Citat:
Ursprungligen postat av
MidlifeMommy
Om man inte var ”alarmist” innan kan man bli det bara genom att lyssna på FMV.
Tegnell säger själv att han är orolig för hösten. Fortfarande avråds äldre från att träffa barnbarn. Kollektivtrafik bör undvikas, även av icke-riskgrupper. Ingen vet när publiken släpps in på t.ex fotboll och teatrar igen.
FMV:s tre framtidsscenarier innehåller dödssiffror av olika nivåer varav Tegnell tror på en kombination av de två värsta, om jag inte minns fel.
En släkting till mig skulle börja en klassrumsbaserad Komvux-kurs i augusti men fick besked om att den kommer att ges via internet i stället, åtminstone initialt. Undrar om vi får se liknande inom gymnasieskolorna, universiteten och övrig vuxenutbildning?
Säga vad man vill om ”alarmister” men myndigheterna hjälper till att ge näring åt oron. Kanske de ska räknas in i skaran också?
Jag ser det här som två separata delar i sammanhanget och som många glömmer är det ju
inte så att om två diskuterar något finns det alltid en som har rätt och en som har fel. Båda kan ha fel.
Min uppfattning om FHM och regeringen är inte positiv. Det som kommuniceras är otydligt och så är ju tyvärr politiken numera, Makthavare är rädda för att vara tydliga, ty då kan de ställas till svars. Att diskutera myndigheter och makthavare borde dock ske i ett annat forum än medicin och hälsa kan jag tycka. Det finns beröringspunkter, men inte fog för att uteslutande diskutera det.
Min huvudpoäng, och kritik mot alarmister, är att C-19 inte är ett dödsvirus. De allvarligt drabbade är till 99,9 % personer med brister. Osund fetma är en faktor och där har vi relativt få jämfört med USA. I Sverige har vi högre levnadsstandard än i de fattiga länderna i Sydamerika. Det gör att det, trots att Sverige inte gjort särskilt skarpa åtgärder, är procentuellt få som dött i Sverige. Speciellt om man tar det i relation till hur många som alltid dör och hur många som dött totalt hittills.
Det kommer att visa sig att dödsorsaken C-19 i Sverige har skett i stället för något annat. Sverige kommer att ligga ungefär på genomsnittet för totalt antal döda 2020. Jag är säker på att det kommer att gälla i grannländerna också. Det har dött lika många som vanligt även där, men de har dött i något annat än C-19.
Jag tror inte att hösten kommer att bli hemsk, precis som jag inte trodde att våren skulle bli hemsk. Den har inte varit hemsk. det har dött folk i samma utsträckning som tidigare tagit över en längre period än enstaka månader. Det har inte legat döda på gatan. Det har inte dött 40000 i C-19 som alarmisterna förutspådde.