Citat:
Ursprungligen postat av
AIP
En för mig intressant reflektion så här på morgonen. Det går inte värst bra för våra gräslag i allsvenskan, bland topp 5 är det endast MFF som inte spelar på plast och tittar man i botten så lirar 4 av 5 lag på gräs. Inte kommit längre än så till varför det ser ut på det sättet men kanske någon smartare än mig kan dra några slutsatser till varför det ser ut som det gör.
Kan ju finnas en massvis med faktorer dels att gräslagen över tid blivit färre vilket innebär att det blir fler matcher man spelar på "inte sitt underlag".
Jag tror huvudanledningen är enkel och den stavas
Värvningstrategi hemvändare och äldre spelare:
+30 (finns udantag) spelare som vänder hem med kroniskaskador "fotbollsinvalider" har oftast som utgångspunkt att de får åtminstone hälften av matcherna på gräs (dvs alla hemmamatcherna).
Spelar ingen roll om det är:
Söder, Granqvist, Farnerud, JJ, V Elm, Bahiou, eller Kolbein.
En stor del i deras beslut att vända hem är att Allsvenskan dels är kortare och har glesare bland matcherna än ligorna ute i Europa.
Nu får de helt plötsligt spela tätt och ofta vilket inte blir vad de hade räknat med återhämtningsmässigt.
För någon som är intresserad och orkar leka med siffror så vore en intressant sätt att kontroll kolla detta genom att se ifall åldern snitt åldern på spelarna som
inte är i startelvan i de inledande 9 omgångar även är högre i naturgräs lagen.
Jag tror Helsingborg har haft något runt 8-9 skador rullande konstant. Där både Granen och Landgren är bärande spelare.
SEn så drabbar ju detta konstgräslag också men inte i samma utsträckning då de oftast har mindre skadeskjutna spelare eftersom dessa aktivt väljer bort konstgräs laget. Vilket ironiskt sätt blir deras "blessing".