2020-07-24, 11:48
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Har jag sagt det? Jag säger att vi inte har någon immunitet i samhället. Ingen vi kan förlita oss på till hösten.

Det finns andra betydligt troligare faktorer som bidragit till det vi ser och jag räknade just upp dem.
Någon immunitet har vi väl ändå!
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Försiktighetsprincipen är ingen hjälp när kunskap saknas.

Alla åtgärder man tar till har konsekvenser. Därmed så är det meningslöst att argumentera utifrån försiktighetsprincipen när kunskap saknas.

Det är det väl inte alls..? Man tar det säkra före det osäkra, tills man VET hur det ligger till. Då kan man lätta på restriktionerna, no big deal. Det är svårare att uppväcka döda...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Sverige kommer att ligga ungefär på genomsnittet för totalt antal döda 2020. Jag är säker på att det kommer att gälla i grannländerna också. Det har dött lika många som vanligt även där, men de har dött i något annat än C-19.
.

I så fall krävs det att betydligt färre än normalt kommer att dö under hösten/vintern.

Att det kommer bli en överdödlighet i många länder i Europa verkar rätt troligt.

https://euromomo.eu/graphs-and-maps

Den som lever får se.

Och övriga får leva i ovisshet.
Citera
2020-07-24, 11:49
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag ser det här som två separata delar i sammanhanget och som många glömmer är det ju inte så att om två diskuterar något finns det alltid en som har rätt och en som har fel. Båda kan ha fel.

Min uppfattning om FHM och regeringen är inte positiv. Det som kommuniceras är otydligt och så är ju tyvärr politiken numera, Makthavare är rädda för att vara tydliga, ty då kan de ställas till svars. Att diskutera myndigheter och makthavare borde dock ske i ett annat forum än medicin och hälsa kan jag tycka. Det finns beröringspunkter, men inte fog för att uteslutande diskutera det.

Min huvudpoäng, och kritik mot alarmister, är att C-19 inte är ett dödsvirus. De allvarligt drabbade är till 99,9 % personer med brister. Osund fetma är en faktor och där har vi relativt få jämfört med USA. I Sverige har vi högre levnadsstandard än i de fattiga länderna i Sydamerika. Det gör att det, trots att Sverige inte gjort särskilt skarpa åtgärder, är procentuellt få som dött i Sverige. Speciellt om man tar det i relation till hur många som alltid dör och hur många som dött totalt hittills.

Det kommer att visa sig att dödsorsaken C-19 i Sverige har skett i stället för något annat. Sverige kommer att ligga ungefär på genomsnittet för totalt antal döda 2020. Jag är säker på att det kommer att gälla i grannländerna också. Det har dött lika många som vanligt även där, men de har dött i något annat än C-19.

Jag tror inte att hösten kommer att bli hemsk, precis som jag inte trodde att våren skulle bli hemsk. Den har inte varit hemsk. det har dött folk i samma utsträckning som tidigare tagit över en längre period än enstaka månader. Det har inte legat döda på gatan. Det har inte dött 40000 i C-19 som alarmisterna förutspådde.

Du vet om att vi fortfarande har fler döda per capita än både USA och länderna i Sydamerika. Vi har en vård som gått på knäna. Vi har över 100 tusen uppskjutna operationer. Och du tycker inte att situationen i Sverige varit illa?
Citera
2020-07-24, 11:50
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
I de tidigare rapporterna från omvärlden såg man bilder på folk som såg ut att ha dött mitt i steget, och fallit ihop på gatan.

Vet man idag vad som orsakade dessa dödsfall?

Det finns så mycket osammanhängnde klipp och texter på internet som likt skrönor blir till något annat än det egentligen är. Ett sådant klipp visade en fetlagd vakt i ett land med hög medeltemperatur. Jag tippar att vedebörande fick solsting och vätskebrist, kanske tillsammans med hjärtproblem.
Citera
2020-07-24, 11:50
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue

Obetydlig. Mätt som ett snitt i befolkningen är den inte ens 10%. Detta trots alla döda.
Citera
2020-07-24, 11:51
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Tegnells intervju på CNN, skämmer ut Sverige

https://www.youtube.com/watch?v=3YQkiHIQ7Dw

Kommentarerna under intervjun köper inte hans lögner precis
Tack för länken. Intervjuer med Tengnell ska helt klart ses på utländska medier. De ställer mer kritiska frågor och låter honom inte komma undan så lätt. Till skillnad från de svenska reportrarna på presskonferenserna som mer ler och beter sig som om de vore på en date.

Men hur har han kunnat hinna med alla dessa intervjuer bara på en vecka?
Senast redigerad av virvelbagg 2020-07-24 kl. 11:55.
Citera
2020-07-24, 11:52
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
I så fall krävs det att betydligt färre än normalt kommer att dö under hösten/vintern.

Att det kommer bli en överdödlighet i många länder i Europa verkar rätt troligt.

https://euromomo.eu/graphs-and-maps

Den som lever får se.

Och övriga får leva i ovisshet.

Jag skrev Sverige och grannländerna. Jag tror inte att det kommer att blir en underdödlighet i våra grannländer och inte en överdödlighet i Sverige. Det kommer att ligga inom intervallet 88-93000 som är de dödssiffror som Sverige brukar ligga inom.
Citera
2020-07-24, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Är det något vi gjort annorlunda jmf med de nordiska grannländerna är det att vi hållit förskolor och skolor öppna. Något annat som sticker ut i jämförelse är 10-20 gånger mer smittspridning och antal döda.
Barn smittar varandra och lärare i skolan. De drar hem smittan. Mamma som kanske jobbar inom vården drar med sig smittan till vårdtagare, patienter och kollegor som i sin tur smittar. Ju mer distansering, ju mindre smitta. Det är inte svårt att se samband.
Om vi nu utgår att din hypotes stämmer så ställer jag frågan som du tidigare inte velat svara på igen:

Till. Vilket. Pris. Frågetecken.
Citera
2020-07-24, 11:53
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Obetydlig. Mätt som ett snitt i befolkningen är den inte ens 10%. Detta trots alla döda.
Då är det meningslöst med ett vaccin.
Undrar hur många som gillar tanken på att ta en ny dos var 6-10 vecka?
Citera
2020-07-24, 11:54
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Du vet om att vi fortfarande har fler döda per capita än både USA och länderna i Sydamerika. Vi har en vård som gått på knäna. Vi har över 100 tusen uppskjutna operationer. Och du tycker inte att situationen i Sverige varit illa?

Nej, Sverige har inte fler döda per capita om du räknar dödssiffror. Du räknar bara dödsorsak C-19. Det dör många fler i annat förstår du.
Citera
2020-07-24, 11:54
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Ja, på individnivå. Förhoppningsvis. Ett tag. Åtminstone.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in