2020-07-24, 06:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArizonaDale
Ja, flakket med blikket, så veldig mye nedover og til sidene, noe som er typisk for løgnere. Store problemer med å holde øyekontakt. Som sagt, hvis hun hadde vært sikker i sin sak, så hadde hun kontaktet politiet omgående, og ikke 3 mnd etterpå.

Hvis GM hadde blitt identifisert p.ga. henne, så ville de kunne fått status som mistenkt, og da kunne hun trues til å forandre forklaring, derfor er det problematisk hvis et vitne står frem med fjes på den måten. Det tok meg veldig kort tid å finne ut at hun het Irene, og bor 150 meter unna stedet.

Hvis man kan se inn i bilen, så vil den være ubrukelig til å frakte en kidnappet person, og spesielt hvis personen er naken, slik det har blitt konstatert at hun var.
Politiet har mye som de ikke vil fortelle, som gjør at de lett kunne utelukke denne BMW`en.
Eller mener du det er noen annen grunn til at de har utelukket denne BMW`en? Misunnelse? Tunnelsyn?
De har mye informasjon ellers også, men som de ikke har benyttet seg av. Det er jo hemmelig etterforskning, og man er avhengig av å legge frem så lite som mulig.
Angående det fetade som du skrev. Det er bare en myte at det er typisk for løgnere

Ingen bestemt atferd.
- Hvorfor er vi så dårlige på å avsløre løgner?
- Det finnes en del myter om at personer som snakker usant viser en bestemt type atferd, for eksempel får et flakkende blikk eller unnviker øyekontakt, men saken er at vi ikke har gode atferdstegn for løgn. Det viser seg at folk som lyver ikke oppfører seg på bestemte måter. Den største antagelsen er vel at man har flakkende blikk, men all forskning viser at det ikke er en sammenheng, sier Magnussen.
- Finnes det tegn vi mennesker ikke kan se med det blotte øyet?
- Det finnes en del antagelser om såkalte mikrouttrykk. Det vil si at en person som lyver kan ha særegne, meget kortvarige mimiske tegn som varer under ett tidels sekund. Det er snakk om en emosjonell opphisselse som er forbundet med løgnen, som man kan se på videoopptak, men ikke i en vanlig samtale, sier Magnussen.

https://forskning.no/bakgrunn-hjernen-menneskekroppen/sannheter-om-logn/1032246

Ny studie viser at folk har samme kroppsspråk når de lyver og forteller sannheten.
- Den som lyver vil ofte se deg rett inn i øynene for å overbevise deg om at de snakker sant, sier ekspert.

Forskerne bak den nye studien ville undersøke hvilke tegn folk bruker når de lyver, og hvilke signaler som oppfattes som tegn på løgn av andre. De fant imidlertid ut at testpersonene brukte akkurat de samme tegnene når de fortalte sannheten, og at de til og med ble brukt oftere når de ikke løy.

https://www.kk.no/livet/ny-studie-viser-at-folk-har-samme-kroppssprak-nar-de-lyver-og-forteller-sannheten/70404856

Er det mulig å se om noen lyver?
Selv erfarne etterforskere kommer til kort når det gjelder å skille løgnere fra dem som snakker sant.
Men det var ikke ved å studere ansiktsuttrykk og kroppsspråk politiet avslørte løgnene i Orderud-saken.
Med is i magen og en helt spesiell metode jobbet politiet for å avdekke sannheten.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/A2nz0n/er-det-mulig-aa-se-om-noen-lyver
Senast redigerad av z-z-z 2020-07-24 kl. 07:15.
Citera
2020-07-24, 07:02
Medlem
Citat:
Hvis man kan se inn i bilen, så vil den være ubrukelig til å frakte en kidnappet person, og spesielt hvis personen er naken, slik det har blitt konstatert at hun var.
Nei, ingen har konstantert at hun var naken.
Senast redigerad av z-z-z 2020-07-24 kl. 07:19.
Citera
2020-07-24, 08:07
Medlem
Legokatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gassa
Er ikke du jurist da eller var det bare skryt ?

Alle med litt sirkulasjon i toppen skjønner at politiet nå bygger en indisiesak mot TH, og alle skjønner at forsvaret til TH vil bruke opplysninger som politiet ikke har etterforsket mot dem.

Hvem skulle tro at norske jurister ikke skjønner det som alle andre har forstått.
Jeg har da aldri nevnt hva jeg jobber med på dette forumet
Citera
2020-07-24, 08:11
Medlem
Legokatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lurenskog
Du har rett, og jeg beklager. Jeg mente å svare på den posten at "en står bak, noen andre har utført" at dette gjerne kan være en f.eks en forretningspartner, som står like dypt i gjørma mtp motiv, og har like mye å tape på å angi TT, fordi ha da også avslører seg selv. Det var den refleksjonen jeg ventet på svar på. Min feil at jeg glemte det.
Har du noen tanker?
På dette spørsmålet vil jeg svare på ekte "lurenskog-vis", å spamme ned tråden med å svare på spørsmål fra en person med så dårlig hukommelse er bortkastet. Du har glemt det i morgen uansett
Citera
2020-07-24, 08:34
Medlem
Legokatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hunterrr
Tilbake fra ferie, men har fulgt litt med sporadisk på det som skrives.
Først ifht din teori, hvorfor tenker du ikke bare at AE kunne ha skrevet et selvmordsbrev og bare forsvunnet/dratt til det skjulestedet du mener hun er på? For eks "jeg kommer til å ta livet mitt på et sted ingen klarer finne meg, og kommer aldri til å bli funnet osv osv". Med hjelp av sine barn evt hvis du mener de skulle hjelpe henne å flykte? En tanke mindre spektakulært. Forstår det slik at du mener det som sannsynlig at hun hadde behov for å flykte fra noe.

Men til noe som er litt mer interessant ifht tanker jeg selv har om saken.
Hvem mener du den hettemannen som går på Lørenskog ca kl 10-11 kan være? I din teori? Sønnen?
Det har kommet frem detaljer om ekteskapet og familien, seperasjonspapirer med kun AEH's underskrift, ektepakt underskrevet rett før jul, sønnens dystre tanker, at han f.eks var misfornøyd med å bo i leid leilighet, osv - at TH var ekstremt gjerrig osv

Hadde hun skrevet et selvmordsbrev ville de "gått glipp" av mye

At de gjør det på en slik måte kan tyde element av hevn inn i bildet. Slik saken står nå - TH's rykte er smadret, førstesideoppslag, ting kommer frem om TH - dette tyder på en plan mot TH - ikke en plan av TH.
At det i tillegg er et element av utpressing viser at de mener de "fortjener" penger av TH - tyder på at TH ikke ville "sløse" bort penger på hverken AEH eller de voksne barna. Ser man dette i sammenheng med ektepakten - virker sannsynlig at de voksne barna syntes ektepakten var urimelig.
Man kan spørre seg om hvorfor de ikke bare hjalp AEH gjennom en skilsmisse, men med tanke på at de hadde vært gift i 49 år, det hadde vært tegn på at AEH ville ut av ekteskapet på et tidligere tidspunkt - tyder på at å skille seg fra TH ikke var et alternativ. Det kunne ha vært drapstrusler inn i bildet - hadde de voksne barna hjulpet AEH gjennom en skilsmisse på vanlig måte kunne hun uansett vært i livsfare. At de gjorde det på denne måten førte til at de kunne kjempe sammen med TH i stede for mot han - de mente det var beste løsning - en "felles kamp" sammen med sin far - åpne noen nye dører for dem...?
De måtte i tillegg ha en plan for AEH etter flukten - "Kidnappere" har fortalt om AEH's helseopplysninger, samt at de skulle benytte en "fersk norsk avis" - kan eventuelt tyde på at hun er i Norge - eventuelt et sted der det selges norske aviser

At løsningen synes "utrolig" betyr ikke at "det kunne ikke ha skjedd". Historien er full av plott der politiet blir lurt - i denne saken er det mange tegn på villedning - de fleste er enig i at kidnappingsscenarioet er fake - at draps-scene er fake i tillegg er ikke merkelig. Politiet har også fortalt at de har en hypotese om at AEH har forsvunnet - dette går de ikke ut i media med av taktiske årsaker.

Vurdering av - "Hettemannen" - 50/50 om det er mann eller kvinne - antydning til pupp - spe benbygning - rask hode-reaksjon - problem med høyre ben - mulig lyskeproblemer / mye løpetrening - tydelig kjennskap til området - kan gå forbi kamera for å villede - høye såler på sko gjør at personen virker høyere enn den virkelig er - flere alternativer kan holdes åpent - tidspunkt kan passe med at dette er en type villedningsmanøver etter AEH's flukt - for å skape forvirring - skape grobunn for flere villedningsteorier - slik at de kan "mate" TH med en ekstra teori - Hettemannen kom opp fra parkeringshuset ved Lørenskog Ishall - mulig grobunn for en teori angående Lørenskog ishockeyklubb..

Det er en del "mystiske personer" i området - hettemann / telefonmann / fiskerne ved vannet osv
Alle disse trenger ikke å være med på plottet, noen gikk tilfeldigvis forbi / opphold seg tilfeldig der. Grunnen til at de ikke har meldt deg til politiet kan være av helt naturlige årsaker
Citera
2020-07-24, 08:42
Medlem
Legokatts avatar
Ved et tenkt scenario - AEH kommer tilbake - de tre voksne barna og AEH legger kortene på bordet

Selv om § 331 - Grov utpressing har en strafferamme inntil 6 år så skal dommeren utøve skjønn og gjøre avveininger. I en slik sak som dette er det mye som tilsier at grov utpressing ikke vil stå alene. Det er mange elementer som vil ha betydning for å belyse saken. En advokat vil alltid jobbe mot full frifinnelse.

En advokat vil ta utgangspunkt i ulike rettskildefaktorer, samt finne hjemmel i lov.

De ulike rettskildefaktorene: lovtekster, lovforarbeider, rettspraksis (tidligere dommer), praksis fra andre myndigheter, sedvane, juridisk teori, reelle hensyn, internasjonal rett/folkerett

(En rettskildefaktor er en argumentkilde som brukes for å kunne løse rettslige problemstilling, som å finne fram til hva som er innholdet i en rettsregel, eller å løse en tvist mellom parter som er uenige)

*Angående selve handlingen flukt - (hjelpe noen å flykte fra en farlig situasjon)
En advokat vil ta utgangspunkt i relevante lover fra lovboka, (eventuelt selvtekt/nødrett osv.) Relevante lover vil bli tolket i sammenheng med rettspraksis.

"Rettspraksis*(tidligere dommer) er en samlebetegnelse på tidligere avgjørelser i domstolene og utgjør en av de sentrale rettskildefaktorene"

Hvilke lover som vil bli benyttet og hvilken rettspraksis som vil bli lagt til grunn, eventuelt andre rettskildefaktorer, avhenger av hva som har skjedd i en sak - hva bakgrunnen er for handlingen

*Angående ektepakten
Det har kommet tydelig frem at ektepakten vil bli "flådd" hvis den blir
prøvd for rettsystemet.

Vil tro at aktuelle tema å ta opp i en slik rettsak vil være:
utpressing (maskert som bortføring), ektepakt, skilsmisse, ekteskapsproblemer, seperasjonspapirer, familieforhold, eventuelt trusler / vold / psykisk vold, osv..

Fornærmede/skadelidte fremmer erstatningskrav mot skadevolderen i forbindelse med en straffesak. Vil tro begge parter vil kunne fremme erstatningskrav mot hverandre - basert på aktuelle tema for en slik tenkt sak

Hva utfallet blir i en slik rettsak er umulig å si da det vil bli en unik sak i norsk rettshistorie. Hva som kan komme frem av betydning for saken er det kun de involverte som vet.

For å antyde noe vil ektepakten med stor sikkerhet bli ugyldig - retten vil komme frem til hva AEH rettmessig har krav på.

Familieforhold / ekteskapsproblemer / eventuelt trusler / vold / psykisk vold, osv kan benyttes som argument for selve flukten.
Ektepakt kan benyttes som argument for utpressing.
(disse argumentene kan være gjeldende for både AEH og de tre barna - med tanke på at de hjalp henne)

Ved dom skal ulike bevis vektlegges. Bevis kan være så mangt. Muntlige forklaringer fra tiltalte, fornærmede, vitner, og sakkyndige.

En annen gruppe bevis er dokumentbevis. Her kommer ektepakt, seperasjonspapirer, eventuelt andre skriftlige dokumenter
Senast redigerad av Legokatt 2020-07-24 kl. 08:54.
Citera
2020-07-24, 08:47
Medlem
Citat:
Ja, flakket med blikket, så veldig mye nedover og til sidene, noe som er typisk for løgnere. Store problemer med å holde øyekontakt. Som sagt, hvis hun hadde vært sikker i sin sak, så hadde hun kontaktet politiet omgående, og ikke 3 mnd etterpå.

Hvis GM hadde blitt identifisert p.ga. henne, så ville de kunne fått status som mistenkt, og da kunne hun trues til å forandre forklaring, derfor er det problematisk hvis et vitne står frem med fjes på den måten. Det tok meg veldig kort tid å finne ut at hun het Irene, og bor 150 meter unna stedet.

Politiet har mye som de ikke vil fortelle, som gjør at de lett kunne utelukke denne BMW`en.
Eller mener du det er noen annen grunn til at de har utelukket denne BMW`en? Misunnelse? Tunnelsyn?
De har mye informasjon ellers også, men som de ikke har benyttet seg av. Det er jo hemmelig etterforskning, og man er avhengig av å legge frem så lite som mulig.

Det som gjør observationen mest mistenkelig er att hun ikke rapporterte til politi eller forhørte seg med sykehjemmet eller liknende, hvis den var av den karakter hun beskriver. Detaljen der hun har spurt sin mann om det hadde vært noe i media om en kidnapping virker ikke troverdig. Jeg tror dette sporet er lagt bort av mange ulike grunner. Ikke relevant. Annet enn for TH/SH.
Citera
2020-07-24, 09:44
Medlem
Jag tror att polisen inte har någon aning om vilka brottslingar är i fallet, eller vad som har hänt AEH.

Och av den anledningen måste de fokusera alla sina ansträngningar på maken, eftersom han är den enda möjliga förövaren. Jag tror att den starkaste ledtråden som polisen har är statistik om att män ofta kan vara mördaren, och om AEH ville skilsmässa, och om TH ville dela ingenting av hans 2 miljarder förmögenhet med henne och därför snarare skulle döda sin fru, barnmamma och barnbarn gamla mamma.

Men polisen vet inte om AEH ville skilja sig nu och de vet inte om TH skulle ha haft så stora problem att ge hustrun en bra ekonomisk lösning. Men eftersom polisen inte finner ut vem som har bortfört AEH och vem de skrev med i krypto, är det enda alternativet polisen har att fokusera sin ras mot hennes man. Om han är skyldig. Inte för att de har några indikationer på att han är skyldig.
Citera
2020-07-24, 10:01
Medlem
Citat:

Men hvorfor skal to tilsynelatende normale kvinner stå frem å lyve om dette da?

Hvis jeg var GM i denne saken, så kunne jo ikke jeg eller mine hjelpere begynne å true disse to, da hadde jeg avslørt meg selv da. Hu ville melde fra til politiet. Hu satt å ventet på at noe skulle kåmme i media. Men det kom ikke noe, å grunnen til det vet vi jo nå.

Hvem er dem i BMW'n, det er hva jeg lurer på. For om det ikke var AEH, så er det jo noen andre. Rart at ingen melder seg. Men vi er ikke på samme bølgelengde👍
Citera
2020-07-24, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Legokatt
Ved et tenkt scenario - AEH kommer tilbake - de tre voksne barna og AEH legger kortene på bordet

Selv om § 331 - Grov utpressing har en strafferamme inntil 6 år så skal dommeren utøve skjønn og gjøre avveininger. I en slik sak som dette er det mye som tilsier at grov utpressing ikke vil stå alene. Det er mange elementer som vil ha betydning for å belyse saken. En advokat vil alltid jobbe mot full frifinnelse.

En advokat vil ta utgangspunkt i ulike rettskildefaktorer, samt finne hjemmel i lov.

De ulike rettskildefaktorene: lovtekster, lovforarbeider, rettspraksis (tidligere dommer), praksis fra andre myndigheter, sedvane, juridisk teori, reelle hensyn, internasjonal rett/folkerett

(En rettskildefaktor er en argumentkilde som brukes for å kunne løse rettslige problemstilling, som å finne fram til hva som er innholdet i en rettsregel, eller å løse en tvist mellom parter som er uenige)

*Angående selve handlingen flukt - (hjelpe noen å flykte fra en farlig situasjon)
En advokat vil ta utgangspunkt i relevante lover fra lovboka, (eventuelt selvtekt/nødrett osv.) Relevante lover vil bli tolket i sammenheng med rettspraksis.

"Rettspraksis*(tidligere dommer) er en samlebetegnelse på tidligere avgjørelser i domstolene og utgjør en av de sentrale rettskildefaktorene"

Hvilke lover som vil bli benyttet og hvilken rettspraksis som vil bli lagt til grunn, eventuelt andre rettskildefaktorer, avhenger av hva som har skjedd i en sak - hva bakgrunnen er for handlingen

*Angående ektepakten
Det har kommet tydelig frem at ektepakten vil bli "flådd" hvis den blir
prøvd for rettsystemet.

Vil tro at aktuelle tema å ta opp i en slik rettsak vil være:
utpressing (maskert som bortføring), ektepakt, skilsmisse, ekteskapsproblemer, seperasjonspapirer, familieforhold, eventuelt trusler / vold / psykisk vold, osv..

Fornærmede/skadelidte fremmer erstatningskrav mot skadevolderen i forbindelse med en straffesak. Vil tro begge parter vil kunne fremme erstatningskrav mot hverandre - basert på aktuelle tema for en slik tenkt sak

Hva utfallet blir i en slik rettsak er umulig å si da det vil bli en unik sak i norsk rettshistorie. Hva som kan komme frem av betydning for saken er det kun de involverte som vet.

For å antyde noe vil ektepakten med stor sikkerhet bli ugyldig - retten vil komme frem til hva AEH rettmessig har krav på.

Familieforhold / ekteskapsproblemer / eventuelt trusler / vold / psykisk vold, osv kan benyttes som argument for selve flukten.
Ektepakt kan benyttes som argument for utpressing.
(disse argumentene kan være gjeldende for både AEH og de tre barna - med tanke på at de hjalp henne)

Ved dom skal ulike bevis vektlegges. Bevis kan være så mangt. Muntlige forklaringer fra tiltalte, fornærmede, vitner, og sakkyndige.

En annen gruppe bevis er dokumentbevis. Her kommer ektepakt, seperasjonspapirer, eventuelt andre skriftlige dokumenter

Ikke utenkelig dette, men i tillegg så har også jeg en tilleggs hypotese om hva som kan ha skjedd: Ekteparet Hagen elsket Elvis og Elvis ble sett rundt omkring i mange år etter hans død og noen tror han fortsatt lever på en øde øy. Kanskje det er en øy man kan kjøpe seg plass på hvis man ønsker en pause i fra det ordinære livet. Kan jo være at TH kjøpte plass til seg selv også, men har fått inndratt passet pga etterforskning eller fått beskjed om å holde seg i Viken. Jeg tenker nå at det er en mulighet for at AEH og Elvis bor der sammen. Det er ingenting i de kritiske fakta som kan motbevise det motsatte. Dette var familiens 70 års gave kanskje..
Citera
2020-07-24, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mattagg
Hvor kan kroppen være? Og hva kan kroppen fortelle etter så lang tid. Selvfølgelig, hvordan den har vært oppbevart betyr mye for hva teknikerne kan finne. Men jeg tenker politiet har ikke så mange muligheter til å finne bevis, om de ikke finner kroppen. De har sagt lite om letingen. Den må jo ha pågått side om side med etterforskningen. Bør i allefall. Har TH gjort dette og vet hvor hun er, så virker han ikke engstelig for at hun dukker opp og avslører han. Så da er gjemmestedet bombesikkert. Innestengt i en tett og luktfri boks, sylinder etc. Laget av materialer som vil holde i svært mange år. Og på en plass som ingen snubler over. Det ligger ikke tilfeldig i naturen, for da kan det være fare både for salg og gravemaskiner en vakker dag. TH ønsker jo å leve ubesværet i frihet all sin tid. Ikke på sjøbunnen der det kan komme dykkere. Ingen har kommet over kroppen og TH synes like ubesværet. Om det nå er han da. Ikke tror jeg det er langt vekk, for det er en risiko å kjøre med en dopet og bundet dame eller et lik. Hadde noen ville kjørt i timer med det? De kunne aldri vite om det startet en landsdekkende larm mens de kjørte. Kanskje elektrikeren slo alarm. Så hvor kan hun være plassert

Bra! Det mest interessante spørsmålet på lang tid i denne tråden. Ikke langt unna. Kanskje på kirkegården?
Citera
2020-07-24, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norgesjenta
Jag tror att polisen inte har någon aning om vilka brottslingar är i fallet, eller vad som har hänt AEH.

Och av den anledningen måste de fokusera alla sina ansträngningar på maken, eftersom han är den enda möjliga förövaren. Jag tror att den starkaste ledtråden som polisen har är statistik om att män ofta kan vara mördaren, och om AEH ville skilsmässa, och om TH ville dela ingenting av hans 2 miljarder förmögenhet med henne och därför snarare skulle döda sin fru, barnmamma och barnbarn gamla mamma.

Men polisen vet inte om AEH ville skilja sig nu och de vet inte om TH skulle ha haft så stora problem att ge hustrun en bra ekonomisk lösning. Men eftersom polisen inte finner ut vem som har bortfört AEH och vem de skrev med i krypto, är det enda alternativet polisen har att fokusera sin ras mot hennes man. Om han är skyldig. Inte för att de har några indikationer på att han är skyldig.

Jeg tror AE ved flere anledninger har forøkt å ta seg ut av ekteskapet. Og jeg tror politiet sitter med et mørkt bilde/mønster. Men jeg er en av dem som velger å tro på "ryktene" her i tråden. Jeg tror hun ville ut den gangen ektepakten ble til, att hun ble truet med å kastes ut, fratatt bana, og stå helt alene uten noe eller noen.

"I etterforskningen har det kommet frem at Anne-Elisabeth Hagen skal ha snakket om å avslutte ekteskapet. Hun skal ha rådført seg med personer hun stolte på og spurt hvordan hun burde gå frem dersom hun skulle forlate mannen."

https://www.nrk.no/norge/politiets-hovedteori-i-lorenskog-saken_-motivet-var-ekteskapsproblemer-1.15029661
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in