Citat:
Ursprungligen postat av
KnackeredVonAnka
– Ja, kanske på individnivå. Samtidigt tror jag att det kan vara till viss fördel för mig när jag pratar med er i media. Hade jag varit väldigt nojig tror jag att det hade varit svårt att prata på ett adekvat sätt. Jag och mina läkarkollegor pratade ibland om att vissa typer av patienter som är väldigt oroliga kanske har lättare att kommunicera med en läkare som är mer inne på att kommunicera på den nivån. Medan jag hade lättare att hantera patienterna som ville få svar fort och ville veta exakt vad det handlade om, fyrkantigt så, säger han och bygger en låda med handflatorna.
– Där fungerar jag jättebra. Men de här andra som behövde någon som var mer medkännande, då fanns det andra kolleger som fungerade bättre. Vi är alla olika och det gäller att vi hittar våra styrkor och våra svagheter.
Finns inga problem med att vara så i rätt sammanhang. Läkare som är lite aspiga funkar jag bra med, medan de som vill ha dalt från läkaren funkar sämre med en sådan. Just det draget behöver inte alls vara en nackdel om man jobbar på FHM. Man ser klarare utan massa känslor inblandade.
Dock har jag även träffat läkare som har haft andra halvan av Tegnell, de som skiter i om man lever eller dör och de bara kör över en och de kan aldrig ha fel, och har de fel skiter de i det. De kan nästan ha dödat en och de bryr sig inte. Det draget hör samman med psykopati eller narcissism. Man gör sig själv en otjänst om man tror att det handlar om autism.
Det är naturligvis möjligt att aspergers och psykopati finns i samma individ. Men aspergers sitter inte i ett svagt limbiskt system och halvdöd frontallob, det får man nog skylla psykopatin för.
För att göra klart efter vad Eremona sa, så högfungerande autism handlar inte om att man funkar bra som autist, vet att det låter som det, men det betyder helt enkelt att man har autism utan utvecklingsstörning. Inget annat.
Tegnells aspiga drag är inte farliga på egen hand, hans farlighet sitter helt klart i hans antisociala drag, vare sig det är narcissism eller psykopati. Aspiga drag finns även hos Björn Olsen, däremot verkar han inte ha antisociala drag alls.
Är liiite trött bara att folk med aspergers allena framställs som farliga. Finns inga sådana, måste till komorbiditet för att en aspergare ska vara farliga. Vanliga aspergare är fan så snälla att det är synd om dem.