Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
Tack för ditt intressanta inlägg!
Jag har tidigare grubblat på just det där "glappet" (finns beskrivet i aktbil 166) och vad som händer de där två timmarna från kl 23:38:43 när Lenas mobil befinner sig på Byalagsg 2 tills mobilen återigen kopplar upp sig mot masten Hjalmar Bergmans väg 54 NV, 300 kl 00:07:54, kl 00:47:19 och tills den stängs av kl 01:41:37.
Det är väl inte alls osannolikt att raderingar har skett då. För utredningen finns tyvärr inga svar idag vad (eller när) som skett.
Jag kommer då att tänka på SDs granne som har kontakt med honom när han är på väg till och från USA.
Med henne pratar han om alibit, och frågar om de sett honom efter 23 och framåt. Bl a skriver han att han satt i köket och håller på med sin mobil....
"Chatt vittnet AS och SD när de eskorterades från resan till USA :
Aktbil 151, sid 194:
SD: "lngen fara
Jag är som ni förstått
misstänkt
Var ,anhållen i tisdags
några timmar
På väg hem nu igen
från usa då de hade
fler frågor"
SD: "Tack
Hörde nu att de är
klara I huset, och har
satt i mina lås igen
Eskorteras nu av polis
från usa till Sverige
Blev kort semester ett
dygn i amerikanskt
häkte bara
Får se vad som händer
vidI gränsen i sverige
Men värst för Lena
såklart"
19 maj:
SD:"Det är Lena man hittat
Jag är alltjämt
misstänkt.
Hoppas de hittar något
som ger mig alibi
Hanna mår sämre
Barnen mår till synes
bra "
SD:"Vi håller oss borta
Supersnällt
erbjudande
Supersnällt
Vi är med Hannas
föräldrar i
sommarstugan
Kroppen hittad på
byalagsgatan ner mot
motorvägen"
SD:"Och något annat
föremål i skogen
bortanför er. Jag bor
mellan de platserna.
Börjar tänka någon vill
sätta dit mig nästan.
Men har inga fiender."
AS:"Vad kan vi göra för ditt
alibi. Vi mötte dig ju på
måndagskvällen?"
SD:"Jag har alibi till sent.
Och fabricera något
ska vi ju inte göra
såklart
Ni såg mig inte röra
mig i huset något efter
Jag har alibi till sent,
Och fabricera något
ska vi ju inte göra
såklart
Ni såg mig inte röra
mig i huset något efter
23 och framåt?
Körde tvättmaskin
Packade vi köket
Jobbade lite med
telefon i köket
Lena var online till
23:17, och försvann då
oväntat ur olika
chattar. "
22 maj:
SD:"Tack A. Det är jobbigt,
framför allt för H.
Har ni vattenspridare?
Jag har ju sått på lite
gräs där det var svagt,
och där behövs nog
fukt nu. Annars ber jag
Karin."
i YT Rättegången del 42, berättar polisens operativa analytiker om masterna och uppkopplingarna. Det är väl här som jag blir lite bortkollrad i det tekniska och jag blir osäker på de tekniska uppgifterna. Jag kan tänka mig att det inte bara är jag utan även för TR blev det för komplicerat att hänga med. Åklagaren kunde ha ställt frågorna så att det blev lite mer tydligt. Jag ska lyssna en gång till vid tillfälle.
Jag uppfattar dock som att Telia har sessioner som löper 180 minuter, och att dessa syns enbart när de avslutas. Även om något pågår, så påbörjas en ny session, vilket gör att det ser ut som att det är två sessioner trots att det är en pågående.
Det är väl här de har 00:07 mastuppkopplingarna kommer in?
En annan sak som fått mig att grubbla är vad som händer bakom planket så länge som 11 minuter? Vad sker där innan skriken tar vid?
Aktbil 166, sid 20
"Klockan 23:25 är aktiviteten pågående men stillastående vid området nära fyndplatsen. Den aktiva enheten befinner sig där i cirka 11 minuter till klockan 23 :36, se Figur I 0. Därefter täcker näst sista precisionscirkeln ett större område med fyndplatsen som centrum, se Figur 11. Den sista punkten registreras den 14 maj klockan 23:38 precis utanför området, se Figur 12"
Det är ju obehagligt att Lena tänkte sätta ut en ny cache precis där hon blir mördad, även om det inte var just den som hon arbetat med precis vid tiden för mordet. Jag kommer aldrig att sluta att misstänka att det är SD som är den som förstörde hennes "My real six string". Det som en del i planen att kunna locka ut henne dit igen.
Flera personer vittnar om att de misstänker att SD har koll på deras olika media, några vet att det har skett. SD kan ha haft koll på hennes opublicerade cacher.
Med tanke på att Lena har SDs sperma på kjolen är det inte osannolikt att de har haft sex där innan mordet.
Elva minuter är en lång tid....
När SD skrev "Men värst för Lena såklart", hade han då frågat de han chattade med om hon hade hittats? Ställer han den frågan till någon han chattar med eller handlar konversationerna mest om att han ska plantera information om sitt möjliga alibi som inte finns?
Han frågar om han kan låna en vattenspridare av grannen fast han uppgett för polisen att han varit ute på tomten flera gånger för att flytta på sin vattenspridare, att han packat, provat cykelväxlar, tvättat en t-shirt och väntat på gräsklipparen! Har SD gömt sin vattenspridare efter användning?
"
Jobbade lite med telefon i köket" Varför kopplar inte mobilen upp på hemnätverket förrän kl 02.49 då? Kanske för han hade wifi avstängt för att kunna röra sig obemärkt i området. När han kollade en karta över Hjärsta på jobbet under eftermiddagen, kan det misstänkas att han kontrollerade tidsåtgången för de olika möjliga vägar han skulle kunna använda för att synas minst före och efter mordet?
Han tog LW:s mobil och började radera allt i deras telegramkommunikation som kunde bevisa att de bestämt att de skulle ses? Därför sker registreringar för ett par krypterade filer i hans app-synkade dator kl 23.36? Dessa syns fast han försökt radera alla spår?
Jag gissar på att projektkontrollanten SD tog sig tillbaka till mordplatsen flera gånger under natten för att besiktiga att han inte glömt någon detalj och att sperman på kjolen kan ha gett avtryck från hans hand p g a slarvig avtorkning efter en mordexalterad runkning hemma i källaren efter mordet. Han är i så fall inte den ende mördaren som avger någon form av kroppstömning efter utfört mord. Det ska tydligen vara ett vanligt fenomen.
Så öppen som LW var behövde nog inte SD spionera på LW för att veta hon skulle lägga ut en ny cache på mordplatsen. SD hade nog med baktanke anmält sig som volontär till utläggningen och efteråt skulle det ätas en hjärtformad kladdkaka, men i hans version till andra har han endast hjälpt henne med att lösa myster inför Norge-resan och inte alls träffat henne p g a "måsten"?
-------------
För eventuella nytillkomna i tråden:
SD har varit häktad som misstänkt för mord 8 månader, genomgått rättegång och friades av TR som ansåg att bevisningen inte räckte till fällande dom. Åklagaren överklagade till Göta Hovrätt. Kompletteringar i bevisningen till ärende B1752-20 skulle vara inlämnat senast 10 juli.
ÅH lämnade ett tilläggsprotokoll på 150 sidor till försvaret den 6/7. I den nya bevisningen finns också digital sekvens som ska lämnas till hovrätten. ÅH förväntar sig att HR ska ändra den friande domen. Försvaret, som hade tre dagar på sig att gå igenom det kompletterande materialet, begärde tid till 21/7. Då passade ÅH på att begära ytterligare förlängning till den kompletterande bevisningen och Göta Hovrätt beviljade detta. Senast 21/8 ska det vara HR tillhanda.
Sammanfattning, länkar till FUP och annat
www.flashback.org/p72182112#p72182112