2020-07-23, 17:19
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Ett par veckors semester !
Det brukar vara 4-5 veckors semester man brukar ta. Det här året pga Corona har de företag som var flexiblare för semester som mitt, har inför obligatorisk 4 veckors semester.
Detta plus att de flesta som kan jobbar hemifrån plus skolor och dagis som är stängda kvalificerar sig för att kallas för Lockdown.
Sveriges strategi har totalt varit felaktig från dag 1.
FHM lät tusentals Corona smittade svenskar åka hem från Alperna utan att sätta de i karantän.
Smittan började sprida sig i stor skala i storstäder med internationella flygplatser som Stockholm och Göteborg.
Därför de här städerna tog mycket stryk.
Varför spred inte smittan sig då i Skåne eller Tokyo exempelvis?

Problemet har mest funnits runt Stockholm /Örebro samt V Götaland.

Skåne exempelvis ligger på 193 döda/M vilket skulle ge en 25:e plats om man jämför bland länderna.

Tror inte det finns många som har tid eller råd att ta 5-6 veckors sommarsemester, de jag hört har tagit 2-3 veckor.

Bättre spara lite till höst/vinter.

Vet inte hur du menar att ditt företag är flexibelt som tvingar sina anställda att göra slut på all sin semester, VAB ligger redan på aldrig skådade nivåer och det är för tillfället ingen större risk att smittas.

Får hoppas din chef bjuder på en veckas semester.
Citera
2020-07-23, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinc
Tegnells första dag efter semester: tala illa om Norge... Asperger???

Jag jobbade 20 år inom psykiatrin, med alla sorters diagnoser, och såg snabbt att AT är psykiskt avvikande och potentiellt farlig.

Jag talar alltså inte som amatör och jag hatar inte AT.

Men störd är han. Jag gissar på grandios hlgfunktionell autist.
Citera
2020-07-23, 17:25
Medlem
Sveriges myndigheter står handfallna, vet inte vad trängsel är, måste utredas.

"I Sverige finns dock inget sådant direktiv från Folkhälsomyndigheten – enligt Transportstyrelsen går det inte att avgöra vad trängsel är.

– Det finns ju ingen fastställd gräns för vad trängsel innebär i form av mått och mätetal, säger ledningsstrategen Gabrielle Vikmans till TV4."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/direktiv-kring-trangsel-saknas-nu-ska-fragan-utredas

Sverige är verkligen fantastiskt, på olika sätt...
Citera
2020-07-23, 17:28
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Vi vet att en stor andel av smittan sker vid nära hushållskontakter och därför är det väldigt viktigt att smittspåra där, säger statsepidemiolog Anders Tegnell.

https://www.expressen.se/nyheter/experten-masstester-for-antikroppar-inte-effektivt/

Resurserna verkar behöva läggas på folks hemförhållanden. Håller folk inte avstånd hemma?

Haha Verkligen inte. De sa på nyheterna att det blir baby-boom!

https://sverigesradio.se/artikel/7519714
Senast redigerad av Pethuglin 2020-07-23 kl. 17:41. Anledning: Länk
Citera
2020-07-23, 17:30
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Jag jobbade 20 år inom psykiatrin, med alla sorters diagnoser, och såg snabbt att AT är psykiskt avvikande och potentiellt farlig.

Och nu låter han sig intervjuas på UnHerd enl. uppgift tydligen.

https://unherd.com/

Det är en ärkeneocon-think tank och jag undrar verkligen om han är medveten om det.

Edit:

Jana Bergholtz #bytStrategiNu
@janerle2002
Here we have it:
Anders Tegnell thinks the overall infection fatality rate of Covid-19 is not radically different than the yearly flu. (Minute 19)
https://twitter.com/janerle2002/status/1286307333530955784?s=20
Senast redigerad av arbetet 2020-07-23 kl. 17:36.
Citera
2020-07-23, 17:34
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Haha Verkligen inte. De sa på nyheterna att det blir baby-boom!

Intressant, har du någon länk?
Citera
2020-07-23, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Var någonstans säger han att ökat resande minskar smittspridningen? Lägger du till dina egna antaganden nu i vanlig ordning?
Det är exakt det han skriver. Smittspridningen minskar (enligt honom) för att svenskarna åker till sommarstugan.

Han har inte förstått att sommarstugan är en social aktivitet för nästan alla svenskar. Inte sällan nära sociala kontakter med personer man sällan träffar.

Att Sverige har ”gott om utrymme” har inget med saken att göra. Hur många från södra Sverige har en sommarstuga i Norrland? Kanske en på hundra. Resten håller sig i klimatzonen eller åker söderut.

På sommaren så trängs Stockholmare, Göteborgare och Skåningar med varandra. På Gotland, Öland, Stockholms Skärgård, Österlen, Västkusten m.m. Det är inte ett dugg glest mellan folk. Speciellt inte på ICA MAXI.
Citera
2020-07-23, 17:37
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Intressant, har du någon länk?

Sorry, glömde länken i mitt inlägg.

https://sverigesradio.se/artikel/7519714
Citera
2020-07-23, 17:45
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det är exakt det han skriver. Smittspridningen minskar (enligt honom) för att svenskarna åker till sommarstugan.

Han har inte förstått att sommarstugan är en social aktivitet för nästan alla svenskar. Inte sällan nära sociala kontakter med personer man sällan träffar.

Att Sverige har ”gott om utrymme” har inget med saken att göra. Hur många från södra Sverige har en sommarstuga i Norrland? Kanske en på hundra. Resten håller sig i klimatzonen eller åker söderut.

På sommaren så trängs Stockholmare, Göteborgare och Skåningar med varandra. På Gotland, Öland, Stockholms Skärgård, Österlen, Västkusten m.m. Det är inte ett dugg glest mellan folk. Speciellt inte på ICA MAXI.
Du är uppenbarligen lika snurrig som du brukar vara. Att åka till sommarstugan är ingen pågående aktivitet. Vi har semestrar och sommarlov, folk är ute och inte inomhus i grupper. Det är nog den främsta anledningen.

Och den socioekonomiska, att bland de som är det, där hade man ingen större smittspridning innan.
Citera
2020-07-23, 17:47
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0

Om du hade varit professionell hade du känt till att ingen ställer diagnoser genom att se på TV.

Citat:

Du är inte ens amatör och du ogillar det du upplever att han står för.

Citat:

Gissningsleken är i full gång.
Citera
2020-07-23, 17:48
Medlem
Get in, unreal intervju i unherd av Tegnell. IFR 0.1- 0.5 LOOOOOL #Bytstrateginu freaksen kommer garanterat gråta loool
Citera
2020-07-23, 17:49
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Esrum
Tyskerne holder ferie som sædvanlig i Danmark.

8km traffic jams build as Denmark opens up to German tourists
There were queues of traffic as long as 8km at Denmark's southern border on Monday, as German holidaymakers streamed in to spend weeks at summer houses in the country.

https://www.thelocal.dk/20200615/queues-of-8km-as-denmark-opens-up-to-german-tourists
Ja 15 juni... kanske inte skitaktuellt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in