Citat:
Ursprungligen postat av
simonvp
Med rätta pratar man om att Bajen saknar ryggrad och karaktärsspelare som ”ryter ifrån”. Som det är nu har vi bara Fällman som verkar missnöjd på riktigt, och han har bara varit här i tre säsonger. Det är brutala tapp i karaktärer vi haft de senaste säsongerna.
Däremot förstår jag inte varför aik så plötsligt tappat så mycket sting. Där finns ju starka profiler som Goitom, Per Karlsson och Dimitriadis som samtliga är 08

r och har lirat länge i klubben. Rashidi finns ju också som hajar vad det innebär att lira för en 08-klubb. Ofori har ju sin historia i klubben också trots att han inte är 08. Och framförallt har man kanske seriens främsta karaktärsspelare i Sebastian Larsson som både är ett as och kanske seriens bästa spelare.
Ändå ser man helt uppgivna och ointresserade ut, trots att profilerna finns där. Man tappar poäng på blytunga sätt omgång efter omgång. Det är märkligare för mig än att Bajens legoknektar inte förmår att hitta tillbaka till rätt kurs.
enligt min erfarenhet så bygger det på att uppförsbacken blivit för brant och istället för ledarkaraktär så utmynnar det i utbrott (som ett annat vis att åskådliggöra sin frustration inför gruppen och tyvärr även externa parter).
varför backen blivit för brant:
lite för ohomogen grupp med många unga, det krävs gemensamt engagemang och strävan att agera likadant. om det är för stor diff i gruppen så agerar olika troligen olika trots att man har samma syften, allas referensram är inte likstämmiga.
nytt system där otrygghet krupit in. alla lösningsförslag blir inte lösningar, ingen vet vart man ska ta skydd o vad man ska vända sig till för att hitta rätt. inte ens goitom o seb har en enkel lösning på ett man-man system de inte spelat under förut.
ev ren uppgivenhet (som när de åkte ut trots alla profiler), tappad tro på systemet, tappad tro på norling... mentalt orkar man inte fortsätta på vald väg.