Citat:
Ursprungligen postat av
Utopiantos
Exakt vad i mitt inlägg menar du inte stämmer alls? Kan det vara denna meningen?
"Förutom vakter och militär så får även du och jag bruka våld i många hotande situationer."
Har jag inte rätt att bruka våld i många hotande situationer? Om någon försöker hugga mig med en kniv, får jag inte använda våld då? Om någon slår mig i huvudet och påbörjar en andra sving, får jag inte använda våld då?
Jävla idiot. Om någon tjafsar med dig så har du rätt att stå kvar, men inte att använda våld. Militären får inte använda våld om någon tjafsar, men då det är krig. OV får använda våld vid ingripande mot pågående brott.
Detta tjafsande du skriver:
Har jag inte rätt att bruka våld i många hotande situationer? Om någon försöker hugga mig med en kniv, får jag inte använda våld då? Om någon slår mig i huvudet och påbörjar en andra sving, får jag inte använda våld då?
Ja, då har du rätt att använda våld men inget av det du beskriver är tjafs, det faller under nödvärnsrätten. Om du är polis och någon kommer skrikande bakom dig medan du jobbar då har du rätt att avvärja tjafset med våld.