2020-07-23, 15:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Ska du köpa dig avstånd på tåg får du boka en hel kupé eller vagn för dig själv.

Nu var det denna mening från knäckebrödsankan jag undrade över.

"Hur ska alla de som inte har råd att betala för en extra plats göra?"

Är det då viktigt att smittspridningen är jämlik?
Citera
2020-07-23, 15:54
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja men bemöt resultaten i sak, om du är kritisk.

Hur ska jag ens kunna bemöta just det där med kritik när han utgår från sina egna modeller?

Ok, vi utgår från vad han säger.

Så är det bara 20% av befolkningen som är mottagliga.

Det vill säga bara 2 miljoner svenskar kommer bli enbart smittade i Sverige?
Citera
2020-07-23, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IlDivino
Jag tror att han menar etnisk och kulturell sammansättning i befolkning, men antar - givet din hitintills uppvisade ”intelligens” - att du inte riktigt vet vad detta betyder. Säg då till, googla eller fråga en kompis.

Då får nog både AT och du läsa på lite om den kulturella sammansättningen i Europas länder.

Återkom gärna med en regressionsmodel där du lyckats korrelera antal döda per capita i COVID-19 med den "kulturella sammansättningen".

Förstår du inte uppgiften så fråga nån som gått ut gymnasiet.
Citera
2020-07-23, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Hur ska jag ens kunna bemöta just det där med kritik när han utgår från sina egna modeller?

Ok, vi utgår från vad han säger.

Så är det bara 20% av befolkningen som är mottagliga.

Det vill säga bara 2 miljoner svenskar kommer bli enbart smittade i Sverige?
Nej. Han utgår ifrån verkligheten och sätter in realvärden i välkända biologiska modeller.
Citera
2020-07-23, 15:58
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Källan är en neokonservativ think tank som menar att viruset är en labbprodukt som spridits med vilja. Och att munskydd tar bort den personliga friheten.

Har inget emot ideologiska vinklar egentligen men att beskriva UnHerd som en källa där vetenskapligt material publiceras, så långt vill inte jag sträcka mig.

Jag kommer aldrig lyssna på dårar som tar ideologi framför vetenskap.

Räckte med att läsa att det var en extremvänster grupp som var bara ute efter att presentera alternativ information gentemot regeringen.
Citera
2020-07-23, 16:01
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neroe
Att kalla det för hallelujastämning är så överdrivet så att man baxnar.
Jag vet inte det, i mina ögon är det obehagligt likt en sekt.
Citera
2020-07-23, 16:02
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Nej. Han utgår ifrån verkligheten och sätter in realvärden i välkända biologiska modeller.

Vilka ställer sig bakom modellerna?

Desto mer jag läser så verkar det mer vara ideologiskt dravel med tanke på hur de resonerar med munskyddet.
Citera
2020-07-23, 16:02
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Är du helt dum i huvudet? Det är ju diskussionen munskydd kontra icke munskydd som är utgångspunkten. Ett munskydd är billigare än att behöva köpa extra platsbiljetter.

Det är ingen nackdel med att använda munskydd. Tvärtom. Det är därför människor i länder världen runt gör det. Jag förstår inte motståndet mot munskydd.

Finns undersökningar länkade flera gånger här i tråden som visar hur molnet av utandningsluft minskar betydligt runt en person som använder sig av munskydd.
Det minskar även mängden virus som bäraren av munskyddet får i sig. Symptomen blir dessutom mindre ju mindre mängd virus man utsatts för.

Munskydd är alltså en fördel och bra både för bäraren av munskyddet och personer runt omkring.

Fast tomtarna i FHM är emot det.
Vansinne.
Citera
2020-07-23, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Vilka ställer sig bakom modellerna?

Desto mer jag läser så verkar det mer vara ideologiskt dravel med tanke på hur de resonerar med munskyddet.
Var har jag resonerat om munskyddet???
Citera
2020-07-23, 16:05
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Var har jag resonerat om munskyddet???

Jag pratar enbart om snubben du länkade till.
Citera
2020-07-23, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Nu var det denna mening från knäckebrödsankan jag undrade över.

"Hur ska alla de som inte har råd att betala för en extra plats göra?"

Är det då viktigt att smittspridningen är jämlik?

Jag kommenterar bara det faktum att det rätt märkligt att påstå att det går att hålla avstånd på tåg, speciellt när det är i det närmaste fullsatt. Lägg därtill de senaste studierna som tyder på sannolik aerosolsmitta i trängre utrymmen och asymptomatisk smittspridning.

Samtidigt står AT och säger att han är orolig för hösten....

Men så se till att vidta åtgärder då.
Citera
2020-07-23, 16:06
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Carlson pratade ju om 20% och ytterligare 20% T-celler?

223 000 antikroppstestade i Stockholm

Hittills har 223 000 antikroppstester utförts i Region Stockholm sedan den avgiftsfria testningen inleddes i mitten av juni, uppger regionen i ett pressutskick.

Av testerna, som tagits under veckorna 25 till 29, har 16,7 procent visat positivt. Andelen har varierat något från vecka till vecka men legat på en relativt stabil nivå, enligt regionen.

Tillgängligheten till tester beskrivs som mycket god, med över 100 000 lediga tider de kommande fyra veckorna. (TT)”
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in