2020-07-24, 11:29
Medlem
vinlands avatar
En intressant fråga inför hösten och kommande skolstart är om man kan tvinga kommunen att åtgärda usla ventilationssystem och dåligt sanerade toaletter. För lärarna borde ett skyddsombud kunna döma ut arbetsplatsen ifråga och vårdnadshavare borde kunna åberopa försiktighetsprincipen.

Nu har ju WHO sakta men säkert erkänt att c19 även sprids i luften, då höjs alltså hygieniska krav mot ventilationsanläggningar som skolorna har, samma gäller avtal med städfirmor som då måste skärpa rengörning/städning av både lektionssalar, toaletter och allmänna utrymmen.

Vad skulle hända om en föräldragrupp i skola X anlitar en luftvårdsfirma, som hänger upp testskivor, som sen visar sig innehålla C19 vid analys t.ex. I Tyskland stängde man ner alla slakterierna tills det att dom åtgärdat sina ventilationssystem.

Frågan är hur FHM ska krångla sig ur den detaljen.
Tegnell-vännerna påminner allt mer om Jim Jones, dåren som startade en religös sekt som slutade i massmord där alla drack cyanid...
https://sv.wikipedia.org/wiki/Jim_Jones
Citera
2020-07-24, 11:35
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det är ni som lever i en egen verklighet i tråden, där ni tillskriver Anders Tegnell en massa benhårda åsikter och egenskaper som han aldrig gett uttryck för, på det sätt ni beskriver. Sen när han uttrycker något utanför de ramarna så blir en konflikt för er, men inte för oss andra.

Att ”inte få en känsla för hur något ser ut” är samma sak som att man inte ”lyckas måla upp en bild” av något. Det betyder på ren svenska att förekomsten av covid inte är känd. Antikroppstesterna är inte tillförlitliga.

Det är därför han avslutade meningen med att säga ”därför blir det viktigare och viktigare att titta på utvecklingen av nya fall”. Men det klippte du bort och ersatte med ”prick prick prick” för att ändra innebörden av det han sa.
Ja, och det sista är rena snömoset i sammanhanget. Klart att det alltid är viktigt att titta på utvecklingen av nya fall. Och jag tror att we're in for a surprise i höst. Tyvärr ingen trevlig sådan.
Citera
2020-07-24, 11:36
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Skämtar du? ALLA kan dra hem smittan till sitt hem från sin skola eller arbetsplats. Varför ska just skolorna vara stängda när i stort sett alla arbetsplatser är öppna? Ska vi bara stänga skolorna, men fortsätta ha arbetsplatser öppna? Varför?

En mycket stor del av befolkningen tillämpar ju hemarbete sedan mars månad. Andra är noga med social distansering på sina arbetsplatser. Men hur bra tror du det fungerar i ett klassrum med 30 stycken barn som kan vara allt mellan 5-16 år gamla? Håller de alltid 2 meters avstånd till varandra? Hur fungerar det i matsalar och gymnastikhallar? Säger ju sig självt att smittrisken blir stor. Alla vet att virus och skit sprider sig i förskola och skola. Tror inte det är annorlunda med detta virus. Får barnen viruset är det närmast 100% att de smittar ned sina föräldrar. Föräldrar som kan blu svårt sjuk, eller smitta ned någon på bussen osv osv.
Citera
2020-07-24, 11:37
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Ja, man hade ett (1) utbrott då.

Men som det ser ut idag så är det inte detta utbrott som är smittdrivande i USA.
Läs mitt inlägg. Utbrottet utvecklade sig till ett rejält kluster i Washington och spred sig över västkusten och det före Stockholm.
Citera
2020-07-24, 11:39
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Läs mitt inlägg. Utbrottet utvecklade sig till ett rejält kluster i Washington och spred sig över västkusten och det före Stockholm.
Västkusten?
Citera
2020-07-24, 11:41
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Även som jag tror du sa tidigare, att Folkhälsomyndigheten inte gör smittspårningar utan påstår att detta är folkets ansvar nu, det kan ju inte vara lagligt heller.
Nja, man kan komma runt det med att säga det. I början av 2000-talet skrevs lagen om och man gav individen mer ansvar. Vi hade en väldigt sträng smittskyddslag innan och man ville hjälpa de stackars stigmatiserade AIDS-patienterna. Det var Morgan Johansson som drev det då. Han var hälsominister under den perioden.

Så på det sättet kommer de undan. De vet mycket väl att människor inte kommer att göra det i någon större utsträckning men man slipper själva då.
Citera
2020-07-24, 11:41
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Om man inte var ”alarmist” innan kan man bli det bara genom att lyssna på FMV.

Tegnell säger själv att han är orolig för hösten. Fortfarande avråds äldre från att träffa barnbarn. Kollektivtrafik bör undvikas, även av icke-riskgrupper. Ingen vet när publiken släpps in på t.ex fotboll och teatrar igen.

FMV:s tre framtidsscenarier innehåller dödssiffror av olika nivåer varav Tegnell tror på en kombination av de två värsta, om jag inte minns fel.

En släkting till mig skulle börja en klassrumsbaserad Komvux-kurs i augusti men fick besked om att den kommer att ges via internet i stället, åtminstone initialt. Undrar om vi får se liknande inom gymnasieskolorna, universiteten och övrig vuxenutbildning?

Säga vad man vill om ”alarmister” men myndigheterna hjälper till att ge näring åt oron. Kanske de ska räknas in i skaran också?

Jag ser det här som två separata delar i sammanhanget och som många glömmer är det ju inte så att om två diskuterar något finns det alltid en som har rätt och en som har fel. Båda kan ha fel.

Min uppfattning om FHM och regeringen är inte positiv. Det som kommuniceras är otydligt och så är ju tyvärr politiken numera, Makthavare är rädda för att vara tydliga, ty då kan de ställas till svars. Att diskutera myndigheter och makthavare borde dock ske i ett annat forum än medicin och hälsa kan jag tycka. Det finns beröringspunkter, men inte fog för att uteslutande diskutera det.

Min huvudpoäng, och kritik mot alarmister, är att C-19 inte är ett dödsvirus. De allvarligt drabbade är till 99,9 % personer med brister. Osund fetma är en faktor och där har vi relativt få jämfört med USA. I Sverige har vi högre levnadsstandard än i de fattiga länderna i Sydamerika. Det gör att det, trots att Sverige inte gjort särskilt skarpa åtgärder, är procentuellt få som dött i Sverige. Speciellt om man tar det i relation till hur många som alltid dör och hur många som dött totalt hittills.

Det kommer att visa sig att dödsorsaken C-19 i Sverige har skett i stället för något annat. Sverige kommer att ligga ungefär på genomsnittet för totalt antal döda 2020. Jag är säker på att det kommer att gälla i grannländerna också. Det har dött lika många som vanligt även där, men de har dött i något annat än C-19.

Jag tror inte att hösten kommer att bli hemsk, precis som jag inte trodde att våren skulle bli hemsk. Den har inte varit hemsk. det har dött folk i samma utsträckning som tidigare tagit över en längre period än enstaka månader. Det har inte legat döda på gatan. Det har inte dött 40000 i C-19 som alarmisterna förutspådde.
Citera
2020-07-24, 11:43
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berenpxx
Samtidigt har det riktats kritik mot Sverige från forskningshåll för att man inte tog tillfället i akt och genomförde vetenskapliga studier om hur smittspridningen påverkades när grundskolorna var öppna - när andra länder stängde ner.

Sverige hade kunnat bidra med värdefull information till övriga länder.

https://www.sciencemag.org/news/2020/05/how-sweden-wasted-rare-opportunity-study-coronavirus-schools

Är det något vi gjort annorlunda jmf med de nordiska grannländerna är det att vi hållit förskolor och skolor öppna. Något annat som sticker ut i jämförelse är 10-20 gånger mer smittspridning och antal döda.
Barn smittar varandra och lärare i skolan. De drar hem smittan. Mamma som kanske jobbar inom vården drar med sig smittan till vårdtagare, patienter och kollegor som i sin tur smittar. Ju mer distansering, ju mindre smitta. Det är inte svårt att se samband.
Citera
2020-07-24, 11:45
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag ser det här som två separata delar i sammanhanget och som många glömmer är det ju inte så att om två diskuterar något finns det alltid en som har rätt och en som har fel. Båda kan ha fel.

Min uppfattning om FHM och regeringen är inte positiv. Det som kommuniceras är otydligt och så är ju tyvärr politiken numera, Makthavare är rädda för att vara tydliga, ty då kan de ställas till svars. Att diskutera myndigheter och makthavare borde dock ske i ett annat forum än medicin och hälsa kan jag tycka. Det finns beröringspunkter, men inte fog för att uteslutande diskutera det.

Min huvudpoäng, och kritik mot alarmister, är att C-19 inte är ett dödsvirus. De allvarligt drabbade är till 99,9 % personer med brister. Osund fetma är en faktor och där har vi relativt få jämfört med USA. I Sverige har vi högre levnadsstandard än i de fattiga länderna i Sydamerika. Det gör att det, trots att Sverige inte gjort särskilt skarpa åtgärder, är procentuellt få som dött i Sverige. Speciellt om man tar det i relation till hur många som alltid dör och hur många som dött totalt hittills.

Det kommer att visa sig att dödsorsaken C-19 i Sverige har skett i stället för något annat. Sverige kommer att ligga ungefär på genomsnittet för totalt antal döda 2020. Jag är säker på att det kommer att gälla i grannländerna också. Det har dött lika många som vanligt även där, men de har dött i något annat än C-19.

Jag tror inte att hösten kommer att bli hemsk, precis som jag inte trodde att våren skulle bli hemsk. Den har inte varit hemsk. det har dött folk i samma utsträckning som tidigare tagit över en längre period än enstaka månader. Det har inte legat döda på gatan. Det har inte dött 40000 i C-19 som alarmisterna förutspådde.

I de tidigare rapporterna från omvärlden såg man bilder på folk som såg ut att ha dött mitt i steget, och fallit ihop på gatan.

Vet man idag vad som orsakade dessa dödsfall?
Citera
2020-07-24, 11:45
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Vad menar du? Det finns ju antikroppstester som visar på immunitet det går ju inte att förneka.
Har jag sagt det? Jag säger att vi inte har någon immunitet i samhället. Ingen vi kan förlita oss på till hösten.

Det finns andra betydligt troligare faktorer som bidragit till det vi ser och jag räknade just upp dem.
Citera
2020-07-24, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Men jag håller såklart med Attendos vd som tycker att Sveriges myndigheter misslyckats. Jag håller också med i det du skriver. Jag anser personligen att Sveriges problem med hanteringen av pandemin är att det är extremt otydligt vem som har ansvar. Ingen tar något tydligt ansvar och myndigheterna bollar ansvaret mellan sig (läs ifrån sig ) . I början kom FHM inte alls med några tydliga direktiv för hur äldre ska skyddas. Skyddsutrustning skulle bara användas där de gjorde nytta (eftersom det var brist på sådan) och inte om inte smitta fanns. Hur ska då en enskild enhetschef på ett äldreboende exakt veta hur man ska göra? När FHM senare får kritik för att de varit otydliga och inte heller rekommenderat skydd hänvisar de till Arbetsmiljöverket som i sin tur verkar helt överraskade över att få den bollen.

Vi är inte vana vid krishantering i Sverige oavsett om det gäller Tsunamis, skogsbränder eller pandemier. Lika säkert som att de få brandbekämpningsplan vi har kvar inte kan flygas för att personalen har semester, lika säkert är det att vi har mycket att jobba med när det gäller krisberedskap.

Exakt vi har inte vana av den här sortens kriser och har en högst dålig beredskap på alla plan trots att vi är ett rikt land, vi tog inte ens lärdom av tsunamin utan tror frotfarande att vi är skyddade från krig, svält och sjukdom. I många länder lever människor med daglig oro för sin hälsa och liv, de är mer försiktigare av naturen för de vet vad det kan föra med sig, vi har inte det inbyggt i vårt levnadssätt och har tom svårt att tillämpa det nu.
Ansvar, ja otydlig ansvarsfördelning absolut, ingen vill befatta sig med ansvar längre, myndigheter bollar ansvar hit och dit, regeringen är otydlig och kanske endel kan ha att göra med att många arbetsplatser inom offentliga sektorn styrs av NPM, människor arbetar inte längre med sina egentliga arbetsuppgifter utan sitter och skapar flöden av enorma mängder tomt innehåll.
Citera
2020-07-24, 11:48
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Västkusten?
Washington, staten, ligger på västkusten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in