2020-07-23, 23:17
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Man borde ha stängt ned hela landet. Som andra länder gjort.

Precis vad jag tror. De kommer inte att göra något öht. Som hittills.

Det hade inte hjälpt, det enda som hade hjälpt vore att man infört alla åtgärder 2-3 veckor tidigare.
Det är så tröttsamt med alla som tror att lockdown hade varit lösningen. Ett flertal länder gjorde så och fick ingen märkbart bättre effekt än vad vi fick. Tidpunkten är nyckeln till framgång!

Att de åtgärder Sverige satte in fick effekt kan du se på både influensan och vinterkräksjukan som fick ett abrupt slut långt tidigare än normalt.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistik-a-o/sjukdomsstatistik/influensa-veckorapporter/aktuell-influensarapport/

https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/0ad710ef377e4de6938e84b3a0ad7766/calicivirus-veckorapport-2020-v15_ny.pdf
Citera
2020-07-23, 23:19
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Ja. Faktiskt. Det är något som båda läger borde ta till sig, både FHM och alla alarmister.

1. Sveriges åtgärder hade stor inverkan på smittan (det kan man se på influensan och vinterkräksjukan som både fick ett abrupt slut).
2. Punkt 1 pekar på att åtgärderna Sverige införde är orsaken till nedgången i smitta. Alltså är det inte immunitet som satt stopp för smittspridningen i Sverige.

Veckorapport vinterkräksjuka:
https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/0ad710ef377e4de6938e84b3a0ad7766/calicivirus-veckorapport-2020-v15_ny.pdf

Med tanke på alla undersökningar så borde det vara rätt klart att minskningen inte beror på någon immunitet.
Citera
2020-07-23, 23:24
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Det hade inte hjälpt, det enda som hade hjälpt vore att man infört alla åtgärder 2-3 veckor tidigare.
Det är så tröttsamt med alla som tror att lockdown hade varit lösningen. Ett flertal länder gjorde så och fick ingen märkbart bättre effekt än vad vi fick. Tidpunkten är nyckeln till framgång!

Att de åtgärder Sverige satte in fick effekt kan du se på både influensan och vinterkräksjukan som fick ett abrupt slut långt tidigare än normalt.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistik-a-o/sjukdomsstatistik/influensa-veckorapporter/aktuell-influensarapport/

Vilka "åtgärder" har Sverige satt in öht som har gjort något alls?
Jämför med det mest närliggande, övriga Norden. Sverige har flera gånger fler döda än hela övriga Norden har tillsammans.

Det är en stor skandal. FHM och regimen har misslyckats fullständigt. De borde ställas inför rätta och åtalas. De borde sitta i fängelse.
Citera
2020-07-23, 23:26
Medlem
Citat:
Jag menade inte att förringa utbrottet eller hävda att IFR ligger på 0,1%.
Min poäng var att den framräknade IFR:en kommer skilja mellan områden (demografi och hälsa hos befolkningen).

Absolut är det så. Beror också till stor del på hur många äldre(äldre) som faktiskt blir smittade.
Citera
2020-07-23, 23:28
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Det senaste IFR jag har från Vg och Skåne är från vecka 21.
Har inte kollat om det finns mer data efter det.

VästraGötaland, V21*
0,8%-1,0%

VästraGötaland, V20
0,4% - 0,5%

Skåne, V21
0,2%-0,3%

Skåne, V20
0,2%-0,2%

*Lite lustiga resultat eftersom andelen med antikroppar hade gått ner.

Eftersom antikroppar försvinner efter ett tag så så kommer vi förmodligen se en sjunkande andel människor som har antikroppar under hösten.

Jag är lite förvånad att Island inte diskuteras mer eller lyfts fram som exempel. Där har man en CFR på 0,54% (10 döda på 1841 konstaterade fall) .

Deras antikroppstester har dock pekat på att det är betydligt fler än 1841 personer som varit sjuka.
Citera
2020-07-23, 23:30
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Vilka "åtgärder" har Sverige satt in öht som har gjort något alls?
Jämför med det mest närliggande, övriga Norden. Sverige har flera gånger fler döda än hela övriga Norden har tillsammans.

Det är en stor skandal. FHM och regimen har misslyckats fullständigt. De borde ställas inför rätta och åtalas. De borde sitta i fängelse.

Jag ödslar inte tid på att diskutera människor som anser att vi har en regim i Sverige och att FHM bör ställas inför rätta.

Tack och hej.
Citera
2020-07-23, 23:32
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Exakt. Varför gjorde man inte det från början då?
Varför var man inte bättre på att behandla AIDS på 80-talet? Många dog ju i onödan om de hade fått samma behandling som folk får i dag.

Kanske har något med erfarenhet och att det tar lite tid att prova ut befintliga mediciner och behandlingar?
Citera
2020-07-23, 23:33
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
– Ja, kanske på individnivå. Samtidigt tror jag att det kan vara till viss fördel för mig när jag pratar med er i media. Hade jag varit väldigt nojig tror jag att det hade varit svårt att prata på ett adekvat sätt. Jag och mina läkarkollegor pratade ibland om att vissa typer av patienter som är väldigt oroliga kanske har lättare att kommunicera med en läkare som är mer inne på att kommunicera på den nivån. Medan jag hade lättare att hantera patienterna som ville få svar fort och ville veta exakt vad det handlade om, fyrkantigt så, säger han och bygger en låda med handflatorna.

– Där fungerar jag jättebra. Men de här andra som behövde någon som var mer medkännande, då fanns det andra kolleger som fungerade bättre. Vi är alla olika och det gäller att vi hittar våra styrkor och våra svagheter.

Finns inga problem med att vara så i rätt sammanhang. Läkare som är lite aspiga funkar jag bra med, medan de som vill ha dalt från läkaren funkar sämre med en sådan. Just det draget behöver inte alls vara en nackdel om man jobbar på FHM. Man ser klarare utan massa känslor inblandade.

Dock har jag även träffat läkare som har haft andra halvan av Tegnell, de som skiter i om man lever eller dör och de bara kör över en och de kan aldrig ha fel, och har de fel skiter de i det. De kan nästan ha dödat en och de bryr sig inte. Det draget hör samman med psykopati eller narcissism. Man gör sig själv en otjänst om man tror att det handlar om autism.

Det är naturligvis möjligt att aspergers och psykopati finns i samma individ. Men aspergers sitter inte i ett svagt limbiskt system och halvdöd frontallob, det får man nog skylla psykopatin för.

För att göra klart efter vad Eremona sa, så högfungerande autism handlar inte om att man funkar bra som autist, vet att det låter som det, men det betyder helt enkelt att man har autism utan utvecklingsstörning. Inget annat.

Tegnells aspiga drag är inte farliga på egen hand, hans farlighet sitter helt klart i hans antisociala drag, vare sig det är narcissism eller psykopati. Aspiga drag finns även hos Björn Olsen, däremot verkar han inte ha antisociala drag alls.

Är liiite trött bara att folk med aspergers allena framställs som farliga. Finns inga sådana, måste till komorbiditet för att en aspergare ska vara farliga. Vanliga aspergare är fan så snälla att det är synd om dem.
Citera
2020-07-23, 23:33
Medlem
Norsk hälsoprofessor: Tegnell saknar trovärdighet. Det kommer ingen andra våg till Norge i höst som Tegnell påstår.

https://www.dagbladet.no/nyheter/slar-tilbake-mot-tegnell---svekket-troverdighet/72682019
Citera
2020-07-23, 23:34
Medlem
Anders Tegnell är bara pinsam just nu.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8mr9Xx/norsk-expert-kritiserar-tegnell-en-gissningstavling

10% i landet kan vara immuna bara.
Citera
2020-07-23, 23:36
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Med tanke på alla undersökningar så borde det vara rätt klart att minskningen inte beror på någon immunitet.
Då borde den ju öka om man nu inte blir immun?
Citera
2020-07-23, 23:39
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Jag ödslar inte tid på att diskutera människor som anser att vi har en regim i Sverige och att FHM bör ställas inför rätta.

Tack och hej.

Bättre fly än illa fäkta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in