• 1
  • 2
2020-07-24, 13:15
Medlem
Via sociala medier fann jag en artikel som tar upp alla de avslag som människor i Sverige fått på sina personliga registreringsskyltar under 2020 (listan är ganska underhållande och många förslag kreativa):

https://www.bytbil.com/nyheter/alla-...lag-2020-29311

I artikeln står det att 2020 mer eller mindre ser ut att gå mot ett rekordår då fler än 4000 har ansökt om unika reg.skyltar redan nu.
Artikeln fick mig att fundera, vilka är det egentligen som betalar mer än 6000 spänn för en registreringsskylt? För mig är det helt befängt då jag gärna försöker vara så anonym som möjligt och vill inte sticka ut med mitt fordon mer än nödvändigt.
Jag bor i en större stad och ser dessa skyltar då och då, så jag har dragit en del slutsatser angående vilka som betalar för denna tjänst enbart baserat på mina erfarenheter och denna artikel:

1. Unga killar som vill vara fräcka och roliga. Samma typer som klistrar på eldar och skit på sin bil. Förr hade de ofta "No Fear"-ögonen i bakrutan och neonljus under bilen.

2. Män i övre medelklassen (och medelåldern) med lite finare bil som sätter sitt smeknamn eller efternamn där. BOSSE, SVENSSONS, etc.

3. Yngre invandrarkillar som söker status från utanförskapsområdets tuffa killar.

Har jag missat någon grupp?
Är du en av dem som har en sådan skylt?
Av vilken anledning skaffar ni en sådan?
Har ni fått kommentarer från andra ang. era skyltar?
Vad tycker resten av FB om dessa skyltar? Coolt eller töntigt?

Jag är uppriktigt nyfiken på hur ni resonerar, då det för mig känns som någon blandning av omogenhet och narcissism.
Citera
2020-07-24, 13:27
Bannlyst
Företagare framförallt, sen är det lite gamlon 50+ också Leif som har Leffe som skylt och Margareta som har Maggan.
Citera
2020-07-24, 13:32
Medlem
kristofferGs avatar
Ranelid.
Citera
2020-07-24, 14:02
Medlem
Statusgrej för företagare och kriminella blatte gangmembers samt en och annan nyrik, töntigt är bara förnamnet. Bra att staten får in pengar på det dock.
Citera
2020-07-24, 14:22
Medlem
Triplefaces avatar
Känner en person som har en personlig skylt. Det är en person som är i 30-årsåldern, uppväxt i orten men har blivit ganska framgångsrik genom hårt arbete och eget företag. Han äger flera dyra bilar och har gjort sig till en karaktär på sociala medier för sin bekantskapskrets. Flashar med dyra klockor och kläder, gymmar mycket, lägger upp överdrivna citat och liknande.

Han tillhör en kategori av människor som lockas till att ha personliga registreringsskyltar - män som vuxit upp i enklare förhållanden (förorten/arbetarklassen) som blivit framgångsrika och fått uppumpade egon. Jockiboi är ett annat sådant exempel, hans Lamborghini har en registreringsskylt med texten "Känd". Samma med Zlatan, när han var tonåring sa han i en intervju att han skulle köpa en lila Lamborghini med registreringsskylten "Toy".
Citera
2020-07-24, 14:25
Medlem
sommarlovs avatar
Efter att ha läst listan, funderar jag mest på hur värdelösa människor är, som vill ha de där orden på sina bilar!
Citera
2020-07-24, 14:32
Medlem
Anderson.Coopers avatar
Den bästa personliga registreringsskylten som jag sett var "KRÄNKT", på en gammal skrotig Volvo!
Citera
2020-07-24, 14:34
Medlem
RosaRosaRosaRosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Efter att ha läst listan, funderar jag mest på hur värdelösa människor är, som vill ha de där orden på sina bilar!

Var inte så trist svenne-jante, vem skadas av att den som villl (och betalar för det till statskassan) får synas lite extra?
Citera
2020-07-24, 14:59
Medlem
HeddonBorborellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anderson.Cooper
Den bästa personliga registreringsskylten som jag sett var "KRÄNKT", på en gammal skrotig Volvo!
Den sitter idag på en skoda fabia, ägs av ett svenskt namn som låter finare än Svensson.
Citera
2020-07-24, 15:23
Medlem
***s avatar
Jag har en personlig skylt, mitt namn, dessutom på en rätt gammal och alldaglig bil.

Vill ju inte att någon annan ska ha mitt namn på sin bil, och när jag äger den kan den ju lika gärna sitta på bilen
Citera
2020-07-24, 16:05
Medlem
Avgiften för personliga registreringsskyltar går till Skyltfonden där det går att söka pengar för finansiering av forskning för trafiksäkerhet

https://www.trafikverket.se/om-oss/v...e/Skyltfonden/
Citera
2020-07-24, 16:09
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RosaRosaRosaRosa
Var inte så trist svenne-jante, vem skadas av att den som villl (och betalar för det till statskassan) får synas lite extra?

Citat:
Ursprungligen postat av bayern
Avgiften för personliga registreringsskyltar går till Skyltfonden där det går att söka pengar för finansiering av forskning för trafiksäkerhet

https://www.trafikverket.se/om-oss/v...e/Skyltfonden/
Med det perspektivet, tja kanske det ja...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in