Citat:
Ursprungligen postat av
B.R.Donut
"Försiktighetsprincipen innebär att handla på ett sådant sätt att risker undvikes. Ordet används inom flera olika områden."
https://sv.wikipedia.org/wiki/Försiktighetsprincipen
Riskanalys är steget efter när man är medveten om vilka risker som förekommer.
Båda kan med fördel användas vid smittskydd.
Sen hänger jag väl inte upp mig på vare sig det ena eller andra. Tycker väl att lite vanligt sunt förnuft hade räckt bra i det här fallet.
Men nu väljer tyvärr FHM att bete sig som vetenskapstalibaner istället. Därmed kommer man att agera reaktivt istället för proaktivt. Aldrig bra när det gäller pandemier.
Till skillnad från våra nordiska grannländer som verkar ha varit mer lättfotade och adaptiva till situationen. Vad man sen kallar det spelar väl mindre roll. Riskanalys eller försiktighet, att agera utan fullständig kunskap etc. Vad resultatet blev vet vi ju i alla fall.
Lite spännande är det faktiskt att höra bortförklaringarna nu i efterhand. Inte mycket fokus på vad man gjorde i det tidiga skedet direkt där inte.
SvD har en ypperlig artikel i ämnet som kan rekommenderas.
Du och alla andra alarmister glömmer bort at FHM ska ha folkhälsan i stort i tankarna när de kommer med sina rekommendationer.
Vidare skriver du att vi ser "resultatet" nu.
Såg du resultatet för Israel också klart och tydligt innan de fick sin andra våg?
Alla förnuftiga människor försöker säga att vänta med "resultatet" åtminstone ett år. Möjligtvis längre. Innan dess blir det bara "delresultat" som inte talar om hur det hela gick utan bara hur det hela såg ut just vid ett ögonblick.
Jag önskar inte fler döingar utomlands, men uppenbarligen har ju Tegnell/FHM/svetsaren haft rätt när de säger att det är för tidigt för någon rapportering i dagsläget.