2020-07-24, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Vilka rapporter tänker du på? Och i plural dessutom?

I ärlighetens namn bara en ”rapport” på rak arm - en läkare i tidningen Vox som slog larm att han hade en patient som verkade smittas en andra gång och då hamnade på sjukhus med syrgas några månader efter sin första infektion.
Citera
2020-07-24, 13:33
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Du måste hålla två bollar i luften samtidigt. Jag kan tycka att regeringen och FHM är skit samtidigt som jag tycker att du är ute och cyklar.

Återigen, om det vid summering visar sig att det dött ungefär lika många som normalt i alla de nordiska länderna. I så fall är det tecken på att de som dött i C-19 i Sverige skulle dött i något annat om C-19 inte hade kommit in i landet.

När en anhörig dör spelar det ingen roll vad den dött i. Det är inte värre om den dött i C-19 än i sepsis. Det senare verkar vara något som ni alarmister inte förstår.

Jo, onödiga dödsfall är ännu smärtsammare för de anhöriga, och det vet jag av erfarenhet (fast det var länge sedan och inte handlade om coronan). För då tillkommer även en ilska, eller rentav hat, emot den eller de som vållat dödsfallet - och hat är destruktivt för den som känner det. Samt (beroende på situationen) en massa tråkiga tankar som "borde jag ha kunnat skydda NN ifrån det här?"

T.ex. får de vars anhöriga dött med "palliativ vård" på äldreboendena, utan att få syrgas eller dropp, gräma sig över att de inte gjorde som de anhöriga som det har stått om i tidningarna. De som bråkade mer, trotsade besöksförbudet för att se vad som pågick, krävde sin gamlings rätt, körde sin gamling till sjukhuset i den egna bilen, gick ut i media - och på sätt räddade sin gamlings liv. Det blir jobbigt att leva med.
Citera
2020-07-24, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av berenpxx
Det kan mycket väl stanna där även med de 6 000 döda i covid-19 vi har idag.

Det kan t.o.m. stanna där omkring med betydligt fler covid-döda under resten av året.

Så länge inte den totala dödsstatistiken förändras nämnvärt tycker inte du att det är så mycket att bråka om och absolut ingen anledning att anklaga FHM och regering.

Jag tycker helt enkelt annorlunda.
Jag håller med dig, dom som tycker det är ok att 6000 dött kommer inte ändra sig om 6000 dör igen.

Jag trror dom blivit lurade att det inte går att att skydda sig mot corona som Tegnell påstår, för det är ju dom som gillar Tegnell som accepterar att så många dör.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Tack - den där artikeln hade jag helt missat! Ja, där har vi nog pudelns kärna. Empatilösheten, oförmågan att se individen, det fyrkantiga tänket. Aspergers syndrom kanske, eller några konstiga omständigheter under hans uppväxt..?
Ja, precis! En ögonöppnare om man missat den, eller glömt bort den i bruset!

Inte ens HerrHickan kunde replikera annat än - det är ju bra att han inte är nojig när jag i ett inlägg påstod att Tegnell själv sagt att han har svårt med känslorna.
Citera
Medlem
berenpxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Du måste hålla två bollar i luften samtidigt. Jag kan tycka att regeringen och FHM är skit samtidigt som jag tycker att du är ute och cyklar.

Återigen, om det vid summering visar sig att det dött ungefär lika många som normalt i alla de nordiska länderna. I så fall är det tecken på att de som dött i C-19 i Sverige skulle dött i något annat om C-19 inte hade kommit in i landet.

När en anhörig dör spelar det ingen roll vad den dött i. Det är inte värre om den dött i C-19 än i sepsis. Det senare verkar vara något som ni alarmister inte förstår.

Ja, jag är innerligt glad att jag inte förstår det.

Over and out.
Citera
2020-07-24, 13:36
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Hittar inte artikeln nu men det var en läkare som uttalade sig i nättidningen Vox om att han hade en patient som fick Corona en andra gång. Första gången blev han inte så sjuk men andra gången hamnade han på sjukhus med syrgas.

Ingen fantastisk källa med andra ord men anledning till viss oro.
Skulle inte känna oro över ett patientfall.
Och artikeln är dessutom vinklad till att vara negativ till flockimmunitet, var det därför som du läste den till att börja med?

https://www.vox.com/2020/7/12/21321653/getting-covid-19-twice-reinfection-antibody-herd-immunity
Citera
2020-07-24, 13:37
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Jag tror anledningen är att vi dels importerade mkt smitta på förhållandevis kort tid (sportlovet etc) i kombination med att vi från början haft en balanserad och uthållig hantering samt försökt undvika en övereaktion, dvs försökt undvika en suboptimerad hantering (där hanteringen/restriktionerna i sig ger mer skada än nytta både avseende liv/ekonomi lokalt och globalt). Ovan i kombination med ett system/samhälle där alla gamlingar är samlade på äldreboende samtidigt med ett fatalt misslyckade att skydda denna riskgrupp gör att vi har många döda per capita...

Sedan är vi iofs troligen inte topp 10 då många länder inte har lika adekvat rapportering av coronadöden som Sverige. Eller är det ex rimligt att Delhi har 3663 döda på 6,6 miljoner smittade? IFR på 0,05%?! (liten brasklapp att det iofs kan stämma om Dehli har väldigt ung befolkning).

Nu är det ju så att det beror på vår höga samhällssmitta och inget annat. Våra grannländer har samma procentandel äldre som dött.
Citera
2020-07-24, 13:38
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Genom att Sverige rent tidsmässigt fick smittan före dessa länder.
USA, Indien och Brasilen fick sina utbrott långt senare.
Vi fick den samtidigt som Danmark och Norge.
Citera
2020-07-24, 13:40
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jo, onödiga dödsfall är ännu smärtsammare för de anhöriga, och det vet jag av erfarenhet (fast det var länge sedan och inte handlade om coronan). För då tillkommer även en ilska, eller rentav hat, emot den eller de som vållat dödsfallet - och hat är destruktivt för den som känner det. Samt (beroende på situationen) en massa tråkiga tankar som "borde jag ha kunnat skydda NN ifrån det här?"

T.ex. får de vars anhöriga dött med "palliativ vård" på äldreboendena, utan att få syrgas eller dropp, gräma sig över att de inte gjorde som de anhöriga som det har stått om i tidningarna. De som bråkade mer, krävde sin gamlings rätt, körde sin gamling till sjukhuset i den egna bilen, gick ut i media - och på sätt räddade sin gamlings liv. Det blir jobbigt att leva med.

Det dör 4000 varje år för att de inte får behandling eller fel behandling så det är inget nytt.

Det är inte så att C-19 kommit in som en svepande vind och driver fram onödiga dödsfall. Det är bara trams. Det sker många onödiga dödsfall, inte minst i sepsis för att man inte i tid uppmärksammat att den äldre hade en urinvägsinfektion.

Du verkar ju själv ha varit med om det långt innan du blev skräckslagen för C-19.
Citera
2020-07-24, 13:40
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Trendbrott i Stockholm – fler covid-vårdas
https://www.sydsvenskan.se/2020-07-24/trendbrott-i-stockholm-fler-covid-vardas

Citat:
Sju timmar innan statsminister Mette Frederiksen meddelade den stora nedstängningen i Danmark avrådde Sundhetsstyrelsens direktör från en sådan. Uppgifterna spär på spekulationerna om att statsministern farit med osanning.
Citat:
Det är första gången konkreta uppgifter kommit fram om att regeringen direkt avråddes från nedstängningen, men redan tidigare har medier rapporterat om att varken Sundhetsstyrelsen eller beredskapsmyndigheten Den Nationale Operative Stab legat bakom rekommendationerna som Frederiksen nämnt.
https://www.sydsvenskan.se/2020-07-24/experter-avradde-fran-en-stangning-av-danmark

Hennes medicinska experter ville inte stänga ned Danmark. Tegnell var inte helt fel ute.
Senast redigerad av Chantre 2020-07-24 kl. 13:42.
Citera
2020-07-24, 13:41
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berenpxx
Ja, jag är innerligt glad att jag inte förstår det.

Over and out.

Det kommer när du vuxit till dig. Speciellt om du har ett uns empati utöver det påhittade.
Citera
2020-07-24, 13:41
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Tegnell tyckte ånyo att vi inte skall jämföra oss med våra grannländer, ni vet de grannländer som dels kommer drabbas hårdare i höst och dels ligger två veckor efter oss i fas.

Istället skulle vi fokusera på Storbritannien, Belgien och Nederländerna. Det intressanta i den kråksången är att både Nederländerna och Storbritannien initialt tänkte smitta ned befolkningen likt Sverige i jakt på den vita valen, flockimmunitet.

Sedan skiljer sig befolkningstätheten åt rejält.

Exakt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in