Citat:
Ursprungligen postat av
L-illuminato
BW är ju egentligen roten till mycket grumligt i AIK (höga agentarvoden, svågerpolitik, supporter-falang lobbyism)
men han är för sammansvuren
Det går liksom inte att sparka han och tro på förbättring. Man har valt väg.
Att nysta upp det garnnystan och som har såtts skulle leda till att klubben kommer ha många år i bakvatten innan man börjar se en ljusning.
'
Mycket av det Björn har uträttat och utkristalliserat i AIK är ju inte nytt för AIK DNA.
Det har lite alltid funnits där även under "Hattens" styre. BW är ju även stöpt i AIK's skola (med vissa influenser av "Brytar Börje").
Så för att använda en Star Wars analogi så är det lite som med "the dark arts" och Sith man vet inte om det är AIK DNA som har gjort BW till den han är idag eller om det är BW som har stöpt AIK i sin liknelse. I slutändan blir det lite som om the Sith skulle vilja avsätta Darth Sideous.
Må så vara. Jag kan reagera på att det skriks så högt på hans avgång, framför allt när man är medveten om de krafter som drivit på flera avgångar sedan Ahlerup.
Kikar man på track-record sedan BW kom tillbaka 2008, så har det varit bra resultat (säger en som var med på 80-talet). Under Alm-eran köpte han för 40 mkr och sålde för dryga 220 mkr. Nu under Norling har vi inte byggt lika mkt ekonomi, men däremot tagit ytterligare ett guld.
Det finns kritik att vi inte förnyade 2019, samtidigt kan jag se logiken att bara skruva lite och satsa på Europa. Samtidigt tog man faktiskt mycket poäng i allsvenskan.
Slutsatsen att 5-3-2 inte håller (med allsvensk budget) i europa, köper jag också.
Att då byta system 2020, och inte tokvärva i den förändringen innan man riktigt vet vad som krävs. Kan jag köpa.
Däremot behöver truppen anpassas nu, när vi vet hur det ser ut. Det är dock ett jobb för sportchefen (och Norling) och inte för BW.