2020-07-23, 17:03
Medlem
Smesos avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Votramos
Det finns inga felaktigheter i Koranen.
Jo, det gör det, vilket jag visade och du alltså inte kunde motbevisa, bara blint försöka vifta bort.
Citat:
1) jag är ingen vatteningenjör och mina förfäder är inga fiskare, men efter en liten Googling kan jag lätt se att de flesta vetarna är överens om att barriären är faktiskt jorden som finns mellan floderna och haven. Så de där videos du ser har vi, som lyssnar endast på de första männen, aldrig räknat som bevis eller informationskälla. Det är så farligt att hålla på med sånt och du ser själv att såna videos fick dig att till exempel skriva så mycket i onödan när det inte alls och ens handlar om det du och videos skaparna tror att det handlar om. Ibland skadar muslimer sin religion mycket mer än vad andra gör.
Fast du inser tydligen inte att jorden inte är en ogenomtränglig skiljevägg eftersom det finns kontakt med havet genom floderna. Ett blint och inskränkt svar från dig.
Citat:
2) jag behöver inte Googla här. För att det är det klassiska snacket som jag hört tusen gånger. Vi människor ska dyrka bara Gud. Jesus var Hans profet inte Hans son och vi muslimer respekterar och älskar Jesus och alla profeter. Hur det uttrycks i Koranen kan våra vetare bäst och försöken att hitta fel där kommer aldrig att leda någon vart. Tro på det som är enkelt och tydligt istället för att försöka hitta fel. Men du måste såklart inte göra det om du inte vill.
Ja, du har rätt i att det är så som Koranen säger att det ska vara, men det är inte det som är felet jag påpekade, utan felet är att Koranen beskriver kristendomen felaktigt, inte att kristendomen skulle ha fel i sin tro. Återigen ett dåligt försök till svar.
Citat:
3) jag orkar inte ens läsa vad du skrev här för det är så tydligt att du bara försöker hitta några fel men lite snabbt kan jag säga att "din fysik" inte har någon betydelse här. Alltså mest troligtvis så är det precis som med de första två punkterna, att du saknar kunskap helt enkelt, men även om du har rätt så menar jag att när vi pratar om Gud så struntar vi fullständigt i fysiken. Gud kan göra allt, och ett spädbarn kan flyga, försvinna, bli lika stort som jorden på två sekunder, ja, i princip vad som helst kan hända med barnet utan att fysiken kan förklara det.
Du menar att du inte vågar tänka på vad jag skrev?
Vad menar du med att min fysik inte har någon betydelse? Menar du att Moses skulle ha flutit 60 mil motströms utan att ett sådant under skulle ha nämnts som något uppseendeväckande?
Citat:
4) Har du fel i de tre första så lär du ha fel även här men jag kan ändå påminna att det som du tror är fakta inte alltid är det. Det är inte mycket du (eller jag för den delen eller världens mest vetande man) vet på riktigt. Vår kunskap är mycket begränsad så det handlar mer om vad man väljer att göra. Tro eller inte tro.
Visst, avfärda det bara utan att ens tänka efter. Så gör blint troende. Det vet jag. Been there. Done that.
Citera
2020-07-23, 17:05
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
I vilken formulering finner jag det fetade?

Såklart är inte Kristus skapad om allt har skapats genom Kristus.
Det är stycket sammantaget som gör det, helheten.

Vi var alltså bestämda att frälsas i Kristus eftersom Gud älskade oss redan innan vi var till- innan världen var till.

Kristus själv är också en tanke från Gud, eller en plan.
Citera
2020-07-23, 17:08
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Det är stycket sammantaget som gör det, helheten.

Vi var alltså bestämda att frälsas i Kristus eftersom Gud älskade oss redan innan vi var till- innan världen var till.

Kristus själv är också en tanke från Gud, eller en plan.

Bestämda är inte det samma som fanns.

Kristus är en person, och Han fanns när allt skapades, det är bibeln tydlig med. Schack och matt.
Citera
2020-07-23, 17:21
Medlem
Ingen religion är rimlig i dagens värld utan ett mänskligt påhitt för att förklara ens existens inget mer. All religion är skapat av vanliga människor för att ge en mening med livet. Så om du befinner dig geografiskt till islam kommer din hjärna bli upplärd till dess tro lika en asiat till hinduism

Ingen människa vet varför vi är här det är endast med vetenskap och lära vi kan finna svar varför vi existerar. Så gör dig själv en tjänst och sluta tro på historier så kommer du märka hur mycket bättre det är på andra sidan där vi är upplysta och tar mänskligheten till nästa nivå
Citera
2020-07-23, 18:26
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pandalol
Ingen religion är rimlig i dagens värld utan ett mänskligt påhitt för att förklara ens existens inget mer. All religion är skapat av vanliga människor för att ge en mening med livet. Så om du befinner dig geografiskt till islam kommer din hjärna bli upplärd till dess tro lika en asiat till hinduism

Ingen människa vet varför vi är här det är endast med vetenskap och lära vi kan finna svar varför vi existerar. Så gör dig själv en tjänst och sluta tro på historier så kommer du märka hur mycket bättre det är på andra sidan där vi är upplysta och tar mänskligheten till nästa nivå

Exakt. Vilken religion en person har beror inte på vare sig om en religion är rimlig eller korrekt, utan endast på i vilken familj personen växte upp.

Om islam skulle vara rimlig och sann och inte bero på indoktrinering så skulle islam inte vara geografiskt begränsad. Om islam skulle vara rimlig och sann så skulle de troende vara betydligt mindre krigiska och mer förlåtande och låta det rimliga och sanna göra jobbet (men det går ju inte eftersom både rimlighet och sanning saknas).
Citera
2020-07-23, 18:42
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Bestämda är inte det samma som fanns.

Kristus är en person, och Han fanns när allt skapades, det är bibeln tydlig med. Schack och matt.
Bestämda är detsamma som att finnas i Guds medvetande. Det är inga konstigheter, Gud vet ju allt.

Nyligen hävdade du att Bibeln skulle vara tydlig med att "Jesus är Gud", och nu hävdar du att Bibeln är tydlig med att Jesus fanns som person innan världen var till.
Bibeln är tydlig med att Kristus har en Gud:
Gud Fader. Det kan vem som helst se, så som jag påvisat.

Idén om Jesu preexistens hämtad ur korinterbrevet har jag bemött.
Citera
2020-07-23, 19:19
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Bestämda är detsamma som att finnas i Guds medvetande. Det är inga konstigheter, Gud vet ju allt.

Nyligen hävdade du att Bibeln skulle vara tydlig med att "Jesus är Gud", och nu hävdar du att Bibeln är tydlig med att Jesus fanns som person innan världen var till.

Du har misslyckats med ditt bemötande.
Citera
2020-07-23, 19:29
Medlem
Odovacers avatar
Citat:

Citat:

Citat:

Den här tråden känns som ett avsnitt ur Gökboet. Ni sitter och pucklar på varandra med en massa sagor från brons- och järnåldern. Känner ni inte hur ni helt tappat kontakten med verkligheten?
Citera
2020-07-23, 19:43
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Du har misslyckats med ditt bemötande.

Kan ni inte ta och diskutera Bibeln och Jesus i lämplig tråd, eller i alla fall försöka att återföra hur er diskussion har att göra med huruvida islam är den rimligaste och mest sanna religionen eller inte?
Citera
2020-07-23, 19:46
Medlem
Citat:

Är det därför man blir religiös, för att gud vet allt så att man slipper tänka på egen hand?
Citera
2020-07-23, 20:17
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Kan ni inte ta och diskutera Bibeln och Jesus i lämplig tråd, eller i alla fall försöka att återföra hur er diskussion har att göra med huruvida islam är den rimligaste och mest sanna religionen eller inte?
I mitt fall handlar det om att jag hävdar att TS har fel i sitt antagande att Bibeln skulle påstå att "Gud är till genom kvinnans livmoder" som ett argument till varför islam skulle vara mer logiskt och rimligt än biblisk kristendom.

Eftersom Bibeln och Koranen säger samma sak om detta är det relevant att påvisa.

Jag kan inte tolka Trollfeeder på annat vis än att hen menar att islam är mer logisk och rimlig tro än kristendom.
Citera
2020-07-23, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso

Jo, det gör det, vilket jag visade och du alltså inte kunde motbevisa, bara blint försöka vifta bort.

Fast du inser tydligen inte att jorden inte är en ogenomtränglig skiljevägg eftersom det finns kontakt med havet genom floderna. Ett blint och inskränkt svar från dig.

Ja, du har rätt i att det är så som Koranen säger att det ska vara, men det är inte det som är felet jag påpekade, utan felet är att Koranen beskriver kristendomen felaktigt, inte att kristendomen skulle ha fel i sin tro. Återigen ett dåligt försök till svar.

Du menar att du inte vågar tänka på vad jag skrev?
Vad menar du med att min fysik inte har någon betydelse? Menar du att Moses skulle ha flutit 60 mil motströms utan att ett sådant under skulle ha nämnts som något uppseendeväckande?

Visst, avfärda det bara utan att ens tänka efter. Så gör blint troende. Det vet jag. Been there. Done that.

Ja, jag också been Three done that. Alltså som du försöker göra nu, brukade jag också ifrågasätta utan kunskap. Jag har redan sagt till dig att du tror att du har kunskap men det har du inte. Om något du inte förstår så är det för att du inte har kunskap inte för att kroanen har fel. Är du medveten att jag upprepar detta för andra gången idag?

Ok låt me förklara lite bättre, med tanke på hur mycket vetenskap och kunskap det finns där ute så har ingen människa någon kunskap egentligen. Du vet, Hawking, Newton, Einstein, Tesla, Aristoteles, Nietsczhe och jag kan nämna flera tusen namn till av de största vetarna och filosoferna som funnits, de har ingen som helst kunskap. Noll. Nada. Förstår du det? Så det här med att försöka jämföra religion med vetenskap går inte med mig. Det är ungefär som att försöka jämföra Ronaldo med Trump. Faktumet att ingen vet någonting (jag hoppas att du verkligen förstår att jag menar detta nu) gör att frågan om tro inte handlar längre om vetenskap och sådana enkla saker (ja, vetenskap är en enkel sak och jag blir inte ett dugg imponerad av supermaskiner och sofistikerade vapen) utan om personliga val. Och Gud är Rättvis så man själv är ansvarig att tro eller inte tro. Det går alltså inte att säga att "ja men Gud skapade mig såhär och jag har ingen vilja och då behöver jag inte tro" för då kan jag säga "ja men om man ska använda samma tankesätt så kan jag säga att de som våldtar inte heller har någon fri vilja och Gud skapade dem så". Vi människor har däremot begränsad kunskap som sagt så vi förstår inte varför allt är som det är, så den enda förklaringen jag hittar till varför vissa väljer att tro och andra inte gör det är den versen som jag avslutade mitt förra inlägg med. Gå gärna och läs den flera gånger. Så ja, min tro är faktiskt blind.
Senast redigerad av Votramos 2020-07-23 kl. 20:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in