2020-07-23, 15:32
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Din idol på FHM verkar väldigt orolig för hösten (se dagens PK). Kan det möjligen bero på att man inte lyckas få något tydligt svar på hur många som är immuna?

Jag kan inte förstå hur någon ännu kan lita på fånarna i FHM.
Får väl se om inte Sverige tvingas till en nedstängning i höst. Efter att övriga världen har börjat testa att öppna. Vore typiskt dagens Sverige.
Lövet bar ju munskydd i Bryssel. Kanske vi även får se Tegnell i munskydd.
Citera
2020-07-23, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Så detta är deras svar på Tom Britton och Södertörns högskola?
Ja men bemöt resultaten i sak, om du är kritisk.
Citera
2020-07-23, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Ja om UD avråder från att resa till ett land kan det inverka på ens försäkring om man ändå reser dit.

Varför avråder UD svenskar att resa till dessa länder när smittan är mycket mindre utbredd?

Skulle säga att det är pga risken för att bli satt i karantän eller att landet helt stänger ner..
Citera
2020-07-23, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Ja, man danmestrar väl i Danmark när alla andra alternativ känns otrygga.
Tyskerne holder ferie som sædvanlig i Danmark.

8km traffic jams build as Denmark opens up to German tourists
There were queues of traffic as long as 8km at Denmark's southern border on Monday, as German holidaymakers streamed in to spend weeks at summer houses in the country.

https://www.thelocal.dk/20200615/queues-of-8km-as-denmark-opens-up-to-german-tourists
Citera
2020-07-23, 15:36
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Läs hela hans FB-inlägg och baxna. Jag tror att han tror på det här. Jag tillhör faktiskt inte dem som kallar honom för "svetsar'n" och att han skulle vara obildad men han verkar inte ha någon akademisk ansats alls. Jag tror att han har blivit informerad att Sveriges väg är den rätta och han har tagit dem på orden:
Stefan Löfven
·
Testverksamheten i Sverige med anledning av det nya coronaviruset pågår för fullt. Sedan en tid tillbaka testas fler än 100 000 personer varje vecka för pågående covid-19-infektion eller för antikroppar.

Samtidigt som testningen ökat blir de bekräftade fallen färre. Vi ser också en fortsatt nedgång i antalet allvarliga fall. Flera regioner rapporterar om minskad belastning i sjukvården till följd av covid-19.

Regeringen gav tidigt beskedet att staten tar alla extraordinära sjukvårdskostnader kopplade till det nya coronaviruset. Regeringen har investerat 6,9 miljarder kronor för att säkerställa finansieringen av ökad testning och smittspårning.

Sverige är i ett bättre läge, men vi behöver alla fortsätta följa de råd och rekommendationer som finns. Håll avstånd, tvätta händerna, undvik trängsel – och ta hand om varandra.

Bilden är från mitt besök vid Östra sjukhuset i Göteborg tidigare i år.
https://www.facebook.com/stefanlofven/posts/4456917664349093

Hela den texten är identisk med hur han har uttryckt sig tidigare, kanske för en månad sedan? Han har sagt exakt samma sak i tv, om det var i agenda eller nyheterna kommer jag inte ihåg. Han läser innantill och upprepar bara vad han tidigare fått berättat för sig. Han är FHMs språkrör.
Citera
2020-07-23, 15:37
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Ok. Så det blir inte en jämlik smittspridning?

Ungefär vad Tegnell fick skit för när han sade att det var orättvist att vissa inte kunde arbeta hemifrån?
Är du helt dum i huvudet? Det är ju diskussionen munskydd kontra icke munskydd som är utgångspunkten. Ett munskydd är billigare än att behöva köpa extra platsbiljetter.
Citera
2020-07-23, 15:39
Medlem
arbetets avatar
Tänk att man måste gå till tysk press för att få korrekta analyser. Om varför kurvorna går ner nu:
Varför sjunker siffrorna just nu? På midsommar bor många svenskar inte längre på samma platser i städerna och i kollektivtrafiken. – Sverige har mycket utrymme och i år är man sinsemellan och det är därför städerna är tomma nu, säger Kaufmann. " Många svenskar är på landsbygden och att hålla avståndet är mycket lättare." Detta bidrar säkerligen till att färre nya infektioner för närvarande rapporteras.

Vad innebär detta för turismen? Det finns knappast några turister från utlandet längre. – För några dagar sedan var jag på egen färja från Tyskland till Sverige, som vanligtvis är fullbokad vid den här tiden på året, säger Kaufmann. – Nu var det ett tiotal passagerare, några lastbilar. Du har redan märkt att den här sommaren skiljer sig mycket från andra." Samtidigt fylls kuststäderna och öarna på. Där i sin tur finns det problem med att hålla avstånd.
https://translate.google.se/translate?hl=sv&sl=auto&tl=sv&u=https%3A%2F%2Fwww. srf.ch%2Fnews%2Finternational%2Fweniger-infizierte-corona-situation-in-schweden- verbessert-sich-wegen-sommerferien

Original:

https://www.srf.ch/news/international/weniger-infizierte-corona-situation-in-schweden-verbessert-sich-wegen-sommerferien
Citera
2020-07-23, 15:39
Medlem
Från gårdagens Aktuellt intervju med Tegnell:

"Vi hade ändå landat i närområdet [antal dödstal] av Belgien, Nederländerna, Storbritannien som på många sätt är de länder som liknar oss mest både på det sätt pandemin har utvecklat sig men också beroenden på den befolkning vi har med en blandning av invandrare och folk som är födda i Sverige och sånt."

Vad menar han?

Vad är det han skyller de höga dödstalen på egentligen? Pandemin? Skidturismen? Och sånt?

På vilka sätt liknar vi Belgien? Folktätheten är väl rätt olika t ex.
Senast redigerad av B.R.Donut 2020-07-23 kl. 15:43.
Citera
2020-07-23, 15:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Är du helt dum i huvudet? Det är ju diskussionen munskydd kontra icke munskydd som är utgångspunkten. Ett munskydd är billigare än att behöva köpa extra platsbiljetter.

Tona ned retoriken för helvete!

Är det inte solklart att det är bättre med avstånd än att folk sitter tättinpå varandra med munskydd? Det borde vara klargjort än för trådens mindre begåvade skribenter?

Alltså är min fråga relevant. Om vissa människor har råd att köpa sig avstånd, är det då en ojämlik smittspridning? Varför blev då Tegnell hånad när han använde samma argument tidigare?
Citera
2020-07-23, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Från gårdagens Aktuellt intervju:

"Vi hade ändå landat i närområdet [antal dödstal] av Belgien, Nederländerna, Storbritannien som på många sätt är de länder som liknar oss mest både på det sätt pandemin har utvecklat sig men också beroenden på den befolkning vi har med en blandning av invandrare och folk som är födda i Sverige och sånt."

Vad menar Tegnell?

Vad är det han skyller de höga dödstalen på egentligen?

På vilka sätt liknar vi Belgien? Folktätheten är väl rätt olika t ex.
Jag tror att han menar etnisk och kulturell sammansättning i befolkning, men antar - givet din hitintills uppvisade ”intelligens” - att du inte riktigt vet vad detta betyder. Säg då till, googla eller fråga en kompis.
Citera
2020-07-23, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Tona ned retoriken för helvete!

Är det inte solklart att det är bättre med avstånd än att folk sitter tättinpå varandra med munskydd? Det borde vara klargjort än för trådens mindre begåvade skribenter?

Alltså är min fråga relevant. Om vissa människor har råd att köpa sig avstånd, är det då en ojämlik smittspridning? Varför blev då Tegnell hånad när han använde samma argument tidigare?

Ska du köpa dig avstånd på tåg får du boka en hel kupé eller vagn för dig själv.
Citera
2020-07-23, 15:47
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Verkar som att historiska underbyggda forskningsresultat inte står högt i kurs längre, alla experter och amatörer tar fram egna (oprövade) modeller, och sen är det upp till oss att välja en favorit.

"Är du alarmist, då är denna forskaren något du bör titta på!"
Källan är en neokonservativ think tank som menar att viruset är en labbprodukt som spridits med vilja. Och att munskydd tar bort den personliga friheten.

Har inget emot ideologiska vinklar egentligen men att beskriva UnHerd som en källa där vetenskapligt material publiceras, så långt vill inte jag sträcka mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in