att alla som dog var redan sjuka och skulle dö inom ett par månader.

Du vart dock brutalt överbevisad.

Eller påstår du fortfarande att alla som dog skulle bara leva ett par månader?
Citera
2020-07-24, 16:50
Medlem
sqrt25s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Allt är en fråga om hur olika verksamheter ska ställa sig till alla slags virus och smittsituationer framöver. Naturligtvis går det att hitta bättre utformning på olika arbetsplatser som minimerar möten mellan människor som inte är absolut nödvändiga.

Det går att ställa om det mesta om man vill. Om det bara är en fråga om just C-19 känns det övermaga att ställa om allt.
Visst går det att servera mat och dryck med minskad kontakt mellan gäster och personal men det blir nåt helt annat än vanlig bordsservering. Många av Visbys alla krogar lär nog ha svårt att bygga om till en ny sorts självservering.
Citera
2020-07-24, 16:52
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Folk är ute mer under sommaren och kanske början av hösten. Det finns ju trovärdiga teorier om att det smittar mycket mer inomhus. Som på sjukhus, restauranger, caféer och butiker. Men på något sätt anar jag att det trots allt EBBA-r ut, det finns okända faktorer som vi inte förstår hur ett virus lever och frodas och sedan bara försvinner. Så resonerar ju också Trump utan att vara expert.

Nu är det väl inte så många arbetsplatser som flyttar ut sin personal på gatan sommartid? Men visst, dagispersonalen är nog mer utomhus sommartid.

Här i stan är fortfarande alla "inrättningar" jag besöker inomhus, även sommartid.
Citera
2020-07-24, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea

Du var så tvärsäker att alla som dog var redan sjuka och skulle dö inom ett par månader.

Du vart dock brutalt överbevisad.

Eller påstår du fortfarande att alla som dog skulle bara leva ett par månader?
Jättekonstiga citat du valt ut för att bevisa att jag hade fel för de citaten ger mig ju rätt! Jag har aldrig skrivit att alla äldre som dog hade kort tid att leva kvar men många var det ju så med och tyvärr så finns det inte många äldre som inte har en enda krämpa även de som anhöriga och ignoranta alarmister påstår var kärnfriska.när de dog!
Senast redigerad av Nibiru2011 2020-07-24 kl. 16:59.
Citera
2020-07-24, 17:02
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Jättekonstiga citat du valt ut för att bevisa att jag hade fel för de citaten ger mig ju rätt! Jag har aldrig skrivit att alla äldre som dog hade kort tid att leva kvar och tyvärr så finns det inte många äldre som inte har en enda krämpa även de som anhöriga påstår var kärnfriska.när de dog!

Det var du som startade den där dialogen baserat på detta.

Du förnekar att det gavs palliativ vård och käftade mot att att alla som dör hade inte långt kvar att leva, för att sedan påstå att personliga upplevelser på Facebook är inte en trovärdig källa, som sagt, det är vad alla kan se som läser citaten själv, men du får ju fortsätta förneka, för det är väl det ni är bäst på.

Aldrig stå ansvarig för något och bara mall på och hoppas på det bästa
Citera
2020-07-24, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Tycker det är larvigt och rent oansvarigt av media att rapportera på det sättet, enbart för att vinna klick.

Dödstalen hos SCB vecka 27-29 ligger under snittet 2015-19. Men det är ju även här fördröjning. Vecka 27 ser det ut att kunna bli marginell underdödlighet, eller normal dödlighet rättare sagt. Vecka 28 likaså, medan vecka 29 ska mer än fördubblas för att komma upp i genomsnittet för föregående år.

Normaldödlighet ja troligtvis. Att påstå underdödlighet är oansvarigt. Och det säger jag som har stämpeln "förnekare".

Fördröjning runt dödsfall sker inte, då kravet att rapportera ett dödsfall är typ på någon dag eller nått.

Fördröjning runt dödsfall i relation till Covid-19 har fördröjning, läkare har mycket längre tid på sig att rapportera in dödsorsaken.

Dvs. om en person avlider av Covid-19 så faller dödsfallet med ganska omgående i statistiken, som just ett dödsfall.

Sedan kan det ske fördröjning för att personen även ska inräknas i avlidna för Covid-19.

Dvs. den data som SCB går ut med om antal omkomna generellt en viss passerad period är i princip 100% säker och utan fördröjning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in